Westland Lynx MLD

Vandaag weer lekker een paar uurtjes kunnen knutselen.

De 40gr gear was binnen, maar bleek dat ook de koppeling er maar half bij zit. Vind ik wel vervelend want had gevraagd of het compleet zou zijn zo.

Reden om ondertussen eens te kijken of het alternatief ook zou kunnen werken heb nl de flex assen binnen. Dit lijkt zowaar een betere optie te zijn dus denk toch dat dat het gaat worden. Heb een montageblok geprint wat in de staart komt te zitten. Tevens een deel wat in het mechaniek komt. Daartussen een aluminium buis. Deze heb ik gebogen door hem te vullen met zout en dan met de hand in de juiste vorm. De flex as past daar precies door.

Aan de as heb ik de aluminium kruiskoppeling gemaakt welke in de align overbrenging past.

Inmiddels ook de staartrotor op de tailgear gemonteerd. Was al niet zo enthausiast daar over maar deze blijkt zo als ik hem heb ontvangen niet eens te kunnen werken. .. snap niet dat zoiets gewoon verkocht word. Na veel gepruts en aanpassen lijkt het nu werkbaar maar de uitslag naar één zijde is wel een stukje minder dan de andere.

Al met al denk ik toch voor de flexas te gaan. Ga het in ieder geval eens proberen.

Inmiddels ook een beastx unit geregeld dus binnenkort ga ik die instellen. Ik hoop deze zomer in ieder geval een proefvluchtje te kunnen vliegen.

20180414_112447.jpg
20180415_193528.jpg
20180415_193544.jpg
20180415_194352.jpg
20180415_195134.jpg
20180414_140218.jpg
20180414_172749.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels de flex as ingebouwd, nogmaals ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga gebruiken maar de spullen hiervoor had ik al liggen.

Technisch werkt het, ik weet alleen niet zeker of de torsie in de as een probleem is. Dit is normaal bij een flex as.

Nu moet ik de servo nog aansluiten op de staartrotor.

20180417_164822.jpg
20180417_164827.jpg
20180418_190718.jpg
20180419_093700.jpg
20180419_094332.jpg
20180419_094336.jpg
 
Oh. Sorry, nu zie ik het. Volgens mij had die ook een flex-as en verspeelde zijn prachtige model. Ik ben dan altijd erg benieuwd wat er precies is mis gegaan om daar van te leren.
 
Wel ja de flex as die dan in de adapter gaat , was aan het einde vierkant en daar kwamen de imbus vijsjes op . Op een platte kant dus maar blijkbaar zijn die dan toch doorgedraait . Is dit te verstaan ? Moeilijk uit te leggen zonder foto's maar zal eens zoeken of in toen een foto gemaakt had . Ik vermoed echter van niet .
 
img_20160205_092700-jpg.199076
Dan toch nog foto gevonden , hier zie je de flex as die dan van de voorkant in het koperen buisje gaat en die is rond . Ik vermoed dat er dan op de ronde kant bijgevijld is op platte stukken te verkrijgen om de imbussen op vast te maken . Ik zeg vermoed want dit heb ik niet zelf gedaan .
 
img_20160205_092700-jpg.199076
Dan toch nog foto gevonden , hier zie je de flex as die dan van de voorkant in het koperen buisje gaat en die is rond . Ik vermoed dat er dan op de ronde kant bijgevijld is op platte stukken te verkrijgen om de imbussen op vast te maken . Ik zeg vermoed want dit heb ik niet zelf gedaan .
Ik begrijp wat je bedoeld. Bij mij zit er geen platte kanten aan. Aan eenzijde is een pen op geperst de andere zijde gaat in dat deel op de foto met 3 inbusjes. Ik heb begrepen dat je dat deel van de as moet behandelen met vaste loctite. Voor cilindrische verbindingen.

Maar liep de as toen ook zo met zon bocht? Ik kan mij voorstellen dat hij daar kan gaan slingeren oid.. ik heb een bus geprint die direct in het mechaniek gaat. Daar past een aluminium buis in waar de as doorloopt. Ook aan de staartzijde zit een dergelijk systeem maar daar is de adapter niet rond om te kunnen monteren in de staartvleugel. Eea loopt zeker net zo soepel als de originele overbrenging.

Inmiddels heb ik een servomount gemaakt naast het frame zodat ik straks van bovenaf eenvoudig bij de tailservo kan om bv te monteren, vervangen en afstellen.
1524298786406.jpg
1524298811784.jpg
1524298836850.jpg
1524298902950.jpg
1524298930135.jpg
1524299020269.jpg
1524299050046.jpg
 
Dat ziet er technisch in elk geval heel goed uit.
Hopelijk zijn die geprintte onderdelen sterk genoeg (had begrepen dat sterkte nog wel eens een issue is met geprint spul).

Maar mooi is het! Zonder meer!
 
Dat ziet er technisch in elk geval heel goed uit.
Hopelijk zijn die geprintte onderdelen sterk genoeg (had begrepen dat sterkte nog wel eens een issue is met geprint spul).

Maar mooi is het! Zonder meer!
Tnx,

Het klopt je kan niet alle geprinte delen mechanisch belasten. Dit is pla dat kan prima drukkrachten hebben maar trek niet zo. Een as- of lagerbus mits met voldoende materiaaldikte zal wel voldoen. Uiteraard is het ook een beetje oppassen de eerste tijd of er signalen van slijtage of overbelasting zijn. Er zijn wel printmaterialen de hoger belastbaar zijn maar printen moeilijker of stinken dan erg. Bv abs
 
Back
Top