Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Voor lager - en zuigertjeswerk gebruik ik liever de spantangen. De houder heeft iets ruimte op de hoofdspindel waardoor je hem heel precies kan uit klokken en met een klein beetje geduld binnen de 1/100-ste van een mm ..........:)


P1081567.JPG
 
Volgens m'n LIS-vraagbaak moet je altijd van binnen naar buiten werken en na de H7-ruimer even een geslepen 6 mm as geprobeerd. Voelt als een kogellager ;)

P1081568.JPG
 
Na een klein 1/2 uurtje het resultaat, 2 glijlagers van (echt) lagerbrons. De grote ringen komen aan de binnenzijde. Tussen de krukas en deze ringen komen geslepen ringen van hardstaal 1/10 mm die de zijdelingse beweging van de krukas onmogelijk moeten maken. Op de achtergrond het basis materiaal van 15 X 30 mm.

P1081570.JPG
 
Heb jij nu een aparte opname voor de spantangen? Gaan deze niet met een MC opname rechtstreeks in de hoofdas ?
echt lagerbrons , is dat dan weer anders dan alubrons?

Ja en MC3 spantangen heb ik ook maar deze houder voor de ER 25 spantangen is wat handiger en je kunt gewoon langere lengtes blijven inspannen net als bij de gewone 3-klauw.

Ik weet niet of alubrons het zelfde is als deze stompjes brons die ik bij GHW heb gekocht. In ieder geval als dit warm wordt tijdens het bewerken loopt de olie er uit :D
 
Laatst bewerkt:
echt lagerbrons , is dat dan weer anders dan alubrons?

Er zijn verschillende soorten brons met uiteenlopende specifieke eigenschappen , aluminiumbrons is wel sterker maar moet indien gebruikt wordt als glijlager goed gesmeerd worden ,
tegenover "lagerbrons" ( bv rg7 is veel voorkomend ) heeft zoals ze noemen noodloop eigenschappen , kan een tijdje met weinig of geen smering .

Groeten Jef
 
... aluminiumbrons is wel sterker maar moet indien gebruikt wordt als glijlager goed gesmeerd worden. Tegenover "lagerbrons" ( bv rg7 is veel voorkomend ) heeft zoals ze noemen noodloop eigenschappen, kan een tijdje met weinig of geen smering .
Dat lijkt een (schijnbare) tegenspraak Jef: als glijlager goed smeren, en toch goede noodloop. Weet je hoe dat zit/werkt?
 
Laatst bewerkt:
Heren...............heren toch ;).................ik ben hardstikke tevreden met het materiaal waar ik m'n glijlagertjes van heb gemaakt ongeacht hoe het nu precies heet , maar ik geloof dus sinterbrons. Bedankt voor alle goed bedoelde bijdragen natuurlijk :thumbsup: maar ik wil (de) het vooral lekker simpel houden en er geen ingewikkelde toestand van maken. Het is tenslotte maar hobby en vrolijk gefreubel.
 
Of het sinterbrons is kan je heel eenvoudig vaststellen, giet olie in het asgat zodat het helemaal vol zit en pak het tussen duim en wijsvinger. Knijp er nu stevig in, dan komt de olie door het materiaal naar buiten. Gebeurt dit niet, dan is het geen sinterbrons maar grafietbrons.
 
Vanmorgen kwam de vriendelijke pakjesbezorgmeneer m'n bestelling uit Germanika brengen :) Boutjes & tapjes M1.6 en wat metaal om onder andere de krukas mee te kunnen freubelen...................ondanks wat verzendkosten toch goedkoper dan hier in NL :hammer:

P1101571.JPG
 
Om de goede lengte van de krukas te kunnen meten heb ik eerst een proef opstelling gemaakt met de haakse overbrenging van de voedingspomp. De haakse tandwielen draaien zonder weerstand dus de assen zijn exact gelijk m.b.t. het hart..........:yes:

Ik kan nu ook goed de maten meten om de naven van de tandwielen te vergroten en er stukjes aan te zilver solderen zodat ze straks met kleine inbusjes vast gedraaid kunnen worden op de assen.
P1101572.JPG
P1101573.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nou Dunsz dan maar via deze weg media delen hahaha. Je eerste 1/24 schaal olievat is klaar voor ik denk de Tugs. Ik heb een laag polygoonmodel gebruikt vandaar is hij wat hoekig. Maar is denk ik gemakkelijk rond te schuren.
 

Bijlagen

  • IMG_20180112_193801_655.jpg
    IMG_20180112_193801_655.jpg
    150,6 KB · Weergaven: 332
Nou Dunsz dan maar via deze weg media delen hahaha. Je eerste 1/24 schaal olievat is klaar voor ik denk de Tugs. Ik heb een laag polygoonmodel gebruikt vandaar is hij wat hoekig. Maar is denk ik gemakkelijk rond te schuren.

He'die Jef.................leuk geworden dat olievaatje :worship:. Deze post had idd beter gepast in het TID=draadje maar het is je vergeven ........slijm.......slijm :D
 
Back
Top