Een historische vlucht met een historische kist

Ik weet niet of jullie het was opgemerkt maar er heeft een grote Fokker Fviia (spanwijdte 358cm) met Seidel te koop gestaan op marktplaats
Die was gemaakt door Yke Rusticus hoorde ik van de verkoper, prachtig gemaakt! Hij was alleen al gereserveerd :(
Die van jou gaat net zo mooi worden Hans :thumbsup:

$_93.jpg


$_86.jpg


$_87.jpg


$_89.jpg


Groeten, Ralf
 
Ton, ja dat wordt zeker een mooi project!
Een lang gekoesterde droom gaat in vervulling(zo'n 40 jaar geleden werd ik hier door bevangen om deze te gaan bouwen)

Ralf,had je deze willen aanschaffen?
Gave bak hé maar dan met 3 stermotoren erop en iets meer spanwijdte n.m.l 3960mm en volgens het originele concept wat ik heb geconfigureerd naar volledig houtbouw met de nodige aangepaste verstevigingen cq versterkingen!

Jan,bedankt voor het compliment!

Het gaat een hele klus worden maar het gaat lukken!
Ik heb de eigenaar die hem verkocht nog even aan de telefoon gehad van deze F VIIa en hem een paar vraagjes gesteld waar op te letten zoals het zwaarte punt.
Ook had hij het erover zo ligt mogenlijk te bouwen(uiteraard) en dat 15 kg mogenlijk moet zijn wat ik in gedachte heb maar dat wordt denk ik wel een wedstrijdje om dat te verwezenlijken.

Mvgr Hans
 
Ik zie trouwens als ik de foto's nog even heb zitten bekijken dat de holte die onder de vleugel moet zitten in het gedeelte van de cockpit er NIET inzit!
Het is maar een detail.

Mvgr Hans
 
Ik zie trouwens als ik de foto's nog even heb zitten bekijken dat de holte die onder de vleugel moet zitten in het gedeelte van de cockpit er NIET inzit!

Ik weet niet of het ook voor de Fokker F-VII gold, maar veel vliegtuigen in die tijd hadden het Göttingen 387 profiel. Dat profiel heeft die bolle voorrand en holle onderzijde. Göttingen 387 zit in Profili.
 
Hoi Henry,bedankt voor de tip maar ik heb de vleugelprofielen al!
Goe 386 naar Goe 388

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt:
Gisteren en vandaag weer wat gedaan aan het Fokkertje!
De eerste vloerplaat is gemaakt die in het passagiers compartiment komt.
Het is een vloerplaat volgens het cellen constructie principe(dus eigenlijk een dubbele bodem).
Het origineel is gemaakt van 6mm en 2mm triplex en de plaatjes die de cellen(vakjes)vormen zijn van 3mm triplex.
Ik heb voor zowel de onder als de bovenkant 0,8mm triplex gebruikt en voor de plaatjes(strookjes hout) die de vakjes moeten vormgeven 1,5mm balsahout gebruikt.
Het lijstwerk heb ik van 6mm balsa gemaakt
Het vloerplaatje heeft een dikt van zo'n 14mm(dit heb ik moeten achterhalen naar gelang van de originele technische tekeningen die ik heb).
Ook de montage plaatjes(8 in totaal) waar deze vloerplaatjes op liggen zijn gemaakt en gemonteerd
Ik heb één zo'n plaatje in beeld gebracht)
Bij het origineel werden de vloerplaaten op deze montage plaatjes vastgeschroeft(of gebout)
Hier wat foto'tjes ter verduidelijking

S8300040.JPG


S8300043.JPG


S8300042.JPG


Mvgr Hans
 
Ik heb niet stil gezeten ondanks het mooie weer en weer het nodige gedaan!
Allereerst de bodem platen voor het passagiers gedeelte gemaakt(3x) en daarna de zijkanten die mahonie gefineerd zijn(ze gaan het erg luxe krijgen die passagiers)
De gefineerde zijkanten eerst 2x in de eiglans glitza gezet alvorens ze difinitief te monteren!
Twee foto'tjes heb ik van binnen genomen om een indruk te krijgen hoe dat nou is als je erin het eggie in zou zitten.
S8300044.JPG


S8300045.JPG


Deze twee foto'tjes geven mij een beetje het gevoel dat ik ik in de echte zou staan maar er moeten nog een heleboel details aangebracht worden om het ze echt mogenlijk te laten lijken.

S8300046.JPG


S8300047.JPG


Mvgr Hans
 
Met deze indrukwekkende details ben ik bang dat je het 'wedstrijdje' met het gewicht
gaat verliezen....
Hou het zo eenvoudig mogelijk, je krijgt zowiezo, een pracht kist!
 
Ik weet dat ik met deze aankleding me erg zorgen moet maken voor wat betreft het streefgewicht van 15kg maar ik wil nu eens een schaalkist met alle details erop,erin en eraan!
Die 15kg heb ik als streefgewicht om met de schaalwedstrijden mee te kunnen doen als ik daar zin in heb want als ik het goed heb mag je dan niet meer dan 15kg wegen.
Het rompje zit nu op 2753gr en ja er komt nog wat bij.

Mvgr Hans
 
Weer wat geknutseld met dit mooie weer(te veel wind om te vliegen).
De versterkingen aan de beide zijkanten aangebracht van het passagiers gedeelte(net zoals de echte 1:1 Fokker F VIIb) waardoor het een erg sterke konstruktie gaat worden.
De bodemplaten een beitsje gegeven en met Glitza eiglans afgewerkt zodat ze mooi glad en strak worden.
Deze bodemplaten zitten nog los en worden pas vast gezet als de bespanning onder de romp is aangebracht.
Dit doe ik om te voorkomen dat de bespanning(zijde bespanning) aan de bodemplaten gaat verkleven.
Ook heb ik besloten de romp niet te gaan delen maar de staartvlakken demontabel te maken omdat dat een gewichtsbesparing van zo'n kleine 1000gr gaat opleveren!
Dus op die plek waar de deling ging komen de 2 horizontale rondhoutjes gemonteerd.
Uiteraard komt daar wel een schot maar dat is veeeeeeeele malen lichter dan wat gepland was.
S8300054.JPG


S8300056.JPG


S8300057.JPG


Mvgr Hans
 
Hoi Ralf,ik heb er niets meer aan gedaan!
staat weer even stil.
Ben bezig met een big lift(wat ook niet erg wil vorderen)die ik verbouw naar 3 motorig!
Dit is een experimentje gezien de motoren(3x FS60 OS Max) omdat ik verleden jaar een Fokker Fviia heb gekocht die nog afgebouwd moet worden en wil modificeren naar een F VIIa-3M!
Het is dezelfde die Jonkje heeft en met een 20cc vliegt!
Het gaat me dus om het gewicht of dat mogenlijk is(het moet geen race bak worden)!
Verder wat echte klassieke bouwdoosjes te pakken gekregen zoals o.a een Vicomte en een hele oude piper Vagebond(aviomodelli) die ik eerst wil bouwen om ff gemakkelijk mee te nemen(dus niet dat hele gezeul met onderdelen van een vliegtuig om deze vervolgens op het veld te assambleren tot vliegtuig)!
Lekker makkelijk mee te nemen dus!

Mvgr Hans
 
Ha Hans, heb jij van die FVIIa tekeningen? Ik niet namelijk.! Jouw FVIIa komt toch niet toevallig uit omgeving Odoorn?

Ik wist niet beter dan dat mijn FVIIa een eigenbouw was voor oa Operatie Schaal 94. Maar dat kunnen dus heel goed dezelfde plannen zijn.. Gaaf!

Kan je in ieder geval melden dat ie zalig vliegt bij rustig weer [emoji6]
 
Goedenavond Merlijn,deze komt inderdaad uit de omgeving van Odoorn!
Heb hem verleden jaar overgenomen met de tekeningen!
Heeft een verstelbaar stabilo en komt in de buurt van een spanwijdte van ongeveer 2,32 mtr dacht ik zo nog uit m'n hoofd te weten!
Ik vindt het nogal een zware constructie en daar kan wat aan gedaan worden vindt ik!
Ik weet nog dat ik in het gesprek met de beste man hij het erover had dat iemand anders er ook zo één heeft en de aandrijving een oude OS max 20cc moest zijn met 2 kleppendeksels!
Er waren dacht ik me nog te herinneren 4 van deze bouwpakketjes(freespakketjes of anders gezegt shortkit pakketjes) van gemaakt!
Romplengte is ongeveer een kleine 1,90 mtr

Mvgr Hans
 
Back
Top