Moswey 3 schaal 1:3.5

De motor verlengas vanmiddag afgemaakt.
Al het freeswerk incl zaagsnede. Ik had nog niet eerder zon circelzaagje op de frees gehad. Moest er zelf eerst een opspan hulsje voor draaien.
20171230_175416.jpg

Hier de finale snede.
Ook de boringen voor de 2 M3 klem schroeven zijn zo gemaakt.
Hier nog een aantal exploded view foto's dan is het wel duidelijk hoop ik.
20171230_195820.jpg


20171230_195825.jpg


20171230_195831.jpg

Met de motor er aan.
20171230_200354.jpg

En ingebouwd, nog even zonder kogellager. Daar moet ik nog een gat voor dremelen, lager inlijmen en dan weer met hout grotendeels dicht maken.
Dit is hoe het er van voren uit ziet.
20171230_200655.jpg

Nauwelijks te onderscheiden van pitot buis opening....maar je kunt met een M6 bout het verloopstukje en prop er zo op schroeven.


Hele set geassembleerd.
20171230_200915.jpg

Verder geen zichtbare voortgang aan de romp, maar hij voelt nu wel lekker glad..
 
Mooi gemaakt!
Zelf zou ik dat kogellager weglaten, is niet nodig.
De elektromotor op de spant bevestigen met rubber ringen ertussen zodat hij enigszins kan bewegen.
Is maar een hint, maar maak het zo, waarbij je zelf een goed gevoel hebt.
Gaaf project!

Johannes
 
Klein beetje voortgang met de Moswey met verschillende onderdelen.
Bezig met pilootje
20180101_163847.jpg
Schaats in elkaargezet uit veel houtjes. Er zit een gelamineerde onderkant aan van 7 laagjes 1mm triplex. De kit heeft gefreesde onderdelen voor een mal om het in vorm te persen. Laagjes verlijmd met lamineer epoxy.
Staartschaatsje idem, maar uit 6 laagjes 0.6mm triplex en 2 laagjes 220 grams UD glas in de buitenste lijmlagen.
20180105_110325.jpg

Heel veel houtjes en de pers malletjes.
20180105_123513.jpg

Hoofd en staart-schaats lamineren.
20180105_212121.jpg

Schaats opbouw, bekleed met geel nylondoek. Dat moet nog een ander kleurtje krijgen.
20180105_212054.jpg

Zo zit de schaats in de romp geklemd. Het is mogelijk hem verend te maken met 5 mm schuim. Ik denk dat ik de schaats gewoon vast lijm.
Die gelamineerde laag triplex moet er nog op.

En ook een begin gemaakt met cockpit frame en kap. Eerste plaatje.
20180105_221945.jpg

Frame is van 3mm vliegtuigtriplex. Veel harder en steviger dan populierentriplex.
Eerst paspennen en sluitingsmechanisme, daarna kan het plastic er op.

Verder is de motor gemonteerd, lager gat gefreesd en lager ingelijmd, en wat afdek laagjes. De sleepkoppeling is verlijmd. En de wortelribben zijn aan de romp gelijmd met epoxy en een fillet aangebracht van epoxy en microballons. De romp krijgt later een kleurtje dus dan zie je niets meer van de fillet.
 
Cockpit frame en de kap zijn op maat.
Frame staat in de donker groene verf.
20180107_224114.jpg

De kap sluiting mechaniek is klaar. Te bedienen met een touwtje dat links onder de vleugel door de romp komt met een heel klein kraaltje of lusje.
20180107_203045.jpg

In onderdelen.
20180107_202942.jpg

En samengesteld. Werkt fijn een degelijk
20180107_203030.jpg

mechanisme.
Ik begin heel veel zin in de vleugels te krijgen..
De romp maak ik zo veel mogelijk af. Maar ik weet nog niet hoe ik de finish ga doen. 25 grams glas, of alleen lakken.
Beetje afhankelijk van hoe zwaar het allemaal wordt.
 
Het sluitingsmechanisme zit er in. Volgende stap is cockpit kap lijmen. Altijd spannend.
Romp opening afgedekt met dun plastic en tape. Verlijming met ingedikte epoxy. Ik doe ca 7 gram in een plasticzakje. Als spuitzakje. Kap rand aan de binnenzijde opgeruwd met korrel 120..ca 2 mm randje.
20180109_222825.jpg

Spuitzakje.. gebruikt.
20180109_222849.jpg

Lijm aangebracht op de rand. Mooie egale dikke rups.
20180109_223907.jpg

Kap geplaatst, eerst met stukje tape voor en achter. Dat waren ook meteen de handvatten.
Daarna rondom op veel plaatsen tape zodat de kap netjes aansluit.
20180109_223915.jpg

Detail van de lijmnaad.
Nu "lekker slapen" en hopelijk morgen een nette kap. Spannend!
 
Komt er een soort bies aan de buitenzijde van de kap, die de lijmrups aan het oog onttrekt?

Kapjes zijn altijd een lastig onderdeel . . .


jan.
 
Nader beschouwd is de kap toch minder mooi dan gehoopt. Toch een paar lijmvlekjes die ik er hopelijk nog af kan poetsen. En aan de voorkant staat de kap te breed uit, steekt ca 0.5 of 1 mm uit. Het voorste spant heeft een knikje en dat zit nauwelijks in de plastic kap. Niet voldoende kracht met de plakbandjes.
Is wel te verhelpen, losmaken met heel dun freesje in de dremel en opnieuw lijmen, maar daar moet ik nog wat moed voor verzamelen.
Het frame past verder wel netjes in de romp.
Jan , de randen werk ik af met geverfde scotchtape. Heb ik eerder gedaan. Stukje scotchtape op glasplaat plakken, schilderen, als droog in reepjes snijden en op de rand plakken..weer het zelfde kleurtje.

20180110_212453.jpg

Op zo'n foto ziet het er toch wel leuk uit niet?
 
Ziet er goed uit!
Het knikje in de plastic kap zal niet makkelijk te maken zijn.
Teveel knik in de kap is niet zo mooi.
Als de romp een kleur krijgt dan zou ik de romp een klein beetje afronden.

Johannes
 
Ditjes en datjes dag.
Zo tegen het einde van de bouw heb je nog een hele lijst met verschillende dingen.
20180113_221520.jpg

Romp binnenzijde en stoeltje schuren en 2x lakken
20180113_221529.jpg

Neus beplanken.
20180113_221544.jpg

Kielvlak rr spleetafdichting aanbrengen
20180113_221559.jpg

Schaats op maat maken. En nog veel schilderen.
20180113_221622.jpg

Tape verven voor cockpit rand.
Cockpit kap hoekjes toch maar losgefreesd en weer vastlijmen met mooie passing
20180113_221651.jpg
 
20180114_152054.jpg
Kap verder afgemaakt.
Lijmvlekken gaan er erg moeilijk af. Polijsten met commandant4 geeft toch een wat dof oppervlak. PET laat zich slecht glad maken. De kap zier er nu uit alsof hij echt vintage is.
Plakband randje daar knapt het wel van op.
De pasvorm in nu ook goed.
 
Back
Top