Moswey 3 schaal 1:3.5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door tjarko, 30 okt 2017.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Ik twijfel nog tussen kettingzaag of haakse slijper....
    Ik wil de mal echt 180 graden draaien om in deze stand ook met de waterpas de tordering te meten en er uit te kunnen stellen. Zeker als straks de triplex beplanking er op gaat.
    Gisteren carbon buis voor stuurstang en ailerons besteld. En de 14mm staaf als vleugelpen. Het zit op de post.
    Heb ook snel servo,s nodig en ik weet nog steeds niet welke....
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Romp stringers bijna klaar. 15124170784161446853227.jpg
    Stabilo past nog niet helemaal. Maar geeft wel een idee van de afmetingen zo.
     
    Berrie, TheNorb en Ariel vinden dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Carbon is aangekomen vandaag. Mooie 8x8.8 mm buis. Is stijf genoeg om ineens van stabilo naar servo te lopen zonder ondersteuning.
    En de 14 mm carbon pen... heftig.
    1512595739325200864424.jpg

    Buis is van gewikkeld weefsel. Mooi spul.
    1512595858129585136825.jpg

    14 mm carbon. Past nog niet door het hoofdspant want daar zitten tijdelijke vulstukken in. Laat ik nog even zitten tot de romp grotendeels is ingedekt.
    Laatste stringers zijn aan het drogen..
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooie constructie.
    Maar ziet er volgens mij nogal broos uit.
    Een stootbalk tussen de voorkanten van de wortelrib.
    zou hier de stevigheid zeker in de hand werken.
    Ik bedoel in het bijzonder een beuken pen van 12 mm diam tussen de voorkant lijmen.
     
    jan brilman, tjarko en Rick NL vinden dit leuk.
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Goede tip! Inderdaad bij een stevige landing willen de vleugels naar voren buigen en drukken de wortelribben aan de voorlijst de romp in. Zal eens kijken of daar nog iets komt. En anders improviseren. De echte kist is daar hol voor de schouders van de piloot!
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die stootbalk hoeft ook niet helemaal aan de neuspunt van de vleugel te zitten.
    2/3 van de afstand vleugelpen-wortelneus (of meer) is voldoende.
     
    tjarko en aurectar vinden dit leuk.
  7. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Geldrop
    Die koolstof vleugelpen buigt nagenoeg niet bij een harde landing. Pas wanneer die pen breekt bij een crash of veel te harde landing, heeft zo'n stoot balk effect. Bij een stalen vleugelpen kun je een beetje meer vervorming verwachten, waardoor die stoot balk mogelijk wel enig nut heeft.
     
    tjarko vindt dit leuk.
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Hoogteroer met automatische aansluiting werkt!
    15128333997871503978221.jpg

    Down gestuurd
    15128334992392032994707.jpg
    Up gestuurd

    15128336107641078713416.jpg
    Stabilo losgekoppeld.

    Nu nog alles netjes afmaken en vastlijmen.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2017
    serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik vind deze constructie geniaal!
    Simpel, precies en fantastisch eenvoudig in toekomstig gebruikt. :worship:
     
    Sikorsky vindt dit leuk.
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Ruimte voor servos genoeg mits ik de piloot een beetje uithol. Piloot zonder onderbenen en voeten is wellicht voldoende. De rest valt onder het instrumenten paneel.

    1512844566613692138702.jpg
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Dank je Dirk.
    Ik vind het ook geweldig. Het loopt zo mooi. Helemaal geen speling en het stabilo zet je er zo in. Zelfs al zonder wat zoekrandjes aan de gvk platen. Die schuur ik er later nog wel even in.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    In post #? zie ik hoe die automatische aansluiting werkt?


    jan.
     
  13. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    in post 39, 83 en 88 Jan .
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Aan jou de keuze, natuurlijk.
    Nochtans biedt de constructie de mogelijkheid om een balk (beuken pen) tegen de spant na aanvalsboord te plaatsen.
    Eventueel achter spant zoals Dirk suggereert.


    De praktijk genereert soms een ander verhaal.
    Bij harde schokken doet vleugel een schaarbeweging met soms behoorlijk wat schade aan romp.
    Heb ik zelf vroeger nog meegemaakt.
    Voor mij daarom, altijd een stootbalk indien de constructie het toelaat, wel te verstaan.
    Het eet geen brood, zegt men hier?
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dit speelde vroeger veel meer, omdat de vleugelverbinder vaak een staand stuk vlakstaal was. Die hebben voor-achterwaarts veel minder weerstand. Bij een ronde staaf of buis zoals hier gebruikt, speelt dit minder (maar wel een klein beetje).
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Na een weekje op reis toch weer wat aan de moswey gewerkt. Ondertussen servos gekocht bij de locale winkel. En begonnen met inbouw. Hier en daar een laddersportje verwijderd.
    Zo was het leeg.
    20171217_173737.jpg

    En zo met servoplankje.
    20171217_175031.jpg
    De middelste servo is 180 graden retract. Voor de sleephaak. De andere 2 standaard voor HR en RR.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor 'onvoorziene omstandigheden' zou ik de sleuf waar het kogellager in valt, langer/hoger houden.
     
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Accu vakje achter het instrumenten paneel.
    20171217_175042.jpg
    Zonder accu.
    20171217_175112.jpg
    Met accu. 1500 mAh LiFe.
     
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    RR aansturing met kevlar draad.
    20171217_230431.jpg
    Het zijn onderdelen uit een Sullivan set. Maar ik heb zelf messing buisjes op het oogje gezet. Dat bouwt wat compacter dan quicklinks en draadoogjes.
    Even tijdelijk aan servo gezet.
    20171217_230410.jpg
    Daar komen nog de officiele uiteinden aan. Ik moet nog uitzoeken hoe de rompdoorvoer moet worden achter. Pas daarna komen de oogjes er aan.
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Dat is nu een beetje laat.... en gelukkig overbodig. De beide 45 mm scharnier armen draaien exact als een parallelogram. Het kogellager gaan nog geen tiende mm op en neer in de uitsparing..
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina