2 cilinder 60cc viertakt boxer

Nou,

Ik ben er bijna klaar mee.
Het viel nog erg tegen om alles af te werken.
Ik heb uiteindelijk de uitlaatjes en het inlaat spruitstuk maar van koperen buis en messing flenzen gemaakt omdat het buigen in zo'n kleine radius van stalen pijp volgens eerdere bouwers verloren tijd is en het resultaat er niet uit ziet.
En ik had ook geen zin om ze vol lood te gieten en dan proberen dus dan maar zo.
20170929_161452[1].jpg




Ik moest ook nog iets verzinnen voor de propeller.
Ik heb in eerste instantie maar een vliegwiel annex spinner gemaakt voor de eerste start en het in regelen van de sproeier.
Ik zou daar anders nooit bij kunnen met een draaiende prop.
Ik heb dan wel geen koeling maar dat moet dan maar een paar minuten,ik heb wel een 24x8 prop besteld en die gaat er op als ik het afgesteld krijg(als ik m aan de gang krijg en alees heel blijft.
20170922_181700[1].jpg
20170922_182059[1].jpg



Ook heb ik de big ends en de small ends van bronzen bussen voorzien.
De big end bussen waren ook veel werk,ik heb er vier gemaakt en toen uitgeklokt en er precies de helft vanaf gefreesd om zo 4 lager schalen over te houden.

Bij de "final assemblage " kwam ik er achter dat de klep timing elke keer verliep en bij nadere inspectie bleek het kleine tandwiel van de distributie geen 15 maar 16 tanden te hebben.
Deze dus besteld en daar wacht ik nu op.

Ik heb ook besloten om 'm maar meteen op benzine te laten lopen dus ben ik bezig met de ontsteking en hoe ik het geheel er op ga bouwen want er is weinig plaats.
Het gat voor de gloeiplug/bougie zit tussen de stoterstangen maar het gaat net denk ik.

Ik heb 2 electronische ontstekingen die ik aanstuur met 1 hall sensor met een y kabeltje en 2 magneten 180 graden uit elkaar op de nokkenas.
Dit omdat de nokkenas de helft van de toeren draait en anders de automatische vervroeging in de war gestuurd wordt.

Heeft er iemand toevallig een idee wat de olie verhouding in de brandstof moet zijn bij zo'n motortje.
In commerciele nitro brandstof zit al gauw 15 procent olie,moet ik dit ook aan houden bij benzine,lijkt me erg vet?
 
Laatst bewerkt:
Hoogstwaarschijnlijk is 5% olie genoeg.... De meeste in de handel verkrijgbare kleine benzine motoren, zowel 2 als 4takt hebben daar genoeg aan
 
Hoogstwaarschijnlijk is 5% olie genoeg.... De meeste in de handel verkrijgbare kleine benzine motoren, zowel 2 als 4takt hebben daar genoeg aan

Weet jij mischien waarom de methanol motoren dan zoveel olie nodig hebben?
Ik zat ook aan 1 op 20 a 25 te denken maar ik begon te twijfelen toen ik het aangeraden olie percentage van de ontwerper zag,18 procent maar dan met methanol.
 
Weet jij mischien waarom de methanol motoren dan zoveel olie nodig hebben?

Om meerdere redenen:

Methanol zelf smeert totaal niet, EN met gloeiplug-ontsteking blijft er ongeveer 15 a 20% van de methanol onverbrand achter. Dat verdunt de olie, en verziekt de smerende werking.
Bij iedere verbranding komt water vrij, en bij Methanol wil het geval dat de verbranding relatief koel verloopt (deel van het water condenseert nog IN de cylinder) en methanol vormt een hulpstof om de olie en het water (die normaal niet mengen) tóch te laten mengen. Dat verstiert de smering nog een beetje meer....

Dat laatste is deels op te lossen door vonkontsteking te gebruiken, je kunt de motor dan veel armer afstellen, de methanol verbrand dan volledig en water en olie mengen niet meer.

Benzine is van zichzelf licht smerend, en beïnvloed de smerende werking van de olie nagenoeg niet.
Er komt wél veel water vrij, maar dat water mengt niet met olie en of brandstof, en doordat benzine heter brand, condenseert het water ook pas buiten de cylinder.
 
Bij de "final assemblage " kwam ik er achter dat de klep timing elke keer verliep en bij nadere inspectie bleek het kleine tandwiel van de distributie geen 15 maar 16 tanden te hebben.

Dan weet je nu ook waarom die riem destijds zo strak stond.... ;)
 
Dan weet je nu ook waarom die riem destijds zo strak stond.... ;)

Tja,daar zat m 't venijn ja ben ik bang...
Een hoop geknutsel en gedoe terwijl er een tandwiel gewoon te groot was.

Helder verhaal trouwens Brutus.
Ik ga 'm 1 op 20 smeren.

Net nog wel ff mijn andere zelfbouw viertakt op 18 % olie laten lopen,liep goed alleen stond de garage in 2 minuten blauw.
Wel een lekker bekend luchtje die verbrande tweetakt olie,doet me aan mijn oude rgv 250 denken:)
 
Net nog wel ff mijn andere zelfbouw viertakt op 18 % olie laten lopen,liep goed alleen stond de garage in 2 minuten blauw.

Was dat met benzine?

Ik heb een tijdje 16% olie in mijn benzinemmotortjes gestookt, maar die rookten eigenlijk niet echt heel overmatig.... Zo nu en dan bij accelereren een heftige pluim, maar verder niet.....
 
Nou ja, het was wel wat langer dan 2 minuten en ik zag het pas toen ik de garagedeur open deed maar het stond behoirlijk blauw.
Wel op benzine ja.
Ik vroeg me gewoon af of het qua lopen nog een negatieve invloed zou hebben maar ik merkte er behalve meer rook dus weinig van.
 
De effectieve compressieverhouding word een haartje hoger, en als de kleptiming niet goed is, vervuilt de boel erg hard. Verder kan het weinig kwaad, tenminste, ik heb er 5 motoren elk apart minstens 30 uur op laten draaien zonder verdere negatieve effecten.

Maar "minder" olie (zolang het voldoende is voor een goede smering) is in veel opzichten altijd beter: het liefst heb je géén olie in de brandstof, alleen in het carter, maar dat gaat bij onze modelmotortjes nu eenmaal niet.

Het enige voordeel wat ik ken van "meer olie" is dat het de afstelling minder kritisch maakt (brandstof is dikker, en minder gevoelig voor warmtegeleiding naar de carburateur).

Maar pas je wel op met zulke dingen? je zult niet de eerste zijn die het loodje legt door een koolmonoxide vergiftiging met zulke grappen....
 
Voor mijn zelfbouw motortje gebruik ik Alkylaat benzine waaraan ik 10% Putoline ester tech RS 959 olie aan toevoeg , misschien een beetje teveel van het goede maar dit heb ik toch staan omdat ik deze gebruik op mijn 50 cc racertje maar dan met "slechts" 3% olie .

Groeten Jef
 
Ziet er fantastisch uit Jef, en klinkt lekker!

Nou,ik heb mijn tandwieltje binnen en mijn tweede bougie,ik heb de ontsteking er op gebouwd,distributie op tijd gezet(hoop ik)
Kleppen gesteld en de onsteking op 28 graden voor bdp gezet.
Alles zit in de loctite en tankje gemonteerd.
20171005_210735.jpg


Klaar voor de start zou je denken

Maar mijn startmotor trekt het niet.
Ik heb voor mijn vorige motor al een nieuwe "geared " starter gekocht omdat mijn vorige het niet trok en nu dus weer.
Met gas dicht krijgt ie m net rond maar als ik het gas wat open stopt ie er mee.

Met de hand starten gaat m denk ik niet worden.
Mischien als ie goed afgesteld is met een prop er op.maar zo niet.
Iemand idee voor een sterke starter?
Ik ga als ik deze aan de gang krijg waarschijnlijk een nog grotere radiaal motor bouwen (120cc) dus die moet ie ook aan kunnen.
Ik kan natuurlijk ook zelf iets gaan bouwen maar het moet wel handzaam blijven.
 
Ziet er fantastisch uit Jef, en klinkt lekker!

Nou,ik heb mijn tandwieltje binnen en mijn tweede bougie,ik heb de ontsteking er op gebouwd,distributie op tijd gezet(hoop ik)
Kleppen gesteld en de onsteking op 28 graden voor bdp gezet.
Alles zit in de loctite en tankje gemonteerd.
Bekijk bijlage 258030

Klaar voor de start zou je denken

Maar mijn startmotor trekt het niet.
Ik heb voor mijn vorige motor al een nieuwe "geared " starter gekocht omdat mijn vorige het niet trok en nu dus weer.
Met gas dicht krijgt ie m net rond maar als ik het gas wat open stopt ie er mee.

Met de hand starten gaat m denk ik niet worden.
Mischien als ie goed afgesteld is met een prop er op.maar zo niet.
Iemand idee voor een sterke starter?
Ik ga als ik deze aan de gang krijg waarschijnlijk een nog grotere radiaal motor bouwen (120cc) dus die moet ie ook aan kunnen.
Ik kan natuurlijk ook zelf iets gaan bouwen maar het moet wel handzaam blijven.

kijk hier eens http://www.bigplanes.nl/contents/nl/d32.html
 
Een sterkere starter helpt niks als er geen krachtiger voeding bij zit.

Wat gebruik je als stroombron voor je starter?
 
Back
Top