Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Goh, ik word populair :koud:

Omdat het buiten koud en vochtig is kan ik niet schuren, dat doe ik maar niet in huis.
Ik zat even wat dingen te passen en zo en irriteerde me aan dat de cockpit niet mooi aansluit op de romprug.
Bovenin gaat het nog maar aan de zijkanten steekt de romprug veel te veel uit.
CIMG2987.JPG


Voorin bij de motorkap gaat het wel, iets van de cockpitrand weggeschuurd en dan valt de cockpit mooi gelijk met de ronding van het hout.
Foto gezien vanaf de cockpitkant.
CIMG2988.JPG


Zo komt ie dan aan de voorkant te liggen.
CIMG2989.JPG


Maar de achterkant ziet er niet uit.
Dat mag niet bij zo'n gestroomlijnd model.
CIMG2990.JPG


Dus met wat reststukjes balsa de boel op gaan hogen.
CIMG2991.JPG


Word al beter maar nog niet optimaal.
CIMG2992.JPG


Na nog een stukje balsa en wat schuren is het acceptabel, dit krijg ik wel vloeiend naar de romprug toegeschuurd.
CIMG2993.JPG


En met de cockpit erop.
CIMG2996.JPG


Van de zijkant gezien
CIMG2997.JPG


En nu gehaktballetjes bakken!

GJ
 
De gezondheidsproblemen zijn opgelost, dat was veel erger dan een beetje pijn wat ik nu heb.
Elke dag was het weer angst dat ik een slokdarmbloeding zou krijgen en dan ook, of ik op tijd in het ziekenhuis kon zijn.
Gevangene in mijn eigen kleine omgeving want verder dan 15 minuten van mijn huis durfde ik niet echt meer.
Nu ben ik weer vrij en is het alleen nog maar wondpijn of iets wat daarmee te maken heeft.

Ik ben weer begonnen met bouwen om weer wat te vliegen te hebben om te kijken of ik dat weer (nog) kon.
Maar door de bouw van Wil zijn Ion, en het invliegen in Oostenrijk, is dat eigenlijk niet meer nodig, het vliegen gaat weer.
Het bouwen bevalt me wel, lekker een beetje rommelen met hout, ouderwets.
Voordeel van dit soort old school bouwdozen is dat je zelf moet nadenken over oplossingen.
Het is niet een perfect uitgedachte kit die perfect uitgefreesd is zoals tegenwoordig veel "bouwdozen" zijn.
Vroeger in de winkel zei ik altijd, makkelijk bouwen, flesje secondelijm leegspuiten, even schudden en hop, de bouwdoos zit in elkaar.
Deze Kosmo is anders, ik was sneller geweest als ik hem zelf ontworpen had, er zitten veel fouten in maar alles is op te lossen.

Ik heb nog van alles op stapel staan.
Een F3S speedkist maken, vleugels en romp snijden van XPS schuim en dan afvormen zodat het eindresultaat een vol gfk kist wordt die 400+ kan.
En dan nog wat vintage RC1 modellen bouwen, beginnen met de Blue Angel 20 van Kato.
Wat ik ook nog in gedachte heb is een echte oldtimer bouwen, zoals een Bleriot of zo.
En dan ook weer een Spitfire van Mick Reeves, houtbouw.

Och, was ik maar rijk en niet zo knap...

GJ
 
Het is niet een perfect uitgedachte kit die perfect uitgefreesd is zoals tegenwoordig veel "bouwdozen" zijn.
Vroeger in de winkel zei ik altijd, makkelijk bouwen, flesje secondelijm leegspuiten, even schudden en hop, de bouwdoos zit in elkaar.
Deze Kosmo is anders, ik was sneller geweest als ik hem zelf ontworpen had, er zitten veel fouten in maar alles is op te lossen.
Kom, wees eerlijk! Dat is toch ook ergens juist de lol van het verhaal? Niemand klopt zichzelf op de borst van een ARF die in elkaar zit voor je het in de gaten hebt, maar iedereen is stiekum trots op die verduivelde K-bouwdoos waar geen reet van klopte maar die je toch maar weer mooi wél netjes in elkaar gekregen hebt....

Och, was ik maar rijk en niet zo knap...
Aan je auto-keuze te oordelen ben je rijker dan ik, en aan je avatar te oordelen ben ik knapper dan jij... Ruilen? :P :P :P
 
Dries, jij hebt toch piep ingedekte vleugels?
Dan is het een bouwdoos na 2012 denk ik.
Dat is al de nieuwe versie en piepschuimen vleugels heet Kosmo 4.

Dit is van de originele bouwdoos, daar zitten inderdaad toch afdekkingen bij maar die zijn net even anders, net als de onderbeplating van de romp, daar moet je 3 hoekjes naast de romp plakken.
copertina.JPG
 
Wel piep, geen retract voorbereiding.
Mijn doos is van ver voor 2012. Staat terug op zolder, is er koud. Ga nu niet zoeken. :cool:

De romp bestaat uit grote blokken balsa waar je alles moet wegschaven wat niet op een vliegtuig lijkt...
 
Het zonnetje schijnt dus maar buiten wat gaan schuren.
De romp en stabilo zijn nu mooi strak, het karton van het stbilo is best wel sterk, om de tips af te schuren ben ik begonnen met korreltje 60 en dat krast niet eens op het karton.
Mooi spul.
Nu de romp geschuurd is ga ik de vleugelovergangen erop lijmen.
Ik had ze even gepast en ik vond het niet mooi dat het niet mooi vloeiend tegen de romp aankwam.
Dus weer schuren om het enigszins rond tegen de romp aan te krijgen.
Zo is het af fabriek.
CIMG2998.JPG


En na het schuren is het wat ronder.
CIMG2999.JPG


Zo ziet het er nu uit.
CIMG3000.JPG


Tijd om te plakken.
Spelden en klemmen.
CIMG3001.JPG


Vanaf de onderkant, die ligt gelijk met de uitsparing voor de vleugel
CIMG3002.JPG


Volgende punt van ergernis.
Weer de cockpit.
Hij loopt nu wel mooi over naar de romprug maar ze hebben het plastic van de cockpitkap te klein afgesneden dus hou ik ruimte over tussen cockpitkap en
houten onderkant.
CIMG3003.JPG


Ik had al een latje op de zijkant van de houten onderkant geplakt om hem mooi uit te laten vloeien naar de romp.
Daar moet dus nog veel meer hout geplakt worden.
CIMG3004.JPG


Dus wat meer balsa zitten plakken en nu kan de kap wel aansluiten.
CIMG3005.JPG


De houten onderkant ziet er nu zo uit, alleen nog wat verder schuren om alles netjes te krijgen.
CIMG3005.JPG


Misschien is het nu tijd om wat inkepingen voor scharnieren te maken in de roeren en andere delen..

GJ
 
Misschien heb ik een maandagmorgen geval?

Maar het komt allemaal goed.
De overgangen zitten nu gelijmd en ik heb ze al geplamuurd.
CIMG3007.JPG


Het hele pakket
CIMG3008.JPG


Het stabilo van dichterbij
CIMG3009.JPG


Ook de overgang naar de cockpit maar geplamuurd en de vleugel onder de romp gezet.
Ja, het word echt wel wat!
CIMG3010.JPG



En de plekken afgetekend waar de scharnieren komen.
CIMG3012.JPG


Morgen weer verder,
 
Ik kan er niet vanaf blijven, het gaat me allemaal veel te langzaam.
Het ding had al moeten vliegen of gecrasht zijn.

De bijgeleverde hardware voor de aansturing van de roeren.
Je ziet de aileronhaken die ik niet gebruik en verder wat M1,5 boutjes en moertjes waarvan me ook niet duidelijk is waar die voor zijn.
Verder een pull-pull aansturing en doorvoeren voor de pull-pull.
En een hele mooie T voor het richtingroer, dat pull-pull aangestuurd gaat worden.
Ik heb nog zitten te denken om 1 of 2 mini-servo's in het stabilo te zetten zodat ik geen aansturing naar achteren hoef te maken maar dat doe ik maar niet.
Ik maak wel een aansturing met vorkje of een enkele carbon aansturing.
CIMG3013.JPG


Ik neem aan dat iedereen wel weet hoe scharnieren in een roer gesneden moeten worden?
Ik maak een snede met een afbreekmesje (dat is wat dikker dan een scalpel) en maak die ongeveer 1,5 a 2cm diep.
Als je CA scharnieren gaat gebruiken is dat voldoende, ga je kunsstof (echte) scharnieren gebruiken dan moet je een paar keer heen en weer met dat mesje om wat ruimte te maken, of je pakt een aardappelschilmesje, dat is nog wat dikker.
Er zijn hele mooie X-Acto tooltjes voor te koop, onzin, geld over de balk smijten.
1 rolroer met 4 scharnieren.
CIMG3014.JPG


En dichterbij
CIMG3015.JPG


Nou wil het zo zijn dat 1 rolroer harder is dan de andere.
Deze kon ik met het mesje doen, het andere is zo hard dat ik dat niet redt, dus moet ik met de Dremel aan de gang.
Ik heb een 1,5mm freesje maar ik denk dat ik maar ga beginnen een streep te trekken met een 0,6mm boortje en dan kijken of het scharnier erin wil.
Ik ga het roer horizontaal leggen en de boor ook, dan trek ik de boor rustig door het midden van het roer.
Als ik de boor verticaal zou houden dan ben ik bang dat ie alle kanten opgaat en ik een slingerende sleuf krijg.

Dan heb ik nog een drastische beslissing genomen wat cockpit betreft, na een email uit Italie.
Vroeger (in de wedstrijdperiode) hadden ze geen doorzichtige cockpitten maar waren gewoon glasweefsel aan de buitenkant gespoten.
Dus... ik heb inmiddels de cockpit op het houten onderkantje geplakt met UHU endfest dat nooit meer loskomt.
Als het morgen uitgehard is dan ga ik net zo lang plamuren met expoxyplamuur tot de cockpit naar mijn zin is en vloeiend loopt met de rest van de romp.
Dat is dan ook meteen een mooie basis voor een mal.

Ik zit er nu al aan te denken om het stabilo te gaan foliën maar dan moet ik naar beneden de berging in en mijn boutje zoeken.
Beetje te koud denk ik.

GJ
 
Ik kan er niet vanaf blijven, het gaat me allemaal veel te langzaam.
Het ding had al moeten vliegen of gecrasht zijn.
Haha, ik dacht dat jij alleen van snelheid hield als die in kilometers per uur, danwel procenten geluidssnelheid uit te drukken viel....
Wist niet dat je ook van snelheden hield die in "modellen per week" uit te drukken viel?
 
of je pakt een aardappelschilmesje, dat is nog wat dikker.
Ik heb er een aardappelschil-mesje voor bewerkt, een soort van "haakje" aan geslepen, werkt nog net iets beter, je kunt er wat beter de overtollige vezels mee uit de insnijding krabben....
Ik heb de mijne gemaakt omdat het puntje toch al afgebroken was, maar als ik het overnieuw zou doen, zou ik het puntje laten zitten en de haak aan de andere kant maken, zodat je met één mesje zowel de insnijding als het "uitkrabben" kunt doen. Kost je 1,50 voor het mesje en een beetje Dremelen.

Kan de foto niet meer terugvinden op mijn harde schijf maar hij staat hier: http://www.modelbouwforum.nl/thread...atste-charter-ooit.250633/page-7#post-3798632
 
Haha,
Ja modelvliegtuigen moeten wel een bepaalde snelheid hebben anders vind ik het eng vliegen.
Ik weet nog wel dat ik na alleen maar F5B vliegen iemand ooit hielp met een trainer.
Dat was doodeng, ik had steeds het idee dat ie uit de lucht zou vallen.

Maar ook met dat F5B was het zo dat je binnen een dag een nieuw model op kon bouwen.
En een normale bouwdoos kan je ook binnen een week bouwen.
Probleem is nu dat ik geen garage meer heb van 120 m2 en ook al mijn modelbouwvoorraad weggedaan heb.
Ik grijp dus regelmatig mis.
Ik moet nog een stuklijst maken voor de nieuw te bouwen modellen maar dan sla ik in ieder geval weer een lading hout in.
Epoxy en zo staat ook al weer een behoorlijke bestelling voor klaar dus als het hele CNC snijgedoe bedrijfsklaar is dan kan ik daar ook weer leuke dingen mee bouwen.
Voorlopig mag ik toch niet werken van het UWV.

GJ
 
Eerlijk gezegd past bij mij de cockpit perfect en heb ik ook geen plamuur o.i.d. nodig. De cockpit verloopt ook vloeiend naar de rug toe. Ik heb de rugbeplanking geschaafd, maar moet nog schuren.
20181117_194045 (2).jpg
 
Cees
Dat bij jou past inderdaad veel beter, de cockpit is ook veel lager afgesneden dan bij mij en het loopt daardoor vloeiender.
Wat ik begrepen heb uit Italie is dat de originele Kosmo, de wedstrijdversie uit 1975, een cockpit van glasweefsel en hout had maar vervangen is voor een lexan versie omdat dat iets gewicht scheelde.
Mantua Aviomodelli heeft hem toen op de markt gezet met een doorzichtige cockpit.
Dat is zo gebleven tot 1980, toen is er een Kosmo uitgebracht met piep vleugels, niet een wedstrijdversie, is in de Kosmo 3 doos verkocht maar is eigenlijk de Kosmo 4.
In 2012 is er een nieuwe serie op de markt gebracht, gelaserd houtbouw maar ook met piep vleugel incl retracts.
De oerversie is al sinds 1980 niet meer te koop.


Ik vond nog een stuk gereedschap wat ik zelden gebruik.
Een oscillerende zaag.
En in het koffertje zat ook nog een 10mm bimetaal zaagje.
https://www.ecotools.nl/multitool-zaagblad-bi-metaal-type-nu10b/

Ideaal.
Het blad is 0,8mm dik en maakt een zaagsnede van net geen 1mm
Dat is prima voor de plastic scharnieren die bij de Kosmo zitten.
CIMG3016.JPG


De vaste hand is weer nodig omdat het geheel nu nogal trilt.
CIMG3020.JPG


Het wonderapparaat..
29,95 bij HBM
CIMG3021.JPG


Nu kom ik er alleen achter dat ik nog een V moet schaven aan de voorkant van het rolroer.
Of ik moet het totaal anders op gaan lossen en gaan werken met folie-scharnieren, dan moet ik het rolroer naar de onderkant schuin af gaan schaven.
Op zich is dat mooier maar niet vintage.
Je hebt dan geen luchtspleten wat ten goede komt aan de vliegeigenschappen.
Even nadenken wat ik ga doen, old school of beter dan old school.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Jullie gaan mooi! Nog sneller? Gaat al rete-snel!!!???

Wat een werk zo een ruggetje van de romp... Ooit een Kyosho P40... buikje beviel me niet... :confused:
• Hoppa zagen... weg er mee... (de 40E moet een K of een M worden...
• Wat uitschetsen, tekeningen besnuffelen, werktekeningetje, schuimsnijden en dat indekken... het kreng naar je hand zetten en is een mooi glad buikje geworden en rond! Licht en direct erg sterk.

• Later ook nog wat fairings gekneed, veel foto's goed kijken. Balsa is zeer gewillig :)

Sultan 5 heeft ook uitstekende stabilo tips.. echt perfect!

IMG_6759.jpg



En de Saito FA 100... moet er ook ingelepeld worden... tijdrovend legpuzzeltje... :hammer:

IMG_6826.jpg


Zo... nu een motorsteun manipuleren... niets past 1-2-3!
Gr Bas
 

Bijlagen

  • _DSC3811.JPG
    _DSC3811.JPG
    210,7 KB · Weergaven: 172
  • DSCN6404.JPG
    DSCN6404.JPG
    296,7 KB · Weergaven: 181
  • DSCN6468.JPG
    DSCN6468.JPG
    229,9 KB · Weergaven: 166
Laatst bewerkt:
Ailerons inzagen gaat ook goed met een ijzerzaag. Tevens een prima alround balsacutter...
Diepte via streepjes...
 

Bijlagen

  • IMG_1957.JPG
    IMG_1957.JPG
    231,1 KB · Weergaven: 171
Laatst bewerkt:
Back
Top