Westland Lynx MLD

Gisteren heb ik het aangezicht van de lynx flink geschonden... want wie zn neus schendt.. heb deze in zn geheel verwijderd en de nieuwe gepast.

Deze past erg goed, nu nog vastlijmen en dan weer gladplamuren. Daarnaast de "cowling" ja je moet wel de juiste termen gebruiken geloof ik.. voorzien van een geprinte binnenrand. Deze was ook niet echt afgerond zoals de echte.

Verder het montageframe in de romp gelijmd en het monteren van de neuspoot voorbereid.
1522401802055.jpg
1522401842057.jpg
1522401870870.jpg
1522401914576.jpg
20180329_141221.jpg
20180329_141312.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sorry........, sliding fairing.
Heet zo omdat hij op rails staat en compleet naar voor kan schuiven.

Maar mooi werk allemaal.
Hmm, was al bang dat het net weer anders zou zijn[emoji2] maar goed dat ik het weet. Ik moet nog even kijken of ik die rails ga simuleren. Maar dankje ik doe mn best er iets moois van te maken
 
Weer een kleine update,

Gisteren de neus vastgelijmd, er zitten een paar kleine kiertjes die ik dicht moet plamuren.

Ook heb ik de servo voor het neuswiel een plaatsje gegeven. In eerste instantie had ik hem onder de cockpit bedacht maar ivm onderhoud etc toch maar in de cabine. Daarvoor een kleine sleuf in de vloer gemaakt.. de vloer blijft uitneembaar maar ik moet nog even bedenken hoe ik dat ga doen.

Tevens de onderstellen gemonteerd om te testen en de openingen daarvoor gemaakt.

Het begint al een beetje op een echt lynx te lijken. Ik heb nog een bult aan te printen delen klaar staan en heb nu ook de cabinedeuren en de cockpit inclusief de stoelen gedownload.
20180401_165019.jpg
20180402_105148.jpg
20180402_105212.jpg
20180402_105218.jpg
20180402_105243.jpg
20180402_105255.jpg
20180402_105318.jpg
20180402_105323.jpg
20180402_105359.jpg
20180402_110840.jpg
20180402_110857.jpg
 
Het is maar een tip, ik weet niet of je er wat aan hebt: wij zijn destijds begonnen met het uithalen van raam en deuropeningen. Geeft je stukken meer zicht en vooral meer toegang voor je handen bij het inbouwen van de diverse delen....
 
Het is maar een tip, ik weet niet of je er wat aan hebt: wij zijn destijds begonnen met het uithalen van raam en deuropeningen. Geeft je stukken meer zicht en vooral meer toegang voor je handen bij het inbouwen van de diverse delen....
Daar twijfelde ik idd ee beetje over. Ik moet hier en daar nog wat schuren en plamuren en zonder uitsparingen is de romp mss wat steviger en makkelijker hanteerbaar. Daarnaast heb ik nog geen gelegenheid gehad de cabinedeuren te printen, de opening moet dan nl exact passen bij de deuren. Het zou idd het inwendige wat eenvoudiger bereikbaar maken..
 
Vandaag de linker deur geprint, deze heeft het raam op een andere plek dan de rechter deur. Het ziet er netjes uit. Nu de rechter, deze is vannacht aan de beurt..ja het werk gaat hier 24/7 door(-;

Vervolgens moet ik de rails nog printen dan kan ik de maat van de uitsparing bepalen.

Ook ben ik bezig geweest met het mechaniek. Ik heb een andere motor gemonteerd, 880 kv, hierdoor kan ik het toerental verlagen want door de 6mm as kon ik geen kleinere pinion dan 13t en dat was eigenlijk nog te groot.

De motor is iets groter in diameter dus heb wat uit het frame moeten zagen. Ook de sleuven voor de motorbevestiging heb ik wat moeten verbreden. Ik twijfel nog een beetje over de esc, heb de originele align 80A esc maar wil misschien met een governer gaan werken, daar heb ik geen ervaring mee behalve dat de align esc daar geen hoge punten mee scoort.

Heeft een governer veel voordelen of kan ik ook gewoon een lineaire curve instellen?





20180405_104121.jpg
20180405_194725.jpg
20180405_194732.jpg
20180405_213056.jpg
20180405_213035.jpg
 
Ik gebruik in mijn SSM Huey (rotordiameter 196cm) een Castle regelaar met governor functie, evenals op mijn Trex600. Bij beide toestellen werkt dit perfect. Via de software geef je een gewenst rotortoerental in per vliegstand. Daarnaast geef je de totale overbrenging aan zodat de regelaar dit terug kan rekenen voor het aansturen van de motor. Ik ben er zeer tevreden mee, toerentallen blijven heel erg strak, ook bij lastwisselingen. En lineaire gascurve zal denk ik ook prima werken. Bij een schaalheli heb je natuurlijk niet extreem grote wisselingen in belasting. Maar aangezien mijn regelaars deze functie hadden ben ik het ook maar gaan gebruiken. Voordeel van de Castle vind ik de gebruiksvriendelijke interface. De dongle is goedkoop en de software kun je gratis downloaden.
 
Het voordeel van een gewone vlakke curve is dat het A) supersimpel is, en B) als je er gehoor/gevoel voor hebt, dat je aan je heli kunt horen/voelen dat je accu bijna leeg is.
Het nadeel is dat je dat dus kunt horen/voelen, want dat betekent dat je heli anders gaat vliegen....

Een governor houd je heli volledig constant, en persoonlijk vind ik dat wel zo prettig. Maar e.e.a. hangt uiteraard ook af van de gebruikte boord-electronica, want FBL en heading hold compenseren vrij veel. Die gebruik ik niet, en dan is een constant toerental erg fijn.
 
En vannacht de andere kant, ook die is erg netjes. Inclusief schaal raamframe. Nu word de rails geprint dus mss morgen de uitsparing maken.
20180406_075115.jpg
20180406_075123.jpg
20180406_081229.jpg
 
Het voordeel van een gewone vlakke curve is dat het A) supersimpel is, en B) als je er gehoor/gevoel voor hebt, dat je aan je heli kunt horen/voelen dat je accu bijna leeg is.
Het nadeel is dat je dat dus kunt horen/voelen, want dat betekent dat je heli anders gaat vliegen....

Een governor houd je heli volledig constant, en persoonlijk vind ik dat wel zo prettig. Maar e.e.a. hangt uiteraard ook af van de gebruikte boord-electronica, want FBL en heading hold compenseren vrij veel. Die gebruik ik niet, en dan is een constant toerental erg fijn.
Ik denk er nog ff over na.. heb nu een Taranis zender, daar zitten erg veel mogelijkheden in waaronder telemetry. Heb lipo sensors gekocht die per cel kunnen meten waarna ik een waarschuwing krijg als deze onder een bepaalde waarde zakt. Dat werkt erg goed, heb dat nu op mijn 550 zitten en op de 450 een sensor voor de totale akkuspanning.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje moest zoeken hoe te programmeren maar er erg enthausiast over ben.

Ik heb een nieuwe Yep120hv regelaar met governer die schijnen goed te voldoen. Maar weet nog niet of ik die in de lynx zet.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik in mijn SSM Huey (rotordiameter 196cm) een Castle regelaar met governor functie, evenals op mijn Trex600. Bij beide toestellen werkt dit perfect. Via de software geef je een gewenst rotortoerental in per vliegstand. Daarnaast geef je de totale overbrenging aan zodat de regelaar dit terug kan rekenen voor het aansturen van de motor. Ik ben er zeer tevreden mee, toerentallen blijven heel erg strak, ook bij lastwisselingen. En lineaire gascurve zal denk ik ook prima werken. Bij een schaalheli heb je natuurlijk niet extreem grote wisselingen in belasting. Maar aangezien mijn regelaars deze functie hadden ben ik het ook maar gaan gebruiken. Voordeel van de Castle vind ik de gebruiksvriendelijke interface. De dongle is goedkoop en de software kun je gratis downloaden.
Waarschijnlijk ga ik dan toch maar voorlopig voor de vlakke curve, mocht dat niet bevallen kan ik er altijd een andere regelaar inzetten.
 
De Castle regelaar kun je zo instellen dat deze terugtoert wanneer de spanning een ingestelde waarde nadert. Hij zorgt dan dat de motor blijft lopen door de belasting te verminderen. Zo kun je ook altijd horen wanneer de accu leeg is. Maar in de praktijk gebruik ik altijd de timer en dit werkt prima.
 
Kontronik heeft ook zoiets, die toert ook wat af en gaat tikken geven die je op de staart ziet. Erg irritant want hij blijft dan in die modus tot je hem hebt afgekoppelt. Na een flinke pitch stijgvlucht zakt de spanning en schiet hij in die modus terwijl je nog makkelijk 5 minuten kan rondfladderen.
 
Dat is niet handig. Bij Castle toert hij weer op wanneer de spanning weer omhoog gaat. Maar in principe kom je hier nooit in de buurt wanneer de timer goed is ingesteld.
 
Even wat anders,

Zijn hier bouwers van de vliegclub Nijverdal actief? Ik wil graag samen met Rene een keer komen kijken/vliegen en denk er serieus over lid te worden, alleen ik kan slecht in de weekenden op dit moment, wanneer kunnen we het beste komen en hoe weten we zonder heel de dag naar de webcam te gluren of er dan meer aan het vliegen zijn..laatst stonden we voor een leeg veld naar de robotgrasmaaiers te koekeloeren(-;...

Zou graag in contact komen met een (heli) vlieger die daar lid is
 
Ik denk dat je die vraag gewoon beter in de club-gerelateerde draadjes kunt vragen, in het algemene gedeelte van MBF
 
Back
Top