Een historische vlucht met een historische kist

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 22 dec 2007.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,Ramses,
    ja ja dit is inderdaad een gave tekening.
    Ik weet dat degene die dit getekend heeft er veel aandacht aan besteed heeft door middel van onderzoek en het opmeten van een Fokker F VIIb(vraag me niet waar).

    Het bestuderen van de tekeningen die ik heb gaat stapje voor stapje met inderdaad denk ik wel een glaasje wijn erbij(lekker ontspannen alle details ontdekken) en een rekenmachine met notitie boekje om alle waardes en afmetingen te noteren(zowel globaal als elk detail).

    Om dit goed op papier te zetten ga ik ook eerst maar is op zoek naar grote vellen of rollen milimeterpapier zodat alles netjes erop kan komen te staan.

    Wat ook nog van belang is is het zoeken naar oude filmpjes die op you tube staan.
    Ik heb er een aantal jaren geleden een paar gevonden maar heb die helaas niet gedown load dus moet ik daar opnieuw naar op zoek.

    Ook het bestuderen van dit soort filmpjes vindt ik van belang hoe er met deze kisten vroeger werd gevlogen en hoe deze kisten zich in de lucht gedroegen.
    Dit is van belang hoe ikzelf deze kist moet gaan vliegen.

    Al met al nog heel veel info bij elkaar te verzamelen maar daar heb ik alle vertrouwen in dat dat lukt.

    Mvgr Hans
     
  2. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hier een paar foto's die ik gevonden heb van ook een legendarische Fokker F VIIb.
    Deze kist is gemaakt voor de Film die over Emilia Earhart gaat.

    Deze foto is een originele van vroeger.
    [​IMG]

    Deze foto is van de replica die ze gemaakt hebben voor de film die nu in een museum staat.
    Deze kist is een statisch model dus kan niet vliegen!
    Hij heeft op het water gedreven maar bewoog voort d.m.v een buitenboord motor die achter op één van de drijvers aangehangen was!
    [​IMG]

    En deze foto is van de voorkant van één van de drijver.

    [​IMG]

    Nog meer originele foto's kan men van deze kist vinden op de volgende link!
    Klik op de foto's die rechts in een klein balkje staan en je kan nog veel meer foto's bekijken van deze legendarische kist.



    New Fokker trimotor plane at East Boston Airport to be used on Byrd's South Pole trip. Eventually became the Friendship plane. | Flickr - Photo Sharing!

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Na weer een paar uurtjes op het net te hebben gezocht ben ik deze zeer mooie foto tegen gekomen van een Fokker F VIIa/3m met Anthony Fokker die naast het vliegtuig staat.
    Het is dan wel geen F VIIb maar ik vindt hem wel errug mooi omdat de vormgeving mooi in beeld wordt gebracht!

    Ik zou deze graag als voorbeeld willen nemen om hier het schaalmodel van te maken maar doe dat niet omdat de afmetingen ongunstig zijn ten opzichte van de F VIIb.

    [​IMG]


    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Maar het enige verschil met de 'a' is toch dat het vleugelmiddenstuk van de 'b' breder is gemaakt om een grotere spanwijdte/ brandstofruimte te creëren? De rest van de afmetingen is allemaal het zelfde?

    (Ik heb trouwens nog tekeningen van het landingsgestel schaal 1:5 van de F VII gebouw door Rins ten Hove voor PH in BLue, belangstelling?)

    gr.

    Frank
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Frank,
    leuk dat je dit even aanhaalt maar velen maken deze vergissing omdat deze vliegtuigen erg op elkaar lijken!
    Ten eerste zijn de Fokker F VIIa/3m en Fokker F VIIb/3m door twee verschillende ontwerpers op papier gezet!
    De Fokker F VIIb/3m stond zelfs eerder op papier dan de Fokker F VIIa/3m.

    De Fokker F VIIb/3m heeft een iets grotere spanwijdte,de romp is iets korter en de staartvlakken zijn iets groter ten opzichte van de Fokker F VIIa/3m.

    Vandaar dat ik voor de Fokker F VIIb/3m heb gekozen omdat deze een groter totaal vleugel oppervlak heeft en dus als het goed is echt op schaal is te verwezenlijken en goede vliegeigenschappen heeft zonder iets te moeten veranderen aan de afmetingen wat meestal wordt gedaan!

    Wat betreft de tekening van het landingsgestel hou ik me aanbevolen en kan daar de nodige info uit putten om dit landingsgestel 1:6 te kunnen tekenen!


    Mvgr Hans
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb een filmpje gevonden op You Tube van een Fokker F VIIb/3m.
    Het is een replica die volgens de originele tekeningen gemaakt is maar is wat het instumenten paneel uiteraard wel aangepast.
    Het is niet mijn favoriete Fokker F VIIb maar wel leuk om te zien hoe deze kist vliegt.

    8_pftxjQ6MI[/media] Southern Cross replica airplane - YouTube

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Een kleine update van de vorderingen van de Fokker F VIIb.

    De motoren zijn binnen waarvan ik er 2 binnen heb en de derde nog even in de winkel staat om in de vitrine te mogen pronken voor belangstellende.

    Ik heb er 1 op de foto gezet!

    [​IMG]


    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    dat zijn mooie kunstwerken!
    3 van zo'n motoren zullen samen een mooi lied zingen :yes:

    zie ik daar een vleugel op de achtergrond? met een beetje koolstof verstevinging en de vervo verlengkabel er al in?

    mooi project hans ik blijf nieuwsgierig naar hoe alles vorm gaat krijgen.
     
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Dit zal een behoorlijk groot model gaan worden
    Sucses met de bouw
    Erg gaaf dat er steeds meer fokkers gemaakt worden
    Nu nog een echte vliegend
    Wel apart dat er meer in het buiteland te vinden is oven de nederlandse kisten
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb vandaag een motor laten draaien op de club!
    Je kan het bekijken via de side:
    elrofotografie-you-tube en dan MV-Stermotor aanklikken!

    Ik had een direct linkje willen plaatsen maar dat lukte niet!

    Mvgr Hans
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
    Zal wel aan m'n technische niet kunde van het internet zijn!

    Bedankt berto

    Mvgr Hans
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Hans,

    moest ook even kijken hoe het nu precies zat maar uiteindelijk voor elkaar gekregen.

    Scheelt weer wat zoekwerk voor de lezer ;-)
    Graag gedaan.


    En O ja, wat pruttelt dat lekker zeg :yes:

    Grt,
    Berto.
     
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ja dat pruttelt zeker lekker!
    eén van de motor'tjes heeft al 6ltr brandstof achter de rug en staat nu op de Big Lift!

    Deze die op de film staat komt op de Blackburn Monoplane en heeft pas een 1/4 ltr achter de rug dus nog effe wat te gaan voordat ie ingebouwd gaat worden

    Moet zeggen dat ondanks een paar kleine schoonheids foutjes deze motor'tjes als naaimachien'tjes lopen!
    Zeer soepel en heel weinig trillingen!

    Stationair zijn ze bijna niet uit te krijgen terwijl er nog GEEN bijgloei opzit voor de stationair!
    De omwentelingen zijn bijna te tellen!
    Machtig om alles te zien bewegen en te horen (vooral de stationair).

    je gaat het zien en horen op Oss of mischien wel eerder(ik doe m'n best).

    Mvgr Hans
     
  15. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Jakkes wat is dat een smerige mooie motor en dat 3x op een kist geweldig Hans


    Gr Japioo
     
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hé Japio,
    fijn dat je weer terug bent en jaaaa die is zeker smerig mooi en het geluid is ook om van te smullen!

    Gaat allemaal goed komen maar het heeft wat tijd nodig voordat het zover is!

    Ik ben trouwens wel benieuwt hoe het met de Piper Clipped wing is en die mooie vuile 4cil boxer van je!
    Heeft ie al gelopen?

    Ik heb verleden jaar er één zien en horen lopen op Dawn Patrol en dat is ook niet verkeerd hoor!
    Wat een vermogen en acceleratie heeft dat ding zeg!

    Mvgr Hans
     
  17. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Dag Hans, ja ik ben weer terug maar ik zeg eigenlijk niets meer hier, alleen bij hoge uitzonderingen zoals nu bij jou, we hebben ons eigen forum en dat bevalt heel erg goed

    Men piper schiet aardig op daar heb ik niet zoveel aan gedaan maar ik ben nu toch wel weer wat aan het bouwen geslagen, de motor staat hier achter mij op de kast mooi te wezen en daar zal die voorlopig ng wel blijven staan denk ik.

    Eerst moet men F4 klaar daar wil ik dit jaar mee vliegen, dus ben ik daar druk mee, maar ook prive ben ik druk, dus al met al druk druk.

    Zou leuk wezen als ik je weer eens live zie, kunnen we ff bij praten


    Gr Japioo
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klinkt inderdaad altijd fantastisch:p

    Geef maar een seintje als het maiden-time is, dan kom ik zeker wel even kijken bij MV-Europoort:)
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Hans,

    OkeOkeOke ik ben ook wel een beetje jaloers en dan ook nog eens 3 stuks op die kist.
    Trouwens een plaatje van de Fokker zou ook leuk zijn ben wel benieuwd hoever je bent.

    Ton
     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    hoi Ton,
    ik ben nog niet begonnen aan de bouw!
    Moet nog het één en ander uitzoeken en ben daar nog niet aan toegekomen.

    Moet je wel eerlijk bekennen dat ik er de afgelopen dagen aan heb zitten denken om eraan te beginnen maar eerst moet de Big Lift en de Blackburn Monoplane gedaan worden want anders wordt het zo'n rotzooi'tje vindt ikzelf.

    Als ik met de bouw begin dan is het niet anders dan de Fokker waar ik dan aan ga werken!
    Ik denk dat het de volgende winter of het a.s najaar is dat ik eraan ga beginnen!

    voordat ik eraan begin wil ik ook eerst m'n bouwhok helemaal opruimen zodat alles weer overzichtelijk is(erg belangrijk).

    Wat het bouwverslag betreft dat gaat er zeker komen!

    Mvgr Hans
     

Deel Deze Pagina