Bouw van een stoomtrein op rupsen

het frame gaat rood worden van de rupsen.de opbouw van de trein waarschijnlijk mat zwart. het rood word wel glanzend. komt goed heb een volgelaad masker en de juiste lange handschoenen als ik het zuur ga gebruiken en met veel water spoelen

Mooie kleurstelling. Glanzend rood en matzwart. (Signaalrood)

Beits dompelen of kwasten?
Goed schoonspoelen met water
en dan even met afwasmiddelwater afspoelen om de zaak echt te neutraliseren.

Het gaat om de brandplekken van het lassen.
Je zou het zuur ook achterwege kunnen laten en de zaak licht glasparelen.

Maar je lasapparaat heeft ook iets geleden zie ik.
Kwam je koeling te kort?

Veel bouwplezier.
Willum
 
die heeft inderdaad veel meegemaakt en het is een krijgertje (van 70m naar beneden gevallen daardoor is de kap overleden ) dus moet er nog een kapje voor maken. maar het is een goed lasapperaat tot 4mm electroden en rvs electroden
 
Is het een Tig-elektroden of elektroden?
Als je plaatwerk maakt en plaatst denk aan de isolatie tussen plaatwerk en binnenwerk.
Het nieuwe plaatwerk moet ook aan de aarde liggen
met een eigen draadverbinding naar de aarde die in de machine binnenkomt.
Denk a.u.b. aan je eigen veiligheid.
Goed bezig.

Veel lasplezier.
Willum
 
IMG_0561.JPG
Mag ik vragen welke hittebestendige mat zwarte verf je gebruikt.

Ik heb op mijn alu schouw de hittebestendige verf van action gebruikt, zonder primer, maar alles ontvet met white spirit.

Als ik de schouw nu wat ruw behandel komt de verf gewoon er van af.

Wat doe ik verkeerd?
 
Aluminium en verf:
Alle metalen en verf:
Uitgaande van vakwerk, zo uit het boekje.

Ik denk dat eigenlijk alle verschillende metalen zoals:
Staal, zink, koper, aluminium etc. hun eigen grondverf/primer nodig hebben.
Deze moet immers een goede verbinding aangaan met dit specifieke metaal.
Daarna als de grondlaag er netjes gesloten als een volle laag er opzit dan zou je in de meeste gevallen iedere soortgelijke verf op kunnen zetten.
Synthetische ondergrond, Synthetische toplaag.
Cellulose ondergrond etc.
Sommige soorten laten combinaties toe.
Het beste is advies inwinnen bij verfvakzaak en vragen wat zij kunnen bieden/garanderen.

Maar hoofdzaak is net als bij alle vormen van solderen,
maakt net vooraf aan het schilderen je werkstuk (het aluminium) metaalblank schoon.
Kan met waterproefschuurpapier onder ligt stromend water. Droogmaken.
Gelijk aansluitend ontvetten met een remmenreiniger en afvegen met schoon keukenpapier.
Remmenreiniger kan van het zelfde winkel waar je de verf al had gekocht. Kost geen drol.
Knoei dit spul niet op je huid en adem dit niet in.
Zet dan je grondlaag of je gelijk je hittebestendige verf erop.
Laten drogen en klaar.

Veel is mogelijk.
succes
Willum
 
Dus onvoldoende ontvet, ga eens proberen de oude hittebestendige verflaag eraf halen en misschien maar eens een duurdere bus hiitebestendige verf kopen .
 
Hitte bestendige verf gaat pas goed hechten en hard worden indien het verhit wordt. Voordien heeft het nog geen goede eigenschappen ...ook de duurdere merken niet.
Het moet eerst "inbranden".

Je kunt dit ook bewerkstelligen door de nieuw, van hittebestendige lak, voorziene plek met een fohn/verfbrander rustig warmer..heet te maken. Op die manier gaat het pas goed hechten.

Probeer anders eerst even op een gelijksoortig srukje metaal...even inspuiten...laten uitdampen/drogen en vervolgens in de oven...of met de verfbrander.
Dan kijken of het niet meer loskomt.
 
Ik heb de schouw een half uur in de oven gestoken op 160graden, direct na het spuiten, zoals voorgeschreven.

Daarom was ik ook benieuwd naar Daniel zijn produkt want zijn werk is wat te groot om in de oven te steken.
 
Mijn stoomlocs van 85 en 130kg gaan ook liever de oven niet in...vandaar het advies van de fohn cq verfbrander.
De verschillende soorten...ook die van de Action... hittebestendige lak bevindt zich nog na jaren intensief gebruik heel netjes op het gietijzer...rvs...messing en brons.
En dat wordt dan ook nog baggervet.

Wel altijd het materiaal vooraf even goed ontvetten met bijv. remmenreinger ( van de AC-tion).
 
sorry was /is erg druk op het werk
maar als ik tijd heb ben ik er druk mee bezig , want met de vestingdagen in hellevoetsluis wil ik hem al neerzetten. dus dan moet het wel netjes voor de bus komen .en mooi rood is niet lelijk het is 9005 rood en mijn rookkast moet nog meerdere keren gespoten worden dan gaat de varkensbrander in de rookkast om hem uitteharden
20180723_200854.jpg
20180723_200911.jpg
 
sorry was /is erg druk op het werk
maar als ik tijd heb ben ik er druk mee bezig , want met de vestingdagen in hellevoetsluis wil ik hem al neerzetten. dus dan moet het wel netjes voor de bus komen .en mooi rood is niet lelijk het is 9005 rood en mijn rookkast moet nog meerdere keren gespoten worden dan gaat de varkensbrander in de rookkast om hem uitteharden Bekijk bijlage 288404 Bekijk bijlage 288405


Mooie kleur Daniel,
Machtig stuk werk daar in die strop.
Ga je het redden met je voornemen om bij de vestingdagen aanwezig te zijn?
Zou top zijn .

Succes
Groet,
Willum
 
Mooi werk hoor hee, respect .

Ik kan nog steeds weinig tijd vrij maken om aan de locomotief en de triple expansie te werken, en nu met ons eigen bedrijf is vrije tijd helemaal zeldzaam.. ....

Kunt hier sowieso de werkplaats niet in, je valt dood neer van de hitte...

Mvg monsterdiesel
 
Even terugkomen op het verven van aluminium.
Blijven ontvetten heeft geen zin.
Aluminium beschermd zichzelf door een oxide laagje te vormen, je kunt ontvetten wat je wil, maar de oxide laag krijg je niet weg.
Dus als je aluminium gewoon lakt zoals staal dan zit de lak OP de oxide huid in plaats van het metaal.
Voorbehandelen is stralen of schuren en dan zo snel mogelijk een primer voor aluminium er op zetten.

Daniel,
Mooi stuk werk!!
 
Back
Top