Even wat dagen pijn gehad en het ziekenhuis bezocht om te laten controleren of alles nog werkt.
Pijn kunnen ze niet verklaren (want je hebt geen zenuwen in je ingewanden dus kan je geen pijn voelen).
Maar alles lijkt OK, pijn is ook wat minder.
Vanochtend vroeg begonnen met de verdere bouw van de Kosmo.
Ik heb wat foutjes gemaakt bij het bouwen maar dat komt omdat de tekening niet duidelijk is en ook van de "oude" uitvoering is.
En omdat ik eigenwijs ben en de tekening opzij gegooid heb want op ervaring kan ik zo'n kist wel uit het hoofd bouwen.
De foutjes zal ik straks aangeven.
Ik heb 2 stukken van de rolroeren afgezaagd om het middenstuk te maken, ik heb 2 stukken van 5cm gezaagd en dat op de achterlijst gelijmd.
Eerst maar even de mooi geschaafde en deels geschuurde vleugel onder de romp passen.
En dan het midden aftekenen om de plek van de duvel aan de voorkant te kunnen bepalen.
De voorkant met zicht op de plek waar het neuswiel moet komen.
De achterkant, ook het midden gezocht.
Ziet er uit als een vliegtuig toch?
Ik had ook al het schot voorop gelijmd waar de motorkap overheen komt.
En een mooie vorm richting motorkap geschaafd.
Het schuurwerk komt later.
Zoals je op de foto hieronder kunt zien klopt er iets niet aan de romp bij de achterkant van de vleugelopname.
Een foto met de reeds gezaagde rolroeren, ze moeten nog exact op maat geschuurd worden.
Daarna ben ik de overgangen van de vleugel naar de romp gaan passen en toen kwam ik weer op een dingetje uit wat niet klopte.
Ten eerste moest ik met de Dremel en een schuurrol het 1,5mm triplex aan de binnenkant van de romp gelijk maken met de balsa buitenhuid want de triplex stak bij de vleugelopname over.
Toen de vleugelovergang gepast en het bleek dat er 2 fouten zaten.
Ten eerste was de onderste beplanking van de romp te lang, de vleugel paste niet.
Dus dat eerst aangepakt, het balsa afgesneden zodat de vleugel er wel paste.
Toen de vleugelovergang over de vleugel gelegd en weer een probleem.
In de oude versie moet je zelf de overgang maken met balsa.
Deze versie is gelaserd en ze hebben er geen rekening mee gehouden dat de onderbeplanking van de romp iets breder uitloopt.
Zie hier.
Iets verderaf zodat je de positie ziet.
Wat je dan krijgt is dat je de vleugelovergang nooit mooi strak om de vleugel krijgt omdat ie achter te hoog word.
Hier zie je hoe het dan ongeveer zou worden,
Links onder zie je de romponderkant zitten waar de vleugelovergang op ligt.
Je kan 2 dingen doen.
Moeilijk: de vleugelovergang bewerken zodat de balsa onderkant van de romp in de overgang valt.
Of makkelijk, de romponderkant gewoon recht schaven zodat je die verbreding kwijt bent.
De schaaf lag naast me dus ik heb voor het laatste gekozen.
Een mooie recht zijkant tot gevolg.
En de overgang ligt dan mooi aan, probleem opgelost.
Plaatje van de onderkant, het gat waar ik de balsa weggesneden heb om de vleugel pas te maken word nog opgevuld.
En toen, om het af te ronden denk ik, ik lijm ook meteen de triplex versterking op de vleugel waar de vleugelbouten doorheen gaan.
Wat zie je als je goed kijkt?
Buiten dat je 4 lijmklemmen en 1 knijper ziet zie je ook dat het triplex aan de buitenkant oversteekt,
Ik heb dus met mijn domme kop de 2 stukjes die ik van de rolroeren afgezaagd had om op het midden te lijmen te kort afgezaagd.
Het is wel op te lossen door 2 stukjes ernaast te lijmen maar die 2x 5cm was dus tekort, moet 2x 7cm zijn.
In de oude situatie (oude kist) zou je er wel achter komen omdat je dan aileronhaken gebruikt.
Maar ik ga 2 servo's gebruiken dus ik heb niet eens naar die aileronhaken gekeken.
Nu moeten de tips van het stabilo geschaafd worden, dat word lastig.
Het stabilo is karton en als ik met mijn schaafje het karton raak zit ik meteen op het piepschuim.
Misschien maar langs een heel sun plaatje aluminium of zo schaven, dan raak ik het karton niet.
Die laatste 0,2mm kan ik dan wel wegschuren.
Ik ga er even over nadenken.
GJ