Moswey 3 schaal 1:3.5

Weer verder met inbouw electronica.
20171222_220913.jpg

Accus zitten op hun plek. CC Talon 90 vastgezet en accukabels gesoldeerd. Sleepkoppelings servo en stang gemonteerd.
 
20171223_150827.jpg
Verder met het binnenwerk. Stoeltje. Dat is 100% eigenbouw, geen kit onderdelen. Wat afgekeken van internet plaatjes. De piloot zit erg ver naar achteren en de stoel heeft ook nog een uitsparing voor een chute. Ik zet profiel spantjes van 2x2.5 mm balsa tegen de zijwanden. En 2 populieren triplex spantjes in het midden als stoel drager.
 
Verder met het stoeltje.
Alle houtjes gelijmd.
20171223_220820.jpg
leuk...nog nooit eerder een vliegtuigstoel gemaakt.
20171223_220922.jpg

Nu even glassen met 25 grams en witte PU lak.
20171223_230459.jpg

En de romp zijdes ook meteen. Beetje rommelig geworden met losse stukjes. Nog een keer schuren en lakken later.
20171223_230506.jpg
 
Carbon stuurstang verlengd met stuk 4x6. Alu verloophuls en uiteinde met m3 draadeind zijn van de draaibank.
20171224_163917.jpg

En ook de kevlar stuurdraden van het RR definitief op lengte gemaakt.
Helaas moeten er wat sleufjes in de stoel. De piloot moet straks ook een beetje uitgehold worden.
20171224_163935.jpg
 
Volgende cockpit onderdeel is instrumentenpaneel. Er zat nog een heel mooi stukje triplex in de kit dat al bijna de juiste vorm had.
Van internet plaatje geprint op de juiste maat. Ziet er al best leuk uit, kan later nog een mooiere versie worden.
20171224_170048.jpg
Helaas te weinig ruimte voor de accukabels. Regelaar even verplaatst max naar voren. Erg fijn om al deze dingen te doen voor de rompbeplanking er op zit.
20171224_170054.jpg


Bevestiging met 1 centrale schroef. Moet er uit bij accuwissel vrees ik.
20171224_203626.jpg

Bevestiging blokje gemaakt. En vastgelijmd. Weer een stukje verder.

20171224_211407.jpg
20171224_211356.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag begonnen met triplex bekleding.
20171226_161814.jpg
het eerste stukje net voor het stabilo. Ik schuin alle stukken toch maar af. Dat is sterker en minder werk dan ik had gedacht. Handig hulpstukje gemaakt, schuurblokje met op 30 mm van de rand een stukje 4 mm balsa. Het komt nu ook minder precies met op maat maken van de stukjes.
20171226_162113.jpg

Het tweede stuk is heel lang, schiet lekker op.
20171226_170508.jpg

Daarna zijn het veel kleine stukjes vanwege de dubbele kromming.
20171226_174602.jpg

Straks weer verder. Op maat maken van de paneeltjes gaat ongeveer gelijk op met 15 min droogtijd van de houtlijm. Alles weer met de strijkmethode. Ik lijm steeds 2 paneeltjes, links en rechts, met 1x versprongen in de lengte. Dan zit je jezelf niet in de weg met lijm of paneelrand.
 
Verder met de onderzijde.
Kielvlak is ook bekleed. Uit een stuk na even nat voorvormen.
Omdat de romp nu op de laddersportjes ligt hoefde ik niet eens een gat in de tafel te zagen.
20171228_120701.jpg


Het lastige werk is het strokend schaven en schuren van de gordingen en spanten. Met een David schaafje gaat het redelijk vlot. Daarna met korreltje 80 schuurpapier.
20171228_120648.jpg

Nog ongeschaafd.
En een geschaafde en schuurde zijde.
20171228_120653.jpg

Dan kan het beplanken weer bijna beginnen. Eerst wat balsa vulstrookjes op de staart sectie.
20171228_120707.jpg

Het stukje bij het stabilo blijft even open om de romp geklemd te houden op de ladder.
20171228_175852.jpg

Veel mooier wordt het niet meer, ik kan hier heel erg van genieten.
 
Ik ben ook benieuwd naar het gewicht. Er moeten nog 4 stukjes triplex op. Hopelijk vanavond zover en dan wegen. Bij het omkeren met enkel boven zijde beplankt nog even zwaartepunt gecheckt. Toen lag dat ruim voor de vleugelpen met stabilo er op en 2 accus er in.
Alke triplex is 0.4 mm behalve het stuk bij de schaats daar heb ik 0.6 mm opgezet.
20171229_165245.jpg

Leuk dat lijntje...
20171229_165333.jpg
 
Hallo, ik volg de bouw met belangstelling en respect!
Vraag: wordt de motor as nog verlengd, ik zie dat de motor vrij ver naar achter ligt.
Hoe gaat u dit oplossen?
Mvg,
P.Hart

Denk dat het in "post" 20 en 37 staat hoe de motor en as geplaatst zijn
 
Zo al het triplex zit op de romp. Nou ja afgezien van het neus puntje. Dat wil ik nog zichtbaar hebben voor de FES motor en sleepkoppeling.
20171229_220228.jpg

Even op de weegschaal gezet, 1680 gram met motor, 3 servos en ontvanger. Zeg 450 gram er af = 1230 gram hout. Het voelt in iedergeval heerlijk licht aan.
En beter nog, met motor regelaar, ontv accu en motor accus ligt het zwaartepunt 35 mm voor de vleugelpen! Mogelijk hoeft er helemaal geen lood in!!!
20171229_220740.jpg

Als ik hem met 2 vingers optil in de gaten net voor de vleugelpen gangt ie recht..
Van binnen is het ook mooi
20171229_220241.jpg

Stabilo gaat er heerlijk eventjes op en af met automatische aansluiting. Dat zoekt voldoende goed.
De motor verlenging is een van de komende stappen. Nog even geduld. Over een paar dagen staan daar dan meer plaatjes van dan die op pagina 2 van dit draadje..
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het gewicht hoef je geen zorgen te maken.
Dit profiel vereist enige vleugelbelasting.
Te licht zou een stuurloos toestel genereren.
Bij dit soort toestellen moet je voor stevigheid gaan.
Ziet er zeer goed uit.
Wordt een prachtige kist.
Veel succes met de volgende bouwfase.
 
Back
Top