Nou,
Ik ben er bijna klaar mee.
Het viel nog erg tegen om alles af te werken.
Ik heb uiteindelijk de uitlaatjes en het inlaat spruitstuk maar van koperen buis en messing flenzen gemaakt omdat het buigen in zo'n kleine radius van stalen pijp volgens eerdere bouwers verloren tijd is en het resultaat er niet uit ziet.
En ik had ook geen zin om ze vol lood te gieten en dan proberen dus dan maar zo.
Ik moest ook nog iets verzinnen voor de propeller.
Ik heb in eerste instantie maar een vliegwiel annex spinner gemaakt voor de eerste start en het in regelen van de sproeier.
Ik zou daar anders nooit bij kunnen met een draaiende prop.
Ik heb dan wel geen koeling maar dat moet dan maar een paar minuten,ik heb wel een 24x8 prop besteld en die gaat er op als ik het afgesteld krijg(als ik m aan de gang krijg en alees heel blijft.
Ook heb ik de big ends en de small ends van bronzen bussen voorzien.
De big end bussen waren ook veel werk,ik heb er vier gemaakt en toen uitgeklokt en er precies de helft vanaf gefreesd om zo 4 lager schalen over te houden.
Bij de "final assemblage " kwam ik er achter dat de klep timing elke keer verliep en bij nadere inspectie bleek het kleine tandwiel van de distributie geen 15 maar 16 tanden te hebben.
Deze dus besteld en daar wacht ik nu op.
Ik heb ook besloten om 'm maar meteen op benzine te laten lopen dus ben ik bezig met de ontsteking en hoe ik het geheel er op ga bouwen want er is weinig plaats.
Het gat voor de gloeiplug/bougie zit tussen de stoterstangen maar het gaat net denk ik.
Ik heb 2 electronische ontstekingen die ik aanstuur met 1 hall sensor met een y kabeltje en 2 magneten 180 graden uit elkaar op de nokkenas.
Dit omdat de nokkenas de helft van de toeren draait en anders de automatische vervroeging in de war gestuurd wordt.
Heeft er iemand toevallig een idee wat de olie verhouding in de brandstof moet zijn bij zo'n motortje.
In commerciele nitro brandstof zit al gauw 15 procent olie,moet ik dit ook aan houden bij benzine,lijkt me erg vet?
Ik ben er bijna klaar mee.
Het viel nog erg tegen om alles af te werken.
Ik heb uiteindelijk de uitlaatjes en het inlaat spruitstuk maar van koperen buis en messing flenzen gemaakt omdat het buigen in zo'n kleine radius van stalen pijp volgens eerdere bouwers verloren tijd is en het resultaat er niet uit ziet.
En ik had ook geen zin om ze vol lood te gieten en dan proberen dus dan maar zo.
Ik moest ook nog iets verzinnen voor de propeller.
Ik heb in eerste instantie maar een vliegwiel annex spinner gemaakt voor de eerste start en het in regelen van de sproeier.
Ik zou daar anders nooit bij kunnen met een draaiende prop.
Ik heb dan wel geen koeling maar dat moet dan maar een paar minuten,ik heb wel een 24x8 prop besteld en die gaat er op als ik het afgesteld krijg(als ik m aan de gang krijg en alees heel blijft.
Ook heb ik de big ends en de small ends van bronzen bussen voorzien.
De big end bussen waren ook veel werk,ik heb er vier gemaakt en toen uitgeklokt en er precies de helft vanaf gefreesd om zo 4 lager schalen over te houden.
Bij de "final assemblage " kwam ik er achter dat de klep timing elke keer verliep en bij nadere inspectie bleek het kleine tandwiel van de distributie geen 15 maar 16 tanden te hebben.
Deze dus besteld en daar wacht ik nu op.
Ik heb ook besloten om 'm maar meteen op benzine te laten lopen dus ben ik bezig met de ontsteking en hoe ik het geheel er op ga bouwen want er is weinig plaats.
Het gat voor de gloeiplug/bougie zit tussen de stoterstangen maar het gaat net denk ik.
Ik heb 2 electronische ontstekingen die ik aanstuur met 1 hall sensor met een y kabeltje en 2 magneten 180 graden uit elkaar op de nokkenas.
Dit omdat de nokkenas de helft van de toeren draait en anders de automatische vervroeging in de war gestuurd wordt.
Heeft er iemand toevallig een idee wat de olie verhouding in de brandstof moet zijn bij zo'n motortje.
In commerciele nitro brandstof zit al gauw 15 procent olie,moet ik dit ook aan houden bij benzine,lijkt me erg vet?
Laatst bewerkt: