Ondertussen ligt klantenmotor twee (toevallig ook een OS 20 cc viertakt, maar dan een andere) in de frituur....
Dat zit zo: Medeforummer "Jonkje" woont redelijk in de buurt, we vliegen zo nu en dan wel eens samen, en het gesprek gaat dan over van alles en ook wel eens over modelvliegtuigen.
Dus vanmiddag kreeg ik opeens een paar foto's via de social media, of ik daar wellicht ook wat leuks mee kon...
Die foto's zal ik jullie niet onthouden:
Bekijk bijlage 283171
Bekijk bijlage 283172
Bekijk bijlage 283173
Bekijk bijlage 283174
Nu had ik nog een oude ongebruikte frituur staan, en al jaren de verhalen over de "crockpot method" gelezen, en ik ben meestal ook wel in voor een uitdaging.
Dus de afspraak gemaakt dat als hij 5 liter antivries mee zou nemen, dat we dan altijd een poging zouden kunnen wagen.
De motor verzette zich hevig, en ieder boutje, asje, dekseltje moest verbitterd strijd voor geleverd worden, maar nu liggen de grote onderdelen in de frituur, in de antivries, op een graad of 80 a 90 te sudderen, en de kleine onderdeeltjes (spie-tjes, boutjes, kleine asjes etc, die door het frituurmandje heen vallen) liggen in een klein bakje aceton te weken..
Om de zoveel tijd pak ik er een onderdeeltje uit en borstel ik het wat af onder de hete kraan, en tot nog toe lijkt het er op, dat die Amerikanen niet gelogen hebben: de aangebakken wonderolie lijkt er behoorlijk goed af te komen.
Maar ik weet ook gelijk weer waarom ik nooit wonderolie wil gebruiken... Het is ten hemel schrijend, wat een teringzooi het achterlaat in je motor....
Het zal gerust een aantal dagen duren voor deze motor weer in elkaar zit, want met name zuiger, pistonpen en drijfstang houden nog intens van elkaar , en dat belemmert het verwijderen van krukas en lagers....
Ook dit verhaal, word vervolgd!