MAN 6x6 Expeditie voertuig

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door marcelinets, 24 apr 2016.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Er zijn geen schokbrekers in beeld hier; die onderste delen zijn de reactiestangen, die de as op z'n plaats en in positie houden.

    Maar, Marceline, ik denk dat het belangrijk is dat je het draaipunt, in het midden zo lang mogelijk maakt, zodat de schommel niet zijdelings heen en weer kan bewegen.
    Dat vraagt dan om een busje er in geperst met een nauw passend asje.
    Lijkt me lastig om zoiets zonder wat meer speciale gereedschappen te maken; de vorm van de schommel is daarbij wel het eenvoudigst, en met handgereedschappen te doen.
    Cor
     
    vwforum en Tug.NL vinden dit leuk.
  2. marcelinets

    marcelinets Guest

    Cor bedankt voor je uitleg, is 3 a 4 mm dikte dik genoeg?

    Ik had Pieter ook om advies gevraagd en die zei messing van 4 mm dikte te gebruiken.

    Ik kan het achterste deel over tekenen op karton en de schommel, is het handig of verstandig om midden van de schommel een lager te plaatsen als draai punt zodat hij naar boven en beneden kan bewegen?
     
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Ah ja nu zie ik het..met deze setup kantelt de as wel een beetje. Draaipunt moet voor het mooie wel wat naar beneden zodat de voorste as wat makkelijker het terrein volgt
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Die dikte is wat sterkte betreft meer dan genoeg, maar het is wel belangrijk dat het lagerpunt lang genoeg is.
    En een kogellager, of een glijlager heeft niet voldoende 'vlees' in zo'n dunne plaat, vandaar mijn opmerking dat er eigenlijk een bus in geplaatst (persen of lijmen) om daarin een passende pen te plaatsen.

    Pieter adviseert je om dit van messing te maken, maar ja, wat verwacht je anders van Pieter , de messingkoning hier ;)
    In feite is elke metaal soort wel goed, maar het is maar wat je hebt, en hoe je het moet bewerken; daarom zou ik zeggen: aluminium,dat is makkelijker te bewerken en veel goedkoper; ook in kleinere stukken makkelijker te krijgen, denk ik.

    Maar heb je zelf al dit voorbeeld? Of alleen maar een foto van het geheel?
    Als je het zelf hebt, maak dan eens een plaatje van de bovenkant, dan zie je waarschijnlijk dat er een bus in zit.
    Nog even over de dikte: het lijkt mij, dat die gelijk is aan de standaad ruimte tussen de 2 opstaande kanten van de as inklemming, en die heb je vast wel liggen.
    Cor
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland


    Even een kleine correctie :

    Marceline heeft mij om advies gevraagd via een P.B.tje over maken van een pendelas:
    Dit is wat ik geantwoord/advies gegeven heb :
    Dit is toch iets anders dan Marceline schrijft :

    Citaat :
    Hallo Marceline,

    Ik heb geen of nauwelijks ervaring met Aluminium.

    Ik maak/bouw alles van messing en staal.
    Als je het van messing of staal maakt is 3 mm dikte ruim voldoende.


    Als je de schommel as (pendelas vering) van aluminium gaat maken, zou ik 4 mm dik aluminium gebruiken.
    Je kan ook en kantklare pendelas kopen, maar dan praat je over : 85,= Euro tot 125,= Euro, afhankelijk van het merk en type.


    Succes met de bouw van de pendelas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. marcelinets

    marcelinets Guest

    Klopt helemaal Pieter.
     
  7. marcelinets

    marcelinets Guest

    De foto van de schommelas komt van der getriebedoktor www.der-getriebedoktor.de , misschien is het beter hem compleet te kopen a 82,50?

    Mede dat HeliCor aan geeft dat er een bus in geperst of gelijmd moet worden waar een as in komt, ik zie mij dit niet zelf maken.

    Ook zat ik aan iets heel anders te denken om de Man met 2 cm te verhogen dat hij hoger komt te staan op zijn assen, dus vooras en achter assen verhogen.
    Plaatjes maken voor de vooras ophanging van aluminium plaat en voor voorschokbrekers, en vier blokjes aluminium staf op de achter assen.
    Dit is makkelijker te maken dan de schommelas.
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb dit op de website bekeken, en het lijkt er op dat er geen gebruik gemaakt is van een bus, maar gewoon van een nauwe opsluiting van de schommel met de trapezium-vormige tussenplaat.
    Niet erg elegant, maar het kan natuurlijk wel.
    In dat geval is het gewoon een kwestie van uitzagen en afwerken.
    Dikte lijkt me netjes bij 3-4 mm, maar wat sterkte betreft, kan het ook wel dunner, bij staal is 2 mm ook meer dan genoeg.
    Dus ik zou dit nog maar eens her-overwegen. Het is geen moeilijk werk, het lastigste is het uitvogelen van de vorm en maten.
    Cor
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. marcelinets

    marcelinets Guest

    Al paar dagen bezig met de inrichting van de Man Expeditie voertuig, aantal foto,s gemaakt van de vooruitgang.
    Zal morgen wat foto,s posten.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik ben benieuwd
     
  11. marcelinets

    marcelinets Guest

    Bij deze een aantal foto,s van de inrichting. CIMG2494.jpg CIMG2496.jpg CIMG2502.jpg
     
    Cor, Tug.NL, MarlinNavigator en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. marcelinets

    marcelinets Guest

    Demontable plaat gemaakt waar je makkelijk bij de accu kunt komen, hierboven komt slaap gedeelte bij trappetje CIMG2503.jpg
     
    Cor, MarlinNavigator, Marker en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. marcelinets

    marcelinets Guest

    Bekleding van de deksel, moet nog verder afgewerkt worden. CIMG2504.jpg CIMG2505.jpg
     
  14. marcelinets

    marcelinets Guest

    De inrichting spulletjes komen bij de Lidl vandaan. Wordt vervolgd.
     
    MarlinNavigator, Tug.NL en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. marcelinets

    marcelinets Guest

    De trekhaak geplaatst omdat gat in chassis tussenbalk te groot was, dit opgelost met twee stukjes stryleen plaat en gat van 5 mm.
    Trekhaak vast gezet met veer en borgring, ook de gaten van de verlichting opgeboort, nu passen de schroefjes in tussenbalk. CIMG2511.jpg
     
    Rakthi, Cor, arm1948 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. marcelinets

    marcelinets Guest

    houder voor de jerrycans aan het maken deze komt op het chassis te hangen, moet deze nog afwerken en in elkaar zetten en groen spuiten. CIMG2506.jpg CIMG2507.jpg CIMG2508.jpg
     
  17. marcelinets

    marcelinets Guest

    Volgende stap is chassis in elkaar zetten en versnellingsbak monteren en tussenbak, later komt er nog een aangedreven vooras. exman 002.JPG
     
    Rakthi, Cor, arm1948 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. volvoscania89

    volvoscania89

    Lid geworden:
    19 jan 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Westerbork
    ik zit al een tijdje stilletjes mee te lezen maar nu berust mij toch een vraag. aangezien ik opzoek ben naar zon nato trekhaak had ik de vraag of u mij de diameter kan geven van het gedeelte waar het trekoog in komt. dan kan ik kijken of een carson trekstang er goed invalt. mvg, arjan
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Marceline, van de 4 cardanassen zitten de bovenste 3 verkeerd in elkaar, alleen de onderste zit goed.
    Dit heeft te maken met de timing van de assen; bij een relatief grote hoek (> 7*) gaat het nu schokken.
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. marcelinets

    marcelinets Guest

    Hallo Arjan,
    De diameter gedeelte trek oog is 4 mm breed, je heb een groot oog nodig om deze trekhaak te gebruiken.
    Ik heb deze trekhaak bij www.rcbrmin.com gekocht.
     

Deel Deze Pagina