Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dit moet het worden Jan. ;) Je krijgt ook nog een PB.
    IMG_20180128_081658637.jpg
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel OVL. Veel plezier met het bekijken van mijn verslag.
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Carène,
    Heb zelf ook nog een stuk van dat rubber liggen. Ga nog kijken of het te gebruiken is. Bedankt in ieder geval.
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Pentip,
    Weet je, ik heb absoluut geen termijn of afspraak met een klant of zo;). Als ik een dag geen zin heb, gebeurt zelden overigens, dan gebeurt er niks. Ook andere dingen vragen soms tijd. We gaan het dus wel zien hoe lang het duurt. Als ze af is , is ze klaar:)
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Hierbij weer de vorderingen tot nu toe. Tijdens het bouwen maak je wel eens iets waarvan je, mede ook door reacties van derden, achteraf denkt, misschien toch niet zo slim op deze manier. Wel , precies dat is met de roosters het geval. Had ik eerst in de romp alle gaten apart er in gemaakt, nu heb ik alle roosters die bij elkaar zitten uit één stuk gemaakt. Effect blijft hetzelfde maar is gewoon strakker. Heb eerst de roosters gefreesd van 2 mm Styreen en vervolgens er nog 3 lagen Styreen achter geplakt. In de romp kun je zien waarom ik dat gedaan heb.

    P1000216.JPG

    Omdat de romp ter plekke van het rooster niet vlak is, heb ik dit opgevangen door het rooster te verdikken zeg maar. Ook even wat meer oppervlak om te lijmen.
    P1000220.JPG

    Hier nog te zien hoe de patrijspoorten zijn gemonteerd. In het messing gedeelte wordt nog een schijfje perspex geplaatst. Ook het voordek alvast pas gemaakt. Dit om de anker ketting buis later af te tekenen.
    P1000223.JPG

    Ook een, wat mij betreft in ieder geval, vervelend en best wel moeilijk klusje gedaan. Het aftekenen van de ankerkluizen. Zit nooit geen rechte hoek aan natuurlijk. Maar uiteindelijk toch de zaag er maar in gezet. En dan ziet het er zo uit.

    P1000227.JPG

    Maar dan ben ik er nog niet. De ankerkluizen zelf zijn net zo erg. Zit geen recht aan, sterker nog, ze moeten ten opzichte van de huid ook nog weer onder een hoek staan. Nou ja, na 2 pogingen die zeker niet naar mijn zin waren, uiteindelijk toch tevreden met hetgeen er nu in zit.
    P1000224.JPG

    Natuurlijk weer vergeten een foto te nemen waarin je kunt zien hoe de kluizen er aan de binnenkant uitzien. Komt vast nog wel een keer voorbij.
    P1000226.JPG

    Ook aan de onderkant zijn een 4-tal roosters aanwezig. De langwerpige horen bij de roosters die aan de zijkant zitten. De voorste twee roosters zijn de aanzuig punten voor het water van de FiFi's.
    P1000230.JPG

    Hier is het zijrooster mooi te zien. Ook het berghout is nu aan beide zijden gemonteerd. Ook is op eerste knik vanaf boven nog een halfrond profiel aangebracht.
    P1000231.JPG

    En ook de gaten voor de boegschroef zijn er in gemaakt. Ik ben nog heel sterk aan het twijfelen of ik de boegschroef werkend ga maken. De binnen diameter van de straalbuis zou volgens berekening 20 mm gaan worden. Buiten het feit dat de boegschroef voor het varen en manoeuvreren van het model weinig toegevoegde waarde heeft, zal een boegschroef van dit formaat weinig effect hebben. Gewoon omdat de diameter te klein is. Wel zou ik de straalbuis wat wijder kunnen maken zodat er een grotere schroef gemonteerd kan worden. Een andere optie zou nog kunnen zijn om er een lepeltje in te maken. Heeft sowieso bij deze diameter een beter rendement. Als er andere opties zijn, hoor ik ze graag.
    P1000232.JPG

    En nog even een plaatje hoe ze er nu bij ligt.
    P1000234.JPG

    Heb inmiddels een stuk of 20 banden besteld. Deze komen aan de buitenkant van de romp te hangen. Hoop daar de volgende keer iets van te kunnen laten zien. Ook de Kimkielen moeten nog worden aangebracht.
    Tot zover maar weer en tot de volgende keer.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.274
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooië vooruitgang
     
  7. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    wat voor freesbankje heb je staan Sjoerd ? ziet er goed uit allemaal!:thumbsup:
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Marc.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Tinus. Freesbank is een Weiss. Vergelijkbaar ( maar een stukje stiller) met een HBM BF25. Heb daar zelf Digitale aflezing op gemaakt en heeft een extra grote werkblad,
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Macrabbit, prachtig werk!!!

    Voor de fenders heb ik misschien wel een oplossing (echt rubber) ik stuur je een mailtje hiervoor.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,
    Bedankt voor je reactie en zie je mail tegemoet.
     
  12. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Hallo Sjoerd, opnieuw fraai gewerkt!! Werken die roosters echt?
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je OVL. De roosters zijn dummies. Had ze simpel ook "werkend" kunnen maken, maar ga ook de FIFI`s niet werkend maken, dus geen water in de boot nodig.
     
  14. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    geen onnodige risico's, water rond de boot is beter dan IN de boot :bier:
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Weer even een berichtje over de stand van zaken. Voornamelijk bezig geweest met de achterkant en de Karmforks en Towingpins. Ook nog wat aandacht voor de thrusters.
    Op onderstaande foto is te zien hoeveel onderdelen je eigenlijk nodig hebt voor een thruster. De witte delen zijn allemaal printdelen. Pim Hoogenraad heeft hiervoor de tekeningen gemaakt. Vervolgens heb ik, buiten de motor en servo , de overige delen gemaakt. Daarna alles samengebouwd en afgesteld.

    P1000252.JPG

    Deze foto toont de onderkant van het achterdek. Hierop is de bak te zien waarin de hekrol draait. Daarvoor staat het frame waarin de Karmforks en de Towingpins in worden gemonteerd. Ook de complete besturing met microswitches worden hierin gemonteerd. Het gehele frame kan worden gedemonteerd voor eventueel onderhoud. Bij het samenbouwen hiervan zullen nog wel enige foto's volgen.
    P1000253.JPG

    In het achterdek ook een opening gezaagd om bij de motoren en de vaartregelaars te komen. De thrusters met regelaars nemen veel minder plek in dan motoren met schroefassen. Lekker compact allemaal. Ook is te zien dat er een raamwerk in is gemaakt waar het valse dek in komt te liggen. Deze zorgt er voor dat er bij het varen geen water in de boot kan komen. Dit raamwerk zit nu nog met een paar boutjes bevestigd maar wordt tzt met epoxy aan het dek verlijmd.
    Ook is nu te zien waar de Karmforks en Towingpins komen. Tov het origineel zitten deze iets te ver naar voren en staan de Towingpins iets te ver uit elkaar. Dit heeft alles te maken met de aandrijving onderdeks. Heb gewoon een minimale ruimte nodig tussen de Pins. Althans met de aandrijving die ik gebruik. Dat het geheel iets te ver naar voren staat heeft weer te maken met het frame van deze module, zoals te zien op de vorige foto. De verschillen met het origineel zijn marginaal maar toch...

    Verder is hier te zien hoe ik de hekrol heb gemonteerd. In eerste instantie zou er een as door de hekrol heenkomen die in de zijwanden zou zitten. Maar de hekrol moet wel gedemonteerd kunnen worden om deze te kunnen spuiten, dus zal je moeten zorgen dat de doorvoer van de as waterdicht is. Nu kwam ik een foto tegen hoe de hekrol eigenlijk gemonteerd zit op het origineel. Wel die manier heb ik gebruikt om mijn hekrol te monteren.
    P1000254.JPG

    Op de vorige foto en ook op onderstaande is in de zijkant van de hekrol bak een schuine sleuf te zien. Deze zit uiteraard aan beide zijden. In de hekrol is aan beide zijden een bronzen bus ingeperst. Vervolgens een haakse pen gemaakt die enerzijds in de bronzen bus past ( rond) en anderzijds in de sleuf aan de zijkanten van de bak glijden( rechthoekig) Ik kan de rol nu heel simpel en gemakkelijk in de gleuven laten zakken. Uit zich zelf zal de hekrol nimmer uit zijn bak vallen. ( Zwaartekracht) Nu is de hekrol nog gemaakt van kunststof. Als later blijkt dat er nog wat gewicht bij moet aan de achterkant kan ik deze nog vervangen door een stalen exemplaar, al dan niet deels uitgedraaid.
    P1000255.JPG

    En hier is te zien hoe de hekrol gemonteerd zit. Ook zijn er nu nog 2 boutjes te zien waarmee het eerder genoemde frame vast zit. Deze worden bij definitieve montage nog vervangen door verzonken boutjes en dan 4 stuks.
    P1000256.JPG

    En als laatste een plaatje zoals ze er nu bij ligt.
    P1000257.JPG

    Volgende keer waarschijnlijk het definitief monteren van de thrusters en verder met de Karmfork en Towingpins. Kan ook zomaar wat anders zijn natuurlijk;)
    Tot de volgende keer.
     
    Herm vindt dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.274
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Die printplaat geeft je wel wat extra mogelijkheden om zeer nauwkeurig te werken.
    En ik maar denken dat ik al heel wat kon tekenen in 3D, ben in vergelijking met Pim net nog een kleuter.
    Je draai en freeswerk mag natuurlijk zoals we reeds gewend zijn ook weer gezien worden.
    Kortom, je bent weer prima bezig.
    vgr Marc
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Marc,
    Is mijn eerste model waarbij ik printplaat gebruik. Is eigenlijk geboren uit het feit dat de verschansing niet meegenomen kon worden in de mal. Dan had ik de (messing) verschansing op een Styreen dek vast moeten maken. Dit wordt nooit sterk. Nu kan ik het gewoon op het dek solderen. Ook gemakkelijk om railingen te bevestigen. En ja, wat tekenen betreft, Pim is echt super.
     
  18. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Mooie update en slimme oplossing voor de hekrol :thumbsup:
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ferry, wat de hekrol betreft, ik heb het idee dat het zo op de meeste 1:1 schepen gemonteerd word.
     
  20. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ja volgens mij ook Sjoerd. Die gleufconstructie al vaker gezien. meestal zit er dan een afdekplaatje (borg) overheen.
     
    Bewebe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina