Zo, de Pitts is klaar en heeft gevlogen en tuinproject deel 1 is ook klaar. Dus ik kan weer verder met de Piper.
Voordat ik aan de tank verder ga heb ik nog wat andere dingen gedaan. Ook overweeg ik om nog wat gewicht te sparen en de tank van epoxy te maken, zoals Gerard ook voor zijn F84F heeft gedaan. Dus ben eens begonnen met een oermodel te maken van Plasticplaat.
Dat was nog net voor mijn vakantie. Maar nu ik weer verder ga heb ik even zin om wat anders te doen dan met epoxy knoeien (net als spuiten, niet mijn favoriete bezigheid). Dus ik heb nog wat aan de zijroer stuurkabels gewerkt. Om ze op de juiste plek (schaal) achter uit de romp te laten komen én niet in de war te komen met de hoogteroer stang heb ik de kabels door een set rollen gevoerd. Op deze manier komen ze ook vrij gelijkmatig uit de opening in de bespanning, want door het draaien van de servo met grote uitslag bewegen de kabels nogal veel zijdelings heen en weer. (nog te volgen?).
Ik heb de rollen zo gemaakt dat de kabels er niet af kunnen springen.
Daarna aan de voorkant weer verder. De gasservo ingebouwd.
Hierbij viel me op dat er iets niet klopt aan de neus van het toestel. De voor-gelaserde aluminium bekleding had ik er al op zitten en past bijna perfect en strak. Maar bij het aanmeten van de motorkap zag ik dat er een vreemde knik in de bovenkant zit. Heb lang gepuzzeld om te oorzaak te vinden en weet niet zeker of ik iets fout heb gedaan, maar gewoon de onderdelen uit de bouwdoos gemonteerd zoals aangeleverd. Dan klopt er toch iets niet met de bouwtekening (of de onderdelen). Als ik daar de hoek van het motorspant met de bovenkant uitmeet met de hoekmeter, dan zit er een behoorlijk verschil in:
Ik heb het motorspant eraf gehaald en op de tekening gelegd, maar dat klopt precies. ECHTER, in zijaanzicht op de rekening zit het spant 8 mm hoger. Ik heb dus een heel nieuw motorspant gemaakt dat 8 mm hoger is. Daardoor moest het tussenspant en latje naar het motorspant ook aangepast worden. En paste de aluminium bekleding natuurlijk niet meer. Dus van plastic folie een nieuw patroon gemaakt:
En weer van aluminium een heel nieuwe bekleding. Intussen ook de motorkap uitgezaagd en aangepast op de romp. Nu past alles weer netjes zoals het hoort en volgens tekening.
Ja, ja, een flink gat voor de Kavan, maar het moet toch (komen ook nog van die deflectoren op en eigenlijk nog een 2e cilinder...
Groeten
Roel