Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Ziet er erg mooi uit.
    had ze de shampoo niet meer nodig? :D
    groet Piet
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vermaggelen van de elektronica gebeurt alleen als het schip zinkt.
    De elektronica zit hoog aan de zijkanten van het schip.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Naar aanleiding van mijn vraag op mijn draadje:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-16#post-3932853
    heb ik leuke aanbevelingen ontvangen. Met vooral dank aan de heren Jan Walpot en Brutus en eveneens aan de andere forumleden..
    Het verwerken van de adviezen van de beide eerst genoemde forum leden was niet eenvoudig.
    Van de week, na opnieuw uitrekenen van de verhouding van de membramen de oplossing gevonden.
    Op de onderstaande foto staat de huidige keteldruk gestuurde vlamregeling met uitleg van de onderdelen.
    Oude gasregeling.jpg
    Op de onderstaande foto de doorsnede van de onderkant van de regeleenheid met twee eenheden met daaronder de nieuw te maken onderkant van de regeleenheid met drie eenheden. Het is helaas een handschets.
    Nieuw gasregeling.jpg
    Tussen het reduceerdeel (1) heb ik tussen het keteldruk gestuurde deel(3) een deel 2 geplaatst.
    Het mooie is, dat je door het kiezen/berekenen van de verhouding van de membramen 2 en 3 kan berekenen de druk waarop het in het huis geplaatste autoband ventiel gaat openen/sluiten. Eveneens is, dat de regeling is gebaseerst op een echte krachtenbalans.

    Ondertussen heb ik een mooi stuk AL vierkant 30 ontvangen van Sauerbier, zodat ik de komende dagen weer leuk werk heb.
    Voor de duidelijkheid over het autoband ventiel de onderstaande foto.
    SAM_2277.JPG

    Op deze foto is te zien, het autoband ventiel, zoals geleverd, het ventiel verwijderd van rubber en de inwendige patroon voor het afsluiten van de bandendruk.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2019
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Leuk dat het is gelukt een ontwerp te maken. Veel succes met de bouw !
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ga daar maar niet van uit... als stoom ontsnapt, condenseert het overal.... De temperatuur van condenserende stoom is (duh...) 100 graden, en dat kan genoeg zijn om SMD componenten om zeep te helpen of op zijn minst de werking van electronica negatief te beïnvloeden....
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De temperatuur van de ontwijkende stoom is inderdaad minimaal 100 gr. C. Maar deze gaat, afgekoeld door de omgevingslucht, over in damp met een lagere temperatuur. Zou dit niet gebeuren, dan zou elke afzuigkap smelten.
    Overigens, het probleem van condensatie van de ontwijkende stoom binnen de Dockyard was voor mij een belangrijk probleem.
    De waterdamp condenseert op alle delen met een lagere temperatuur. Daarom heb ik gezorgd voor een zo groot mogelijke ventilatie, bij voorbeeld geen ramen in het stuurhuis en in de openingen van de machinekamer bovenlichten.
    Ik heb het "geluk", dat het schip is in messing. het onderwaterschip wordt gekoeld door het water en heeft de laagste temperatuur, lees dampdruk.
    Daar ik mij toch zorgen maakte over de zelf gemaakte ketelniveau bewaking, heb ik deze ingespoten met het ouderwetse "Dampstart".
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn verslag : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-17#post-3934573
    staat ongeveer in het midden het ontwerp van de basisbehuizing met de benodigde kanalen.
    De basisbehuizing wordt gemaakt uit Al. vierkant 30 mm met een lengte van 90 mm.
    Daar ik nooit een kotterkop heb gekocht, zal ik de behuizing op de draaibank moeten bewerken.
    Op de onderstaande foto is de behuizing te zien in de vierklauw. De meest aan de buitenkant zittende klauw zit nog binnen de buitenste ring en heeft dus nog genoeg schroefdraad bevestiging.

    SAM_2278.JPG
    Nu dit mogelijk is op mijn draaibank, kan ik in één opstelling de diverse inwendige diameters draaien.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  8. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ben benieuwd,

    Ik met mijn beperkte draai-ervaring zou dit een freesmachine doen.

    Voorboren met 7 ivm M8 en daarna gewoon een frees gebruiken als boor voor diameter 10/16/22mm. Diameters zijn dan in beide gaten identiek,bij draaien kan er een afwijking zijn .

    Of heeft deze methode een nadeel dat ik niet weet?
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik kies voor de bewerking in één opspanning in de draaibank, omdat dan alle boringen altijd in één lijn liggen.
    Voor de schroefdraad M8x0,75mm zal ik voorboren met 7,20mm, De boring diam. 10 mm met vlakke bodem voor de O-ring op boren met een vingerfrees van 10mm.
    De overige boringen gewoon uitdraaien met een binnen draaibeitel. Ondertussen heb ik het werkbare oppervlakte van het membraam van het reduceerdeel opnieuw uitgerekend op een werkbare diameter van 20mm met bijbehorende doorsnede/kamer in de basisplaat van 26mm.. Indien ik jouw voorstel zou volgen, dan had ik vele dure kopfrezen moeten aanschaffen.
    Samengevat: boor 7,2 mm, tap M8x0,75, vingerfrees 10mm en voor alle diameters de te gebruiken binnen draaibeitel.
    Overigens ik heb deze ook nodig voor de inwendige boringen van bovendelen met de instelschroeven.
    Binnenkort hoop ik meer foto's te kunnen plaatsen.
    .
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ga daar, bij een heftige stoomlekkage zoals een peilglasbreuk, maar niet van uit: dan IS er geen "omgevingslucht" meer, want stoom verdringt lucht., en dan wordt het in je bootje HEEEEEL rap óveral 100 graden...

    Je hóéft me niet te geloven....
     
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb dit scheepje nu een paar x ( op het droge) gezien....
    Maak me meer zorgen over de opstelling van met name de ontvanger en overige electronica.
    Waterdichte servo's kunnen nog iets aan...alhoewel ik de eerste echt dichte servo nog moet tegenkomen.
    Bij dergelijke laag op het water liggende scheepjes klotst er nogal eens een golf water over dek....( andere model bootjes willen nog wel eens volle kracht kort voorbij komen) en dat water loopt mooi over je hoger gelegen electronica. ...1 druppeltje is genoeg om het spul uit de pas te laten lopen.
    Beter is alle electronica in een afgesloten doosje te monteren.
    Ook vanwege het feit dat de messing romp geheel gekoeld blijft door het vaarwater en de warme lucht van de aandrijving sowieso condenseert op de relatief koude messing binnenbeplating.
    Maar mogelijk heeft Stoompomp hierin al voorzien als hij er echt het water mee op gaat.
    Het is overigens een pracht scheepje, waar met liefde en vakmanschap aan gedacht en gewerkt wordt.


    Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sterker nog, dit overkwam mij tijdens het varen in Rotterdam Zevenkamp.
    De bijkomende elende:
    1 - de keteldruk viel weg, dus maximale vlam in de ketel,
    2 - laag ketelwater, dus gedurende de nog aanwezige keteldruk pompte de door de stoommachine aangedreven voedingspomp in de oververhitte ketel de voorraadtank leeg.
    Toen ik het schip uit het water haalde was de bilge echt vol.
    Op een of andere reden heb ik nog geen probleem gehad met de elektronica.
    Meestal is de huidige elektronica ontworpen voor de tropen met een relatieve vochtigheid > 90%.
    Daar nr. 1 de gevaarlijkste is, heb ik de branderregeling opnieuw ontworpen.
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat was ook mijn wens.
    Maar door het verder bouwen en de in de tijd bijkomende wensen werd dit steeds moeilijker.
    Ondertussen is het achterschip volgebouwd met elektronica, aan de linker zijde de ketelniveau regeling met ketelniveau regeling en 2 doormeldingen.
    Aan de rechter kant de ontvanger met de modules voor de telemetrische terugmelding op de handzender.
    SAM_2323.JPG
    Indien ik deze delen in één behuizing zou moeten plaatsen, dan had ik een "container" aan dek nodig.
    Overigens, ik heb van de mijn bekende bouwers van werkende stoomschepen ook nooit vernomen over problemen met vocht in de ontvanger.
     
  14. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Gezien de opstelling van je electronica....ben je niet bang, dat indien er wat bilge water onstaat, dit niet tegen je ontvanger en electronica geslingerd wordt?
    Mijn stoom sleper (Hercules) en (Theems) sloep slingeren op een gegeven moment toch echt water omhoog, bij het vliegwiel en of koppeling. Vandaar dat op zijn minst de openliggende electronica en ontvanger zich in een aparte ruimte bevindt. In ieder geval ver weg van de hete en tevens natte delen. En dat zijn polyester en teakhouten scheepjes.
    Bij mij staat er altijd wel een laagje water in de bilge...
    Maar ik leer graag hoe jij het voor elkaar krijgt om op de jou getoonde manier zonder problemen kunt varen op de soms best wel woeste baren. :)
    Is zeker geen kritiek hoor...maar ik verbaas mij hierover.

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de eerste kamer aangebracht in het basisdeel van de nieuw ontworpen keteldruk gestuurde gasregeling.
    In dit basisdeel worden alle boringen/kanalen voor het doorvoeren van het brandergas aangebracht..
    De kamer is voor het voordruk reduceer deel.
    Door meting heb ik ontdekt, dat zelfs het kleine oppervlakte van het autobandventiel, gelet op het meetmembraam van 16mm, van invloed was op de regel nauwkeurigheid.
    Vandaar dat de gasventielen van Camping gas zulke grote diameters hebben.
    Het werkbare doorsnede van het membraam voor het voordruk reduceer is nu van 16mm vergroot tot 20mm, het maximum binnen het basisdeel.
    Achterin de kamer is nog juist de schroefdraad M8x0,75mm voor de opname van het autobandventiel te zien.

    SAM_2324.JPG
    Volgende stappen zijn het aan de linkerkant het aanbrengen van de kamer en boringen voor de keteldruk stuureenheid en vervolgens in het midden de nieuwe keteldruk gestuurde vlambewaking.
     
    Broeckx Ronny en Jan Walpot vinden dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Afgelopen donderdag wilde ik ook de middelste kamer aanbrengen voor de door keteldruk bewaakte vlamsturing.
    Maar daar ik niets kan maken, wat ik niet kan tekenen of berekenen, heb ik een bijlage met uitleg toegevoegd.

    Het ontwerp van mijn keteldruk geregelde gasregeling is gebaseerd op het ontwerp van Dieter Miedek.
    Gasregeling Dieter Miedeck.jpg

    Voor aanvulling zie
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-17#post-3934573


    Bijgevoegd een uittreksel van de berekeningen van de membramen en hun invloed op de regelmogelijkheid.
    Helaas een uittreksel, daar een uitgebreid Excel bestand niet geplaatst kan worden.

    De berekening heb ik opnieuw uitgevoerd, omdat ik bij de eerder berekening van de brander bewaking, middelste regeleenheid geen goed gevoel had.
    Door opnieuw uitrekenen, weet ik zeker, dat de bijbehorende boringen voor deel 2 correct zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 8 feb 2019
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Omdat ik enkele delen van de oude gasregelaar wil gebruiken in het nieuwe ontwerp, heb ik vandaag deze gedemonteerd.
    Tot mijn ontsteltenis ontdekte ik, dat de stoomdruk meetkamer zwaar ingevreten was. Ik wist wel, dat condensaat agressief was, maar niet in deze mate.
    Op de onderstaande foto is de onderkant van de meetkamer te zien.
    De afdichtrand, op de bovenzijde van de foto, is bijna weggevreten. In werkelijkheid is deze afsluitrand 3 mm breed.

    SAM_2325.JPG

    Had ik dit niet ontdekt, dan had ik stoomlekkage over dit deel gehad.

    Aluminium is dus duidelijk niet geschikt. Zelf denk ik eraan om deze meetkamer in messing te maken.
    Indien iemand een beter idee heeft, dan gaarne advies.

    Aanvullend, het is opmerkelijk, dat gasdeel totaal geen sporen heeft van oxidatie..
     
  18. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Goed dat je het hebt ontdekt want anders had je toch schade aan de elektronica op kunnen lopen.
    Als stoom eenmaal lekt wordt het snel erger.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als dat was gebeurt, dan had ik echt het voorspelde feestje gehad, lees citaat

     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een kwestie van "condensaat is agressief" is, maar eerder het gevolg van het gebruik van verschillende materialen: het aluminium vreet op door de aanwezigheid van koperlegeringen in het systeem.
    Want condensaat is gewoon water... niet agressiever dan "gewoon water".

    Je zou kunnen proberen het aluminium daar waar het met het condensaat in contact komt te coaten met Epoxy, en alternatief zet je er een scheidingsmembraam tussen en vul je het vloeistofgedeelte van de gasregelaar met olie of een andere niet-geleidende vloeistof (dat doen wij met de manometers van onze laad/los leidingen, die zonder zo'n membraan blootgesteld zouden worden aan oplosmiddelen, zuren, en basen, en dan kun je ze iedere week vervangen...).
    En anders is inderdaad Messing een goede oplossing.
     
    wiggie en kaapstander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina