Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Crashen
Heeeeeeeeeel erg verkorte lijst, even hoofdpunten:
1- Laad iedere vliegdag je accu's en zender (!!)
2- controleer dit als je niet 100% zeker bent of dit gedaan is.
3- Als je je toestel klaarmaakt voor de eerste vlucht, loop hem even goed na. het "bewegende dingen waar het niet hoort te bewegen verhaal".
Kijk naar scheve zaken, afwijkende zaken, speling, deuken, loshangen etc. Controleer ook af en toe even of de kabels van servo's etc niet ergens langs schuren.
Let hierbij vooral op dingen die normaal vast moeten zitten. Zoals de motor, ailerons (of andere stuurvlakken).
ook scharnieren laten wel eens los. of de pinnetjes schieten er wel eens uit.
4- controleer je zender voor iedere vlucht. Goede model? Schakelaars de goede kant op?
5- Na de vlucht: schakelaars goed? Accu eruit?
6- in geval van harde landing of ongelukkige landing, even punt 3 herhalen.
is geen schande. gewoon logisch denken en behoud van je spullen.
scharnier is makkelijk te herstellen, de schade na een crash door loslatend stuurvlak niet.
iedereen vult deze lijst aan met zijn eigen "startlijstje"
ik heb zelfs iemand gezien die zijn checklist had uitgeprint, en hem dus ook punt voor punt doorliep.
kun je gedachtes over hebben, maar het werkte voor hem, en zijn spullen bleven heel.
en het gebrek aan crashes maakt piloten gezelliger![]()
In mijn zender de DX9 kan je een pre-flight checklist aanzetten.
Ik had het met een heli, die wou plots niet lekker meer een looping maken en voelde sponzig aan op het hoogteroer (ik noem die maar even zo ) Snel geland en wat bleek : die servo werkte nog wel maar had geen kracht meer.
........als hij raar gaat reageren, gaat ie gewoon naar de grond.
Theo, ik ga met Wil mee.
Kan ik ook meteen weer mijn eigen voorraad aanvullen.
En Wil een Multiplex zender uit zijn hoofd praten want dat is het enige merk waar ik nou helemaal niks mee heb.
Futaba, Graupner, Jeti, allemaal prima maar Multiplex, de zender die een naam heeft van meerdere lagen hout.
GJ
Laat effe weten wanneer je gaat, dan zorg ik dat ik er ook ben en je van goed advies kan voorzien.
Theo, ik ga met Wil mee.
Kan ik ook meteen weer mijn eigen voorraad aanvullen.
En Wil een Multiplex zender uit zijn hoofd praten want dat is het enige merk waar ik nou helemaal niks mee heb.
Futaba, Graupner, Jeti, allemaal prima maar Multiplex, de zender die een naam heeft van meerdere lagen hout.
GJ
tja, al ruim 40 jaar Multiplex zonder noemenswaardige problemen, terwijl de rest altijd wel het een of andere probleem had...…………… Voor mij echt een reden om bij Multiplex te blijven. Zeker nu met de nieuwe cockpit SX, die is wat software betreft bijna te vergelijken met de oude 3000 serie. zeker nu alles vrij is in te delen, niet alles is meer gebonden aan een kanaal, en elke stick en schakelaar is vrij in te stellen zoals jij dat wil. en de nodige mixers erin met ook daar veel vrij in te stellen. vergt wel even studeren en uitproberen, maar is vrij snel onder de knie te krijgen.
Bij Multiplex moet je zo simpel gaan denken dat je een eencellige wordt.
GJ