MAN 6x6 Expeditie voertuig

  • Topicstarter Topicstarter marcelinets
  • Startdatum Startdatum
Er zijn geen schokbrekers in beeld hier; die onderste delen zijn de reactiestangen, die de as op z'n plaats en in positie houden.

Maar, Marceline, ik denk dat het belangrijk is dat je het draaipunt, in het midden zo lang mogelijk maakt, zodat de schommel niet zijdelings heen en weer kan bewegen.
Dat vraagt dan om een busje er in geperst met een nauw passend asje.
Lijkt me lastig om zoiets zonder wat meer speciale gereedschappen te maken; de vorm van de schommel is daarbij wel het eenvoudigst, en met handgereedschappen te doen.
Cor
 
Cor bedankt voor je uitleg, is 3 a 4 mm dikte dik genoeg?

Ik had Pieter ook om advies gevraagd en die zei messing van 4 mm dikte te gebruiken.

Ik kan het achterste deel over tekenen op karton en de schommel, is het handig of verstandig om midden van de schommel een lager te plaatsen als draai punt zodat hij naar boven en beneden kan bewegen?
 
Er zijn geen schokbrekers in beeld hier; die onderste delen zijn de reactiestangen, die de as op z'n plaats en in positie houden.

Maar, Marceline, ik denk dat het belangrijk is dat je het draaipunt, in het midden zo lang mogelijk maakt, zodat de schommel niet zijdelings heen en weer kan bewegen.
Dat vraagt dan om een busje er in geperst met een nauw passend asje.
Lijkt me lastig om zoiets zonder wat meer speciale gereedschappen te maken; de vorm van de schommel is daarbij wel het eenvoudigst, en met handgereedschappen te doen.
Cor
Ah ja nu zie ik het..met deze setup kantelt de as wel een beetje. Draaipunt moet voor het mooie wel wat naar beneden zodat de voorste as wat makkelijker het terrein volgt
 
Cor bedankt voor je uitleg, is 3 a 4 mm dikte dik genoeg?

Ik had Pieter ook om advies gevraagd en die zei messing van 4 mm dikte te gebruiken.

Ik kan het achterste deel over tekenen op karton en de schommel, is het handig of verstandig om midden van de schommel een lager te plaatsen als draai punt zodat hij naar boven en beneden kan bewegen?
Die dikte is wat sterkte betreft meer dan genoeg, maar het is wel belangrijk dat het lagerpunt lang genoeg is.
En een kogellager, of een glijlager heeft niet voldoende 'vlees' in zo'n dunne plaat, vandaar mijn opmerking dat er eigenlijk een bus in geplaatst (persen of lijmen) om daarin een passende pen te plaatsen.

Pieter adviseert je om dit van messing te maken, maar ja, wat verwacht je anders van Pieter , de messingkoning hier ;)
In feite is elke metaal soort wel goed, maar het is maar wat je hebt, en hoe je het moet bewerken; daarom zou ik zeggen: aluminium,dat is makkelijker te bewerken en veel goedkoper; ook in kleinere stukken makkelijker te krijgen, denk ik.

Maar heb je zelf al dit voorbeeld? Of alleen maar een foto van het geheel?
Als je het zelf hebt, maak dan eens een plaatje van de bovenkant, dan zie je waarschijnlijk dat er een bus in zit.
Nog even over de dikte: het lijkt mij, dat die gelijk is aan de standaad ruimte tussen de 2 opstaande kanten van de as inklemming, en die heb je vast wel liggen.
Cor
 
marcelinets zei:
Cor bedankt voor je uitleg, is 3 a 4 mm dikte dik genoeg?

Ik had Pieter ook om advies gevraagd en die zei messing van 4 mm dikte te gebruiken.


Die dikte is wat sterkte betreft meer dan genoeg, maar het is wel belangrijk dat het lagerpunt lang genoeg is.
En een kogellager, of een glijlager heeft niet voldoende 'vlees' in zo'n dunne plaat, vandaar mijn opmerking dat er eigenlijk een bus in geplaatst (persen of lijmen) om daarin een passende pen te plaatsen.

Pieter adviseert je om dit van messing te maken, maar ja, wat verwacht je anders van Pieter , de messingkoning hier ;)
In feite is elke metaal soort wel goed, maar het is maar wat je hebt, en hoe je het moet bewerken; daarom zou ik zeggen: aluminium,dat is makkelijker te bewerken en veel goedkoper; ook in kleinere stukken makkelijker te krijgen, denk ik.

Maar heb je zelf al dit voorbeeld? Of alleen maar een foto van het geheel?
Als je het zelf hebt, maak dan eens een plaatje van de bovenkant, dan zie je waarschijnlijk dat er een bus in zit.
Nog even over de dikte: het lijkt mij, dat die gelijk is aan de standaad ruimte tussen de 2 opstaande kanten van de as inklemming, en die heb je vast wel liggen.
Cor


Even een kleine correctie :

Marceline heeft mij om advies gevraagd via een P.B.tje over maken van een pendelas:
Dit is wat ik geantwoord/advies gegeven heb :
Dit is toch iets anders dan Marceline schrijft :

Citaat :
Hallo Marceline,

Ik heb geen of nauwelijks ervaring met Aluminium.

Ik maak/bouw alles van messing en staal.
Als je het van messing of staal maakt is 3 mm dikte ruim voldoende.


Als je de schommel as (pendelas vering) van aluminium gaat maken, zou ik 4 mm dik aluminium gebruiken.
Je kan ook en kantklare pendelas kopen, maar dan praat je over : 85,= Euro tot 125,= Euro, afhankelijk van het merk en type.


Succes met de bouw van de pendelas.
 
Even een kleine correctie :

Marceline heeft mij om advies gevraagd via een P.B.tje over maken van een pendelas:
Dit is wat ik geantwoord/advies gegeven heb :
Dit is toch iets anders dan Marceline schrijft :

Citaat :
Hallo Marceline,

Ik heb geen of nauwelijks ervaring met Aluminium.

Ik maak/bouw alles van messing en staal.
Als je het van messing of staal maakt is 3 mm dikte ruim voldoende.


Als je de schommel as (pendelas vering) van aluminium gaat maken, zou ik 4 mm dik aluminium gebruiken.
Je kan ook en kantklare pendelas kopen, maar dan praat je over : 85,= Euro tot 125,= Euro, afhankelijk van het merk en type.


Succes met de bouw van de pendelas.
Klopt helemaal Pieter.
 
De foto van de schommelas komt van der getriebedoktor www.der-getriebedoktor.de , misschien is het beter hem compleet te kopen a 82,50?

Mede dat HeliCor aan geeft dat er een bus in geperst of gelijmd moet worden waar een as in komt, ik zie mij dit niet zelf maken.

Ook zat ik aan iets heel anders te denken om de Man met 2 cm te verhogen dat hij hoger komt te staan op zijn assen, dus vooras en achter assen verhogen.
Plaatjes maken voor de vooras ophanging van aluminium plaat en voor voorschokbrekers, en vier blokjes aluminium staf op de achter assen.
Dit is makkelijker te maken dan de schommelas.
 
Ik heb dit op de website bekeken, en het lijkt er op dat er geen gebruik gemaakt is van een bus, maar gewoon van een nauwe opsluiting van de schommel met de trapezium-vormige tussenplaat.
Niet erg elegant, maar het kan natuurlijk wel.
In dat geval is het gewoon een kwestie van uitzagen en afwerken.
Dikte lijkt me netjes bij 3-4 mm, maar wat sterkte betreft, kan het ook wel dunner, bij staal is 2 mm ook meer dan genoeg.
Dus ik zou dit nog maar eens her-overwegen. Het is geen moeilijk werk, het lastigste is het uitvogelen van de vorm en maten.
Cor
 
Al paar dagen bezig met de inrichting van de Man Expeditie voertuig, aantal foto,s gemaakt van de vooruitgang.
Zal morgen wat foto,s posten.
 
Bij deze een aantal foto,s van de inrichting.
CIMG2494.jpg
CIMG2496.jpg
CIMG2502.jpg
 
De trekhaak geplaatst omdat gat in chassis tussenbalk te groot was, dit opgelost met twee stukjes stryleen plaat en gat van 5 mm.
Trekhaak vast gezet met veer en borgring, ook de gaten van de verlichting opgeboort, nu passen de schroefjes in tussenbalk.
CIMG2511.jpg
 
ik zit al een tijdje stilletjes mee te lezen maar nu berust mij toch een vraag. aangezien ik opzoek ben naar zon nato trekhaak had ik de vraag of u mij de diameter kan geven van het gedeelte waar het trekoog in komt. dan kan ik kijken of een carson trekstang er goed invalt. mvg, arjan
 
Marceline, van de 4 cardanassen zitten de bovenste 3 verkeerd in elkaar, alleen de onderste zit goed.
Dit heeft te maken met de timing van de assen; bij een relatief grote hoek (> 7*) gaat het nu schokken.
Cor
 
ik zit al een tijdje stilletjes mee te lezen maar nu berust mij toch een vraag. aangezien ik opzoek ben naar zon nato trekhaak had ik de vraag of u mij de diameter kan geven van het gedeelte waar het trekoog in komt. dan kan ik kijken of een carson trekstang er goed invalt. mvg, arjan

Hallo Arjan,
De diameter gedeelte trek oog is 4 mm breed, je heb een groot oog nodig om deze trekhaak te gebruiken.
Ik heb deze trekhaak bij www.rcbrmin.com gekocht.
 
Back
Top