Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

het " goed gevoel ", daar doen we het toch allemaal voor Sjoerd,
Wat een gepriegel ,al dat solderen, geef mij momenteel toch nog maar de styreen plaat.
Al moet ik toegeven dat het prachtig strak oogt.
vgr Marc
 
het " goed gevoel ", daar doen we het toch allemaal voor Sjoerd,
Wat een gepriegel ,al dat solderen, geef mij momenteel toch nog maar de styreen plaat.
Al moet ik toegeven dat het prachtig strak oogt.
vgr Marc

Hallo Marc en bedankt.
Ik ben ook een grote fan van Styreen. Gewoon fijn materiaal om mee te werken. In dit geval gekozen voor een messing verschansing ivm. kwetsbaarheid. Maar hoe krijg ik messing vast op een epoxy romp? Wel, printplaat is ook een bekend materiaal wat door veel bouwers gebruikt wordt en ik heb dat ook gedaan. Werkt best wel mooi en strak. Maar voor de opbouw enzo stap ik toch weer over naar Styreen.
 
Schermafbeelding 2018-05-19 om 14.53.45.png Schermafbeelding 2018-05-19 om 14.54.01.png
 
Hallo allemaal,
Weer wat vorderingen gemaakt die ik graag even met jullie deel. In de verschansing een zgn. Fearlead oftewel een strop doorvoering gemaakt. De kleinere op de ronding van de verschansing is alleen maar een verdikking ter bescherming van de strop. Op het dek ligt de cargorail die al eerder gemaakt is, maar nu verder aangepast. Een belangrijk punt bij de cargorail is, dat deze demonteerbaar moet blijven voor nog meerdere werkzaamheden aan de verschansing en het uiteindelijke spuitwerk.

P1000294.JPG


De binnenkant van de verschansing voorzien van de steunen.
P1000297.JPG


Hier nogmaals de Cargorail, gedemonteerd.
P1000298.JPG


Hier de Stuurboord Cargorail zoals deze uiteindelijk komt te zitten.
P1000299.JPG


En de Cargorail vanuit een andere hoek.
P1000300.JPG


En de laatste stukjes messing voor deze Cargorail. Aan de achterkant op het vlakke gedeelte komt nog een Pin te staan. Deze kan omhoog en omlaag bewogen worden. Is om de sleepdraad te begeleiden.
P1000301.JPG


En nog een plaatje vanuit een andere hoek.
P1000302.JPG


Verschansing aan Bakboordzijde gemonteerd. Hier moeten uiteraard ook alle steunen, alsmede de Fearlead geplaatst worden. Ook de Cargorail moet uiteraard gereed gemaakt worden.
P1000303.JPG


En uiteraard nog een plaatje vanaf een andere kant. Begint toch alweer op een echt achterdek te lijken.
P1000304.JPG


Hoop vóór mijn vakantie nog een update te doen. Dan zal hopelijk de verschansingen en de Cargorails gereed zijn. Even afwachten of dat lukt. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.
 
Complimenten, mooi gemaakt in messing met de op het dek gesoldeerde steunen. Overigens, bedankt voor de detailfoto, dit kan ik toepassen op mijn schip.
Bedankt Stoompomp. Mocht je nog een specifieke foto van een detail willen is dat ook mogelijk hoor.
 
mooi soldeerwerk. ziet er weer stevig en strak uit.
Bedankt Jan. Is wel een voordeel van een printplaat dek. Het geheel staat er rotsvast op. Behalve de cargorails, die zijn nog demontabel, ivm detaillering en spuitwerk. Daarna heb ik de keus om deze ook te solderen of met epoxy vast te lijmen. Die beslissing stel ik nog even uit.
 
p
Hallo allemaal,
Weer wat vorderingen gemaakt die ik graag even met jullie deel. In de verschansing een zgn. Fearlead oftewel een strop doorvoering gemaakt. De kleinere op de ronding van de verschansing is alleen maar een verdikking ter bescherming van de strop. Op het dek ligt de cargorail die al eerder gemaakt is, maar nu verder aangepast. Een belangrijk punt bij de cargorail is, dat deze demonteerbaar moet blijven voor nog meerdere werkzaamheden aan de verschansing en het uiteindelijke spuitwerk.

Bekijk bijlage 282441

De binnenkant van de verschansing voorzien van de steunen.
Bekijk bijlage 282442

Hier nogmaals de Cargorail, gedemonteerd.
Bekijk bijlage 282443

Hier de Stuurboord Cargorail zoals deze uiteindelijk komt te zitten.
Bekijk bijlage 282444

En de Cargorail vanuit een andere hoek.
Bekijk bijlage 282445

En de laatste stukjes messing voor deze Cargorail. Aan de achterkant op het vlakke gedeelte komt nog een Pin te staan. Deze kan omhoog en omlaag bewogen worden. Is om de sleepdraad te begeleiden.
Bekijk bijlage 282446

En nog een plaatje vanuit een andere hoek.
Bekijk bijlage 282447

Verschansing aan Bakboordzijde gemonteerd. Hier moeten uiteraard ook alle steunen, alsmede de Fearlead geplaatst worden. Ook de Cargorail moet uiteraard gereed gemaakt worden.
Bekijk bijlage 282448

En uiteraard nog een plaatje vanaf een andere kant. Begint toch alweer op een echt achterdek te lijken.
Bekijk bijlage 282449

Hoop vóór mijn vakantie nog een update te doen. Dan zal hopelijk de verschansingen en de Cargorails gereed zijn. Even afwachten of dat lukt. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.
pracht werk weer sjoerd zoals we gewend zijn,van je .
 
Hallo allemaal,
Is alweer een tijdje geleden maar we zijn er weer hoor. Even lekker een paar weekjes op vakantie geweest en verder een aantal dingen gedaan die ook moesten gebeuren. Eén daar van was het maken van een andere verplaatsbare werkbank. Mijn dochter heeft een professionele trimsalon voor honden en katten en gebruikt hiervoor een zgn. trimtafel. Deze is niet alleen verrijdbaar maar ook verstelbaar (elektrisch) in hoogte. Wel deze had er na 13 jaar de brui aan gegeven. Andere tafel besteld, opgehaald en geplaatst. Oude tafel heb ik eerst eens bekeken voordat ik deze af ging voeren. De motoren gedemonteerd en gekeken hoe dit nu precies werkte. Lang verhaal kort, één van de motoren werkte niet meer naar behoren. Uit elkaar gehaald en was verholpen door het vervangen van één diode. Alles weer gemonteerd, nieuw blad er op en ik ben nu de trotse bezitter van een perfecte mobiele werktafel die ik qua hoogte aan kan passen. Blij mee.
P1000318.JPG


Nu had ik voor de achterkant al de fenders gemaakt van polystyreen. Vond het zelf niet onaardig maar werd toch op mijn vingers getikt dat dit rubber zou moeten zijn. Moet je maar hebben natuurlijk. Maar een collega heeft voor mij keurig twee stroken Fender rubber gegoten, perfect. Bedankt Jan, heel blij mee. Ondertussen de oude Fenders al verwijderd. Zal eerdaags een nieuwe constructie maken om het rubber te monteren.
P1000319.JPG


Verder gegaan met het completeren van het achterdek. Wat leidingwerk,
P1000310.JPG


en verder een paar vaste bolders en twee kaapstanders.
P1000311.JPG


Op de kont een intrekbare cilinder voor het tegenhouden van de sleep tros. De bedoeling is dat deze cilinder werkend wordt gemaakt. De cilinder is in de laagste stand gelijk met de bovenkant van de verschansing. De cilinder zelf moet nog wel op maat worden gemaakt.
P1000312.JPG


Aan Bakboordzijde ook de attributen aangebracht, alhoewel enigszins afwijkend dan aan Stuurboordzijde.
P1000313.JPG


Hetzelfde geldt uiteraard voor het leidingwerk.
P1000314.JPG


Ook het valse dek zover gereed gemaakt. ( Styreen). Hierop zijn een aantal vakken aangebracht waar tussen het dekhout komt te liggen. Voor de foto even een stukje dek met hout belegd.
P1000315.JPG


Het dekhout is overigens geïmporteerd vanuit Turkije. Was daar op vakantie en kwam daar een leverancier tegen die deze planken in handzaam formaat voorradig had. Heb een mooie deal kunnen sluiten en een hoeveelheid meegenomen. Voor de eerstvolgende modellen ook nog genoeg denk ik.

P1000317.JPG

De planken zijn 5 mm breed. Deze teruggezaagd naar 3 mm zodat ze voldeden aan de schaalmaat en zijn 1 mm dik. Het soort hout weet ik niet maar, na het leggen de vloer mooi insmeren met parketlak. Heb dit bij de Sovereign ook zo gedaan. Werkt mooi.
P1000316.JPG


Wel, jullie zijn weer op de hoogte zover. De volgende update zal niet zolang duren verwacht ik. Tot de volgende keer.
 
Je bent zo te zien goed uitgerust van vakantie gekomen, wat een vaart zet je er achter :)
Die werktafel, dat is er één om U tegen te zeggen, hier gaat menig modelbouwer jaloers op zijn.
En de scheepswerf draait weer netjes op hoog niveau.
Succes en amuseer je met het vervolg van de bouw.
 
Je bent zo te zien goed uitgerust van vakantie gekomen, wat een vaart zet je er achter :)
Die werktafel, dat is er één om U tegen te zeggen, hier gaat menig modelbouwer jaloers op zijn.
En de scheepswerf draait weer netjes op hoog niveau.
Succes en amuseer je met het vervolg van de bouw.

Dank je Mark. En dat amuseren doe ik vol op;)
 
weer lekker aan de gang zie ik. Wordt een schip waar je waarschijnlijk veel mee aan het varen r
aakt.
Hallo Jan,
Bedankt voor je reactie. Buiten het feit dat ik het een mooie sleper vind is de afmeting van de Boxer zeker iets wat meespeelt. Ondanks het feit dat de Sovereign een mooi schip is en heel fijn vaart, is het geen schip wat je even pakt om een uurtje te varen.
 
Ook het valse dek zover gereed gemaakt. ( Styreen). Hierop zijn een aantal vakken aangebracht waar tussen het dekhout komt te liggen. Voor de foto even een stukje dek met hout belegd.
Bekijk bijlage 287885

Het dekhout is overigens geïmporteerd vanuit Turkije. Was daar op vakantie en kwam daar een leverancier tegen die deze planken in handzaam formaat voorradig had. Heb een mooie deal kunnen sluiten en een hoeveelheid meegenomen. Voor de eerstvolgende modellen ook nog genoeg denk ik.




Dat soort dekhout neem ik altijd (extra :D) mee van de Mc.Donalds en Ikea............................;)
 
Ook het valse dek zover gereed gemaakt. ( Styreen). Hierop zijn een aantal vakken aangebracht waar tussen het dekhout komt te liggen. Voor de foto even een stukje dek met hout belegd.
Bekijk bijlage 287885

Het dekhout is overigens geïmporteerd vanuit Turkije. Was daar op vakantie en kwam daar een leverancier tegen die deze planken in handzaam formaat voorradig had. Heb een mooie deal kunnen sluiten en een hoeveelheid meegenomen. Voor de eerstvolgende modellen ook nog genoeg denk ik.




Dat soort dekhout neem ik altijd (extra :D) mee van de Mc.Donalds en Ikea............................;)

Hallo Dunsz, bedankt weer. Had al gehoord dat ie daar ook aan leverde;)
 
Back
Top