Een historische vlucht met een historische kist

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 22 dec 2007.

  1. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  2. igda

    igda

    Lid geworden:
    29 dec 2012
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Prague
    Hallo hannesie and everybody,

    despite I'm czech, and don't speak any dutch I appeared on these pages. Probably thanks to Mr. Google. I'm preparing to build an RC semiscale model of Fokker F VIIb and ofcourse searching the web for information. Loads of pictures, but no decent plan. Even if it will not be 100% scale detail perfect, I would like to stick with the original structure principles and geometry. I saw a fraction of such a plan on your pages. Is it possible to get/buy it somewhere? Thanks for any comments. IGDA
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. igda

    igda

    Lid geworden:
    29 dec 2012
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Prague
    Ok, thanks, I will try that. :)
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Het is bijna 1 3/4 jaar geleden dat ik nog wat aandacht schonk aan de Fokker F VIIb maar ben zo'n kleine week geleden er weer mee verder gegaan.

    Ten eerste heb ik de tekeningen die ik van Jeroen heb doorgemailt gekregen van de Fokker F VIIa(yke rustikus) uitgeprint(en dat was een hele klus voor de printer).
    Ten tweede heb ik alle A4'tjes aan elkaar geplakt die ik nodig had om er complete tekeningenpakket van te maken.
    Ten derde heb ik de tekeningen aangepast naar de afmetingen van de Fokker F VIIb zoals de romp aanpassen(De F VIIb heeft een langer neusje en het gedeelte achter de vleugel is korter),het hoogte en richtingsroer zijn iets groter en niet te vergeten de vleugel groter gemaakt(de F VIIa heeft een spanwijdte van een kleine 20mtr en de F VIIb heeft een spanwijdte van 21,7 mtr).

    Ik was van plan deze kist 1:6 te gaan maken maar na wat berekeningen wat de afmetingen betreft ben ik voor de 1:5,5 gegaan.
    M.a.w de lengte van de romp wordt 2,69mtr en de spanwijdte wordt 3,94mtr!
    De romp gaat achter het instapdeurtje voor de passagiers een deling krijgen zodat het vervoer in de auto kan geschieden i.p.v op het dak van de auto en het is ook wat prettiger om op deze manier de F VIIb thuis te huisvesten!

    Het streefgewicht wat ik voor ogen heb is om onder de 15kg te blijven dus dat is met heel veel gewichtbesparende bouwmaterialen deze kist bouwen.
    Populieren multiplex(ook wel lightply genoemd), jong grenenhout en lichtgewicht balsahout zijn de hoofdbestandsdelen.

    Bepaalde gegevens zijn al bekend zoals de 3 motoren met een gezamenlijk gewicht van 4,2kg(ik hou het op 4,5kg voor het gemak),de wielen die denk ik bij elkaar zo'n 1kg(natte vinger werk) wegen, de brandstoftanks(750gr),ijzer/staal/messing/aluminiumwerk van ik denk zo'n 3 kg.
    Dit opgeteld zit ik al op 9,25kg dus heb ik nog maar 5,75 kg over voor het houtwerk!

    Dit wordt dus een hele spannende wedstrijd om dat te winnen kwa gewicht
    Ik hoop dat ik het mee mag maken.

    Vandaag(was eigenlijk niet de bedoeling) al een beginnetje gemaakt met de bouw n.m.l de triplex zijkanten waar het vakwerkframe van latten op de buitenkant gelijmt gaan worden(triplex komt aan de binnenkant en is dus gelijk een deel van het interieur).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wanneer de volgende update is weet ik niet maar er wordt aan gewerkt!

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Hans,

    Mooi dat je weer verder gaat met de Fokker F VIIb.
    Laat de volgende updates maar komen! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    een imposant bouwproject Hans :yes:!
    Met een vlieggewicht van 15 kg leg je de lat hoog!
    Ik volg je op de voet, succes met de bouw.

    Groeten, Ralf
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig Hans, ondanks dat ik vrijwel niks meer doe met prop kissies blijf ik dit soort projecten toch altijd wel volgen.

    Bouwse.

    Grt,
    Berto.
     
  9. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ramses ,Ralf,Berto,
    Jaja het gaat er nu echt van komen(heb eigenijk al te lang gewacht) maar eerst gaat het hobbyhok gereorganiseerd worden(waar ik al druk mee bezig ben) en de Box Fly 20W gebouwd worden(moet alleen nog maar bespannen worden en de rc erin bouwen).
    Daarna gaat de werbank helemaal voor de F VIIb gereed gemaakt worden om deze te bouwen.

    Het gaat een hele klus worden om deze niet zwaarder dan 15kg te krijgen maar met bepaalde moderne materialen(o.a koolstof) zou dat moeten lukken(althans dat hoop ik).

    Zoals eerder geschreven ga ik populieren,lichtgewicht balsa(dus dat wordt uitzoeken)en jong grenen(ook licht van gewicht)gebruikt worden!

    Wat betreft de deling van de romp vlak achter het instapdeurtje waar de passagiers instappen had ik al bepaalde ideeën maar heb afgelopen zaterdag op de vliegclub dit aangekaart bij een aantal mensen en die hebben me weer wat suggesties erbij gegeven hoe dit op een lichte maar zeer sterke manier op te lossen(dit moet ik dus nog verder uitwerken kwa bouw maar gaat goedkomen).

    Wat de wielen betreft heb ik een schatting van zo'n 1kg bij elkaar(ik heb al 2 wielen gevonden die ik in het verleden gemaakt had met een totaal gewicht van 600gr) maar ga nog een proef exemplaar maken van lichtgewicht hout en hoop daar weer mee een aantal grammetjes te kunnen besparen.

    Enfin,er is nog een hoop voor te bereiden wat dat soort gewichtsbesparingen betreft maar die kan ik tussen de bedrijven door doen als afwisseling!

    Mvgr Hans
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik ben er weer aan begonnen!
    Moet nog wel ff uitzoeken hoe ik af en toe is een foto'tje kan plaatsen
    Romp gaat in z'n geheel een vakwerkromp worden dus de 2 lite ply zijkanten kunnen als het ware de afvalbak in!
    Ik hoop op de Dawn Patrol de romp klaar te hebben.


    Mvgr Hans
     
    strutter vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Foto's (niet te groot) in mapje op je pc plaatsen.

    Klik rechtsonder op 'Upload bestand', selecteer map en foto, en klaar is Hans.


    jan.
     
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik hoop dat het lukt met de foto'tjes!

    Fokker vakwerkframe(1).JPG Fokker vakwerkframe(2).JPG

    Het is zo te zien gelukt.
    Waarom niet de 2 lite ply zijkanten waar alles aan en op bevestigt wordt is omdat me dat een gewicht van 858gr scheelt!

    Bedankt Jan voor de uitleg!


    Mvgr Hans
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Service with a smile! :)


    jan.
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Was 0,6 mm triplex geen optie?
     
  15. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Henri,dat is ook een optie maar ik bouw hem volgens origineel concept zoals de 1:1 is gebouwd.
    Alleen gebruik ik bv rondhout i.p.v metalen buis voor de romp i.v.m de kwetsbaarheid(hout is flexibeler dan metaal en makkelijker te bewerken).

    Mvgr Hans
     
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb maar heb in de tussentijd niet stil gezeten.
    De beide romphelften zijn nu gebouwd en 3 spanten heb ik uitgezaagt.
     
  17. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hier de foto's
    S8300024.JPG S8300025.JPG S8300026.JPG S8300029.JPG S8300030.JPG S8300031.JPG
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2018
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Foto 1 t/m 4 zijn de 2 romphelften die verschillend zijn gezien de deuropeningen!
    De passagiers ingang is de bakboord kant en de vrachtruimte
    (er staat passagiers ingang maar moet vrachtruimte zijn(foto 4)) is de stuurboord kant.
    Alle versterkingen cq hoekjes zijn tot zover ik heb kunnen plaatsen aangebracht om de verstagingen in de romp te kunnen bevestigen.
    Het spant met de ronde bovenkant kan zo geplaatst worden maar de spant waar de ingang is voor de piloten moet nog een deur opening e.d in gemaakt worden voordat ie gemonteerd kan worden.
    Ook het spant net voor de ingang van de passagiers moet nog bewerkt worden voordat deze geplaatst kan worden!

    Wordt vervolgt
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2018
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Het is alweer een tijdje geleden maar heb niet stil gezeten gezien de bouw van dit Fokkertje
    Een heleboel pielwerk waar je helemaal oxyfibieus van wordt maar het moest gebeuren zoals alle verstevigings hoekjes (164 in totaal) die gemonteerd zijn in het achterste gedeelte van de romp(waar dus ook de verstaging aan vast gemonteerd gaat worden) en nog veeeeeele in het midden van de romp en vooraan de romp.
    Ik weet niet of jullie het was opgemerkt maar er heeft een grote Fokker Fviia (spanwijdte 358cm) met Seidel te koop gestaan op marktplaats
    Dit even terzijde!!
    Nu moeten er nog 2 spanten gemaakt gaan worden waar de deling van de romp komt en er worden in gemonteerd.
    Ook de bodem en de zijkanten van het passagiers gedeelte moeten nu gemaakt gaan worden!
    Het rompje weegt nu 1860 gram dus dat gaat mijns inziens best wel goed.
    Hier een paar foto'tjes

    S8300035.JPG

    S8300037.JPG

    S8300038.JPG

    S8300039.JPG

    Mvgr Hans
     
    jan brilman, Ariel en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    mooi project Hans
     

Deel Deze Pagina