De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Crashen :D

Heeeeeeeeeel erg verkorte lijst, even hoofdpunten:
1- Laad iedere vliegdag je accu's en zender (!!)
2- controleer dit als je niet 100% zeker bent of dit gedaan is.
3- Als je je toestel klaarmaakt voor de eerste vlucht, loop hem even goed na. het "bewegende dingen waar het niet hoort te bewegen verhaal".
Kijk naar scheve zaken, afwijkende zaken, speling, deuken, loshangen etc. Controleer ook af en toe even of de kabels van servo's etc niet ergens langs schuren.
Let hierbij vooral op dingen die normaal vast moeten zitten. Zoals de motor, ailerons (of andere stuurvlakken).
ook scharnieren laten wel eens los. of de pinnetjes schieten er wel eens uit.

4- controleer je zender voor iedere vlucht. Goede model? Schakelaars de goede kant op?
5- Na de vlucht: schakelaars goed? Accu eruit?
6- in geval van harde landing of ongelukkige landing, even punt 3 herhalen.
is geen schande. gewoon logisch denken en behoud van je spullen.
scharnier is makkelijk te herstellen, de schade na een crash door loslatend stuurvlak niet.


iedereen vult deze lijst aan met zijn eigen "startlijstje"
ik heb zelfs iemand gezien die zijn checklist had uitgeprint, en hem dus ook punt voor punt doorliep.
kun je gedachtes over hebben, maar het werkte voor hem, en zijn spullen bleven heel.
en het gebrek aan crashes maakt piloten gezelliger :D

Mijn dank is groot Student (docent ;))
 
Dat is een hele korte lijst..
ieder toestel is een tikkie anders

het ene toestel weet je dat er een tikkie speling ergens zit, dus af en toe controleer je dat even goed om te zien of het niet erger wordt
het andere toestel is 20+ jaar oud. dus die moet je wel eens even wat kritischer bekijken op de lijmverbindingen etc (weer kijken naar dingen die slapper zijn dan normaal en zo, vleugel die een beetje flex heeft, dat soort dingen)
Een nitro heli moet wel eens bekijken worden of alle schroefjes nog vastzitten. Linkjes willen wel eens verslijten.
Nitro toestellen willen wel eens wat brandstoflekkage hebben let op dat dit niet onder de bespanning terecht komt, dat krijg je slecht weg.
Door het gebonk van de motor gaat er trilling door het frame en vleugel. iedere dag ff kijken of alles nog een beetje klopt (sterkte, recht, stijf)
Schuim wil door de tijd heen wat minder stijf raken. dus als zo'n toestel ouder wordt (na een jaar) moet je echt checken of de romp en vleugel nog wel sterk en stijf genoeg zijn. niet altijd, maar gewoon af en toe.


lang verhaal.
Maar in principe tijdens opbouwen af en toe een goede blik werpen en af en toe de onderdelen even bevoelen ipv meteen in elkaar zetten en je hebt alles in een paar tellen gedaan.
 
Ook tijdens de vlucht kunnen zich dingen ontwikkelen die vaak fout aflopen. Merk je bijvoorbeeld dat plots je toestel erg linksaf wil, terwijl hij dat anders nooit deed, ga dat dan niet wegtrimmen maar zet hem neer en kijk wat er loos is.

Ik had het met een heli, die wou plots niet lekker meer een looping maken en voelde sponzig aan op het hoogteroer (ik noem die maar even zo ) Snel geland en wat bleek : die servo werkte nog wel maar had geen kracht meer.
 
Ik had het met een heli, die wou plots niet lekker meer een looping maken en voelde sponzig aan op het hoogteroer (ik noem die maar even zo ) Snel geland en wat bleek : die servo werkte nog wel maar had geen kracht meer.

Zonder electronica voel je dat.... mét electronica maskeert diezelfde electronica dat totdat de servo écht niks meer doet....
 
euhm.. neehoor...
Als je weet hoe je toestel vliegt, merk je dat echt..
alleen misschien een tikkie later. maar ook weer niet veel
hij reageert toch langzamer dan normaal. de stabilisatie kan ook geen wonderen verrichten ;-)

Ik heb het een paar keer bij de 450 gehad, rare gedragingen op elevator, soms leek het of de swash bleef hangen.
soms wel, soms niet. Bleek een kapotte servo.
2 keer.. daarna naar een ander merk gegaan. in ieder geval op tijd aandacht aan gegeven
op de 600 wel eens 3 tegelijk gehad. Naderhand wel gemerkt, maar nooit echt aandacht aan gegeven.

daarbij, ik vlieg heel erg op het idee: "als ie het niet doet, geef je gewoon wat meer"
ik ben dus niet altijd bewust bezig met hoe groot mijn stickbewegingen zijn ten opzichte van wat de heli aan het doen is..
dan maakt de hoeveelheid electronica ook niet meer uit :D

al moet ik zeggen dat ik sinds die keer met de 600 een stuk kritischer ben geworden op het vlieggedrag..
als hij raar gaat reageren, gaat ie gewoon naar de grond.
 
De eerste bouw-avond was erg leerzaam. Er waren meerdere ervaren bouwers aanwezig.
Met wat hulp Mentor 1 begonnen te repareren en uitleg gekregen over de tekening van mijn Venture 60 bouwpakket. Zelfs dat laatste zie ik nu enigszins zitten.
Morgen wordt Mentor 2 ingevlogen. Vorige week bleek de elevator los te zitten. De zaak inmiddels gelijmd en mechanisch afgesteld.

Volgende week naar W&W Modellbau in Duitsland om o.a. een nieuwe Multiplex zender te gaan kopen. Mezelf maar eens kietelen, omdat ik zo goed mijn best doe :D.
 
Laatst bewerkt:
Theo, ik ga met Wil mee.
Kan ik ook meteen weer mijn eigen voorraad aanvullen.
En Wil een Multiplex zender uit zijn hoofd praten want dat is het enige merk waar ik nou helemaal niks mee heb.
Futaba, Graupner, Jeti, allemaal prima maar Multiplex, de zender die een naam heeft van meerdere lagen hout.

;)


GJ
 
Theo, ik ga met Wil mee.
Kan ik ook meteen weer mijn eigen voorraad aanvullen.
En Wil een Multiplex zender uit zijn hoofd praten want dat is het enige merk waar ik nou helemaal niks mee heb.
Futaba, Graupner, Jeti, allemaal prima maar Multiplex, de zender die een naam heeft van meerdere lagen hout.

;)


GJ

tja, al ruim 40 jaar Multiplex zonder noemenswaardige problemen, terwijl de rest altijd wel het een of andere probleem had...…………… Voor mij echt een reden om bij Multiplex te blijven. Zeker nu met de nieuwe cockpit SX, die is wat software betreft bijna te vergelijken met de oude 3000 serie. zeker nu alles vrij is in te delen, niet alles is meer gebonden aan een kanaal, en elke stick en schakelaar is vrij in te stellen zoals jij dat wil. en de nodige mixers erin met ook daar veel vrij in te stellen. vergt wel even studeren en uitproberen, maar is vrij snel onder de knie te krijgen.
 
Laat effe weten wanneer je gaat, dan zorg ik dat ik er ook ben en je van goed advies kan voorzien.

Ik hoop er volgende week dinsdag rond 11.00 uur te zijn. Men heeft een middagpauze van 3 uur. Waarschijnlijk zijn het Italianen of Spanjaarden :D.
Het lijkt me leuk je eindelijk eens te ontmoeten.
Misschien willen er nog wel meer forumleden mee, zodat we met een man of 10 zijn :D. En dat allemaal voor 1 flesje secondenlijm.
 
Theo, ik ga met Wil mee.
Kan ik ook meteen weer mijn eigen voorraad aanvullen.
En Wil een Multiplex zender uit zijn hoofd praten want dat is het enige merk waar ik nou helemaal niks mee heb.
Futaba, Graupner, Jeti, allemaal prima maar Multiplex, de zender die een naam heeft van meerdere lagen hout.

;)


GJ

Mij iets uit mijn hoofd praten Gert-Jan .............. veel succes :D.
 
tja, al ruim 40 jaar Multiplex zonder noemenswaardige problemen, terwijl de rest altijd wel het een of andere probleem had...…………… Voor mij echt een reden om bij Multiplex te blijven. Zeker nu met de nieuwe cockpit SX, die is wat software betreft bijna te vergelijken met de oude 3000 serie. zeker nu alles vrij is in te delen, niet alles is meer gebonden aan een kanaal, en elke stick en schakelaar is vrij in te stellen zoals jij dat wil. en de nodige mixers erin met ook daar veel vrij in te stellen. vergt wel even studeren en uitproberen, maar is vrij snel onder de knie te krijgen.

Ik zag hem al aankomen Gert-Jan :D.

Ik begrijp dat ik dinsdag minimaal 2 adviseurs heb met een verschillende mening. Daar kunnen er nog wel een paar bij.
 
Ik heb bepaalde mensen (en als mooiste en passenste voorbeeld een gitaarleraar) zoveel fouten zien maken met Multiplex.
Omdat alles vrij toewijsbaar is en dat best wel verwarrend kan zijn.
Dat was toen nog met de 3030 stoeptegel maar Multiplex heeft een bepaalde manier van denken die ik niet snap, en velen niet.
Net als Jeti, dat snapte ik in het begin ook niet, tot Gerben me liet zien dat ik alles wat ik wist moest vergeten en heel simpel moest gaan denken.
Toen was het een makkie.
Bij Multiplex moet je zo simpel gaan denken dat je een eencellige wordt.
Ik zweer bij Graupner (de oude MX22 is nog steeds een heerlijke zender) en bij het oude Robbe.

Theo, neem jij bokshandschoenen mee of gaan we elkaar te lijf met balsahout?

GJ
 
11 uur haal ik niet, moet ook nog werken.......

Ik ga met niemand vechten om iets zoals dit. Ieder zijn mening, heb wil ook al gezegd te kiezen voor een merk dat veel in zijn club gebruikt wordt. En niet alleen op mijn mening moet varen.
 
Je moet naast de Multiplex ook eens wat andere zenders vasthouden en door het menu scrollen.
Ik weet niet welk type MPX je op het oog hebt.
hebt maar ik denk dat een gemiddelde Futaba of Graupner lekkerder in de hand ligt.
Daarom was ik ook niet zo heel erg blij met mijn Jeti DS, die ligt ook niet lekker in de hand (mijn mening).
En volgens mij vliegt er bij jou op de club van alles, alle merken zijn vertegenwoordigd

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top