Een historische vlucht met een historische kist

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 22 dec 2007.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Die was gemaakt door Yke Rusticus hoorde ik van de verkoper, prachtig gemaakt! Hij was alleen al gereserveerd :(
    Die van jou gaat net zo mooi worden Hans :thumbsup:

    $_93.jpg

    $_86.jpg

    $_87.jpg

    $_89.jpg

    Groeten, Ralf
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Mooie romp Hans! :)


    jan.
     
  3. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ton, ja dat wordt zeker een mooi project!
    Een lang gekoesterde droom gaat in vervulling(zo'n 40 jaar geleden werd ik hier door bevangen om deze te gaan bouwen)

    Ralf,had je deze willen aanschaffen?
    Gave bak hé maar dan met 3 stermotoren erop en iets meer spanwijdte n.m.l 3960mm en volgens het originele concept wat ik heb geconfigureerd naar volledig houtbouw met de nodige aangepaste verstevigingen cq versterkingen!

    Jan,bedankt voor het compliment!

    Het gaat een hele klus worden maar het gaat lukken!
    Ik heb de eigenaar die hem verkocht nog even aan de telefoon gehad van deze F VIIa en hem een paar vraagjes gesteld waar op te letten zoals het zwaarte punt.
    Ook had hij het erover zo ligt mogenlijk te bouwen(uiteraard) en dat 15 kg mogenlijk moet zijn wat ik in gedachte heb maar dat wordt denk ik wel een wedstrijdje om dat te verwezenlijken.

    Mvgr Hans
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik zie trouwens als ik de foto's nog even heb zitten bekijken dat de holte die onder de vleugel moet zitten in het gedeelte van de cockpit er NIET inzit!
    Het is maar een detail.

    Mvgr Hans
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Hanzeman.... en wat nu met de Daffie?
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Niet in paniek geraken!

    Mvgr Hans
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik weet niet of het ook voor de Fokker F-VII gold, maar veel vliegtuigen in die tijd hadden het Göttingen 387 profiel. Dat profiel heeft die bolle voorrand en holle onderzijde. Göttingen 387 zit in Profili.
     
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Henry,bedankt voor de tip maar ik heb de vleugelprofielen al!
    Goe 386 naar Goe 388

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2018
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Dan zat ik er precies tussen in! ;)
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Gisteren en vandaag weer wat gedaan aan het Fokkertje!
    De eerste vloerplaat is gemaakt die in het passagiers compartiment komt.
    Het is een vloerplaat volgens het cellen constructie principe(dus eigenlijk een dubbele bodem).
    Het origineel is gemaakt van 6mm en 2mm triplex en de plaatjes die de cellen(vakjes)vormen zijn van 3mm triplex.
    Ik heb voor zowel de onder als de bovenkant 0,8mm triplex gebruikt en voor de plaatjes(strookjes hout) die de vakjes moeten vormgeven 1,5mm balsahout gebruikt.
    Het lijstwerk heb ik van 6mm balsa gemaakt
    Het vloerplaatje heeft een dikt van zo'n 14mm(dit heb ik moeten achterhalen naar gelang van de originele technische tekeningen die ik heb).
    Ook de montage plaatjes(8 in totaal) waar deze vloerplaatjes op liggen zijn gemaakt en gemonteerd
    Ik heb één zo'n plaatje in beeld gebracht)
    Bij het origineel werden de vloerplaaten op deze montage plaatjes vastgeschroeft(of gebout)
    Hier wat foto'tjes ter verduidelijking

    S8300040.JPG

    S8300043.JPG

    S8300042.JPG

    Mvgr Hans
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Echt mooi werk dit...stevig en superlicht!
     
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb niet stil gezeten ondanks het mooie weer en weer het nodige gedaan!
    Allereerst de bodem platen voor het passagiers gedeelte gemaakt(3x) en daarna de zijkanten die mahonie gefineerd zijn(ze gaan het erg luxe krijgen die passagiers)
    De gefineerde zijkanten eerst 2x in de eiglans glitza gezet alvorens ze difinitief te monteren!
    Twee foto'tjes heb ik van binnen genomen om een indruk te krijgen hoe dat nou is als je erin het eggie in zou zitten.
    S8300044.JPG

    S8300045.JPG

    Deze twee foto'tjes geven mij een beetje het gevoel dat ik ik in de echte zou staan maar er moeten nog een heleboel details aangebracht worden om het ze echt mogenlijk te laten lijken.

    S8300046.JPG

    S8300047.JPG

    Mvgr Hans
     
    E.hof vindt dit leuk.
  13. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Met deze indrukwekkende details ben ik bang dat je het 'wedstrijdje' met het gewicht
    gaat verliezen....
    Hou het zo eenvoudig mogelijk, je krijgt zowiezo, een pracht kist!
     
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik weet dat ik met deze aankleding me erg zorgen moet maken voor wat betreft het streefgewicht van 15kg maar ik wil nu eens een schaalkist met alle details erop,erin en eraan!
    Die 15kg heb ik als streefgewicht om met de schaalwedstrijden mee te kunnen doen als ik daar zin in heb want als ik het goed heb mag je dan niet meer dan 15kg wegen.
    Het rompje zit nu op 2753gr en ja er komt nog wat bij.

    Mvgr Hans
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Weer wat geknutseld met dit mooie weer(te veel wind om te vliegen).
    De versterkingen aan de beide zijkanten aangebracht van het passagiers gedeelte(net zoals de echte 1:1 Fokker F VIIb) waardoor het een erg sterke konstruktie gaat worden.
    De bodemplaten een beitsje gegeven en met Glitza eiglans afgewerkt zodat ze mooi glad en strak worden.
    Deze bodemplaten zitten nog los en worden pas vast gezet als de bespanning onder de romp is aangebracht.
    Dit doe ik om te voorkomen dat de bespanning(zijde bespanning) aan de bodemplaten gaat verkleven.
    Ook heb ik besloten de romp niet te gaan delen maar de staartvlakken demontabel te maken omdat dat een gewichtsbesparing van zo'n kleine 1000gr gaat opleveren!
    Dus op die plek waar de deling ging komen de 2 horizontale rondhoutjes gemonteerd.
    Uiteraard komt daar wel een schot maar dat is veeeeeeeele malen lichter dan wat gepland was.
    S8300054.JPG

    S8300056.JPG

    S8300057.JPG

    Mvgr Hans
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Zijn er nog vorderingen te melden met je Fokker FVIIb Hans?

    Groeten, Ralf
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Ralf,ik heb er niets meer aan gedaan!
    staat weer even stil.
    Ben bezig met een big lift(wat ook niet erg wil vorderen)die ik verbouw naar 3 motorig!
    Dit is een experimentje gezien de motoren(3x FS60 OS Max) omdat ik verleden jaar een Fokker Fviia heb gekocht die nog afgebouwd moet worden en wil modificeren naar een F VIIa-3M!
    Het is dezelfde die Jonkje heeft en met een 20cc vliegt!
    Het gaat me dus om het gewicht of dat mogenlijk is(het moet geen race bak worden)!
    Verder wat echte klassieke bouwdoosjes te pakken gekregen zoals o.a een Vicomte en een hele oude piper Vagebond(aviomodelli) die ik eerst wil bouwen om ff gemakkelijk mee te nemen(dus niet dat hele gezeul met onderdelen van een vliegtuig om deze vervolgens op het veld te assambleren tot vliegtuig)!
    Lekker makkelijk mee te nemen dus!

    Mvgr Hans
     
    MichielNED676, strutter en Jonkje vinden dit leuk.
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ha Hans, heb jij van die FVIIa tekeningen? Ik niet namelijk.! Jouw FVIIa komt toch niet toevallig uit omgeving Odoorn?

    Ik wist niet beter dan dat mijn FVIIa een eigenbouw was voor oa Operatie Schaal 94. Maar dat kunnen dus heel goed dezelfde plannen zijn.. Gaaf!

    Kan je in ieder geval melden dat ie zalig vliegt bij rustig weer
     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Goedenavond Merlijn,deze komt inderdaad uit de omgeving van Odoorn!
    Heb hem verleden jaar overgenomen met de tekeningen!
    Heeft een verstelbaar stabilo en komt in de buurt van een spanwijdte van ongeveer 2,32 mtr dacht ik zo nog uit m'n hoofd te weten!
    Ik vindt het nogal een zware constructie en daar kan wat aan gedaan worden vindt ik!
    Ik weet nog dat ik in het gesprek met de beste man hij het erover had dat iemand anders er ook zo één heeft en de aandrijving een oude OS max 20cc moest zijn met 2 kleppendeksels!
    Er waren dacht ik me nog te herinneren 4 van deze bouwpakketjes(freespakketjes of anders gezegt shortkit pakketjes) van gemaakt!
    Romplengte is ongeveer een kleine 1,90 mtr

    Mvgr Hans
     

Deel Deze Pagina