Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is een normale maat, die in iedere beter modelbouwwinkel te vinden zou moeten zijn.
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dat klopt alleen het aantal echt modelbouwzaken is hier dun gezaaid of niet vaak open.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De meesten sturen op wat je hebben wilt? Webshop is het toverwoord....
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo


    Heb de gok maar genomen en toch de houders iets geruimd. Nu lijkt er toch iets van een onbalans in de kop te zitten. Dacht dat eerst al te zien bij proefdraaien. Nu met bladen is dat veel duidelijker. heb ook originele bladen er op gehad ook daar een forse onbalans.

    Heb met het mechaniek en kop (met 2 bladen) al gevlogen toen leek het geen probleem.

    Bij optoeren beweegt de kop ook duidelijk wat heen en weer. Das een tegenvaller. weet nog niet of dat in de as zit of de kop.

    zonder bladen lijkt het mee te vallen. zie filmpje. De staart lijkt het goed te doen. Uiteraard zonder bladen maar ik kan de heli op de grond laten draaien als ik het voorwiel dwars zet.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... het kan zijn dat de boringen niet allemaal precies gecenterd zijn, en dan zitten de bladen nu niet alle vier op dezelfde hartafstand (maar ja.... jij wilde boren in de bladhouders :rolleyes:....)

    Maar het kan gerust meevallen, want de Lynx is vanwege zijn pootjes enigszins gevoelig voor zelfs maar het aller- allerkleinste beetje onbalans, en dat zou weer goed moeten komen als hij in de lucht is.
    Die van mijn maat schudde ook wat bij het optoeren, maar werd weer rustig zodra hij in de lucht was, dan trilde er niks.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Die boringen zijn wel goed, daar ligt het niet aan. Dat lijkt me heel sterk, heb ook 2 bladen geprobeerd op alle vier de houders maar ook daar onbalans. Het lijkt toch echt de as te zijn. De kop schommelt gewoon iets lijkt wel.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Elke heli schommelt tijdens optoeren. Halverwege kan er ook nog even een flinke vibratie zijn. Dat is normaal.
    Maar als je op zeker wilt gaan kun je de as eruit halen en over een glasplaat rollen. Zells een minimale kromming kun je dan zien.
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Zou het een optie zijn de kop met bladen te balanceren als de as recht lijkt te zijn. was idd van plan hem te demonteren en te kijken of deze recht is.

    Misschien het maingear verwijderen zodat de as vrij loopt en dan op zn kant met 2 bladen er op?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat werkt niet.... Hooguit bij héél kleine heli's.

    Bladen balanceer je op een bladbalanceerder die bij jouw rotorkop past (zelfde bout-hart afstand heeft), en dan per twee tegenover elkaar liggende bladen, waarbij je de paren moet merken.

    Een eventuele afstelfout in de stuurstangen kan ook een schijnbare onbalans veroorzaken, als je bladspoor niet zuiver is.
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Wat ik bedoelde is meer zoals op het eind in dit filmpje;

     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb nog nooit een rotorkop gebalanceerd. Is ook niet nodig bij normale toerentallen. Je bladen zijn wel belangrijk. Die moet je dus statisch en dynamisch balanceren. Dat wil zeggen dat de bladen niet alleen even zwaar moeten zijn, maar dat ook het zwaartepunt van elk blad precies op dezelfde plaats moet liggen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt, dat een rotorkop roet in het eten gooide.
    Het is ook een beetje onzin, want bladhouders zitten erg dicht bij de rotor-as, en die onbalans "verdwijnt" (geloof het of niet) zodra de bladen er op zitten.
    Zou je die zelfde kop uit dat filmpje, die steeds met één bladhouder naar beneden draait, van goede bladen voorzien, dan is dat zware punt opeens ogenschijnlijk geheel verdwenen... Het is er nog wel, maar het valt volledig in het niet bij de bladen.
     
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik weet niet de oplossing.
    Maar als ik het filmpje bekijk, dan brengt het weinig toegevoegde waarde.
    Die 0,7gram die volgens de filmer het verschil maken is onzin. Want de tuimelschuif is niet rondom identiek. Deze heeft de anti-rotatie pin eraan. En tussen de tuimelschuif en bladhouders zit nog een onderdeel (sorry ik weet de naam ervan niet) dat ook geen balans vormt, want die steekt maar aan 1 zijde uit ten opzichte van de as.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoelt de tuimelschijfmeenemer... Die maakt inderdaad nul komma nul verschil, ook al zijn er boze tongen die beweren van wel.

    Balans is een kwestie van twee dingen: gewicht, en de afstand ervan tot de rotatie as. De onbalans van een meenemer of bladhouder bevind zich ten opzichte van het geheel, min of meer "in" de as, en heeft vrijwel nul invloed. (de rotor van die Lynx zal een totale roterende massa van ongeveer 800 gram hebben, met een gemiddelde gewichtsverdeling op ongeveer 30 a 40 cm van de as, daarin valt 5 gram op 1 cm van de as volledig in het niet)

    De methode die Rene (Rheli) noemt, is absoluut de mooiste manier om te balanceren maar ook de moeilijkste (je moet namelijk TWEE parameters per blad gelijk maken, en als je die methode wilt gebruiken, moet je echt minimaal een weegschaal hebben die tot op twee cijfers achter de komma nauwkeurig is (het feit dat hij tot twee cijfers achter de komma aangeeft is onbelangrijk: hij moet ook nauwkeurig zijn, d.w.z. als je tien keer hetzelfde voorwerp op de weegschaal legt, moet hij ook tien keer hetzelfde getalletje laten zien).
    Ik heb die methode vroeger wel gebruikt, maar dan ging ik daarvoor naar de lokale middelbare school, en vroeg ik de scheikunde-leraar of ik een uurtje de boel mocht wegen. Dat was nog in de tijd van de houten bladen. Met kunststof bladen KUN je deze methode vaak niet eens meer toepassen.

    Gelukkig HOEFT het zwaartepunt niet op dezelfde plek te liggen, en hoeven ook de bladen niet even zwaar te zijn, als de momentenstelling maar klopt (afstand x gewicht van blad 1 gelijk aan afstand x gewicht blad 2).
    Hiervoor moet je echter per sé een balanceerder gebruiken die dezelfde bout-afstand heeft als de rotorkop.

    Heel theoretisch kun je de heli op zijn kant leggen en de rotorkop zelf gebruiken, in de praktijk zijn er echter bezwaren tegen deze methode (de bladbouten moeten "loeivast" gedraaid worden, en als de beide bladen niet exact en tot op de millimeter nauwkeurig "in lijn" staan krijg je al minder goede resultaten.

    Voor wat betreft het idee dat de rotorkop "krom" op de as staat: hoe vast zit de Jesus-bolt? en de eventuele worgbouten? Als je die te vast aandraait of de worgbouten ongelijk aantrekt, dan trek je de kop scheep op de as. Sommige rotorkoppen zijn hier vrijwel ongevoelig voor, anderen juist weer veel gevoeliger.
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Bedankt voor alle tips ik zal er eens goed naar kijken. De kop slingert in ieder geval iets als ik er geen bladen opheb. Echter bij optoeren is er geen merkbare onbalans. Met bladen trilt op een bepaald moment zo erg dat ik bang ben dat de boel uit elkaar schudt. ik zal een filmpje maken zodra ik kan.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar heb je de as nagekeken ?
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Op dit moment ben ik op vakantie, zodra ik thuis ben en gelegenheid heb zal ik die demonteren en nakijken
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Het is even geleden dat ik van me heb laten horen. 2 weken terug heb ik nogmaals de as gechecked of deze recht is, hier niks aan kunnen vinden. Vervolgens de as, kop met 2 bladen per keer op de balancer. Ook hier geen merkbaar verschil per blad.

    Daarna in de tuin nog eens opgetoert waarbij ik vergat de nog losse kap er af te halen, deze vloog vervolgens ineens omhoog in de bladen en in gruzelementen. Dat was dus minder handig. Bladen beschadigd, staartboom afgebroken etc.. Dus dat was pech. Door de gelukkig flexibele as was deze niet kapot alleen de buis wat krom. Inmiddels ben ik weer aan het opbouwen maar omdat ik gelijk ook wat wijzigingen door wil voeren duurt het weer even voor ik weer terug ben waar ik gebleven was. De schade is gelukkig te repareren.

    Kortom... word vervolgd..
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach... wat een vervelende tegenslag....
     
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Ja dat is een tegenslag .
     

Deel Deze Pagina