Oude FSR-V weer tot leven wekken

Discussie in 'Speedboten' gestart door M.l.v.Doesburg, 12 nov 2018.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat was mij ook al opgevallen. Ik zag zo snel geen C3 codering op de lagers staan. Maar het zijn ook geen SKF lagers dus wellicht gebruikt deze fabrikant andere coderingen.
    Op het hoofdlager staat wel 6202 R23 WIB made in SWISS. Misschien is die R23 een spelingsklasse van dat merk.
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
  3. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Die c3 kun je Zo bestellen.zou geen stalen lagers nemen.die kunnen ook niet die rpm aan.misschien ook de cil.bus aan de buitenzijde polijsten.daarna een beetje vet erop voor de montage.dan kun je de bus er ook makkelijk weer uittrekken wanneer dat nodig is.
    Gr t
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo heren
    Over lagers gesproken.
    Ik heb toegang tot elk type lager die je kunt wensen tegen inkoops prijzen. Alles van hoge kwaliteit.

    Is maar dat jullie het weten.

    Gr eddy
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Wat is de reden om de lagers uit te voeren met een kunststof kooi in plaats van staal?
    Ik zou denken dat staal beter tegen de hitte kan?
    Of zet het staal uit in de hitte?
    De massa is misschien ook iets meer?
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    Metalen kooien zijn gevoeliger voor trillingen en kunnen dan breken.
    En als een metalen kooi breekt kan je meestal de hele motor afschrijven aangezien de kooi dan overal tussendoor zal gaan.
    Een kunststof kooi kan idd lagere temperaturen hebben en is gevoeliger voor bepaalde synthetische olie soorten en eventuele EP toevoegingen in olie.
    Echter liggen deze maximum temperaturen veel lager dan de werktemperatuur van een modelbouw motortje.
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bovendien is de temperatuur ter hoogte van de kogellagers veel lager doordat het koude verse gasmengsel er (in de buurt) langs stroomt.
     
  8. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    20190131_183504.jpg

    Het was even wachten maar de lagertjes zijn binnen! 4 lagers met kunststof kooi! (Met dank aan Eddy)
    Vanmiddag heb ik het carter, krukas en roterende inlaat schoongemaakt.
    Nu de zuiger/cilinder nog even schoonmaken en dan kan alles weer in elkaar.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoofdzakelijk zijn kunststof kooien veel beter bestand tegen hoge toerentallen, nog niet eens vanwege het materiaal, maar vanwege de constructie van de kooi (die gaat onder centrifugaalkracht op de kogels rusten en word dan niet verder "uitgerekt", metalen kooien vervormen, en dan is het gebeurd...)
     
  10. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hier de uitleg over verschillende kooien van SKF 20190201_081612.jpg
    20190201_081712.jpg
    20190201_081836.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Een avondje schoonmaken en monteren:

    20190202_152900_resized_1.jpg

    20190202_153555_resized_1.jpg

    20190202_154017_resized_1.jpg

    20190202_154108_resized_1.jpg

    20190202_154311_resized_1.jpg

    20190202_201301_resized_1.jpg

    20190203_135355_resized_1.jpg

    20190203_135733_resized_1.jpg

    20190203_140136_resized_1.jpg
     
  12. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ook nog even een nieuwe pakking maken:

    20190204_205512_resized_2.jpg

    20190204_210002_resized_2.jpg

    20190204_210157_resized_2.jpg

    20190204_210431_resized_2.jpg

    20190204_210902_resized_2.jpg

    20190204_213947_resized_2.jpg

    20190204_215328_resized_1.jpg

    20190204_215336_resized_2.jpg
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  13. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Na zoveel liefde moet dit motortje wel heeel mooi lopen. Ziet er heel netjes uit.

    Gr eddy
     
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik weet niet zo goed meer hoe het zat met de grotere nitro motoren.
    Maar de zuiger en cilinderkop leken mij wel heel zwart. Als ik het mij goed herinner moet deze goud gelige naar licht bruine kleur hebben. (Please correct me if i am wrong)

    Gr eddy
     
  15. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Als de motor op wondermooie gelopen heeft is het niet gek dat alles een beetje zwart aankoekt. Met synthetische brandstof heb je dat probleem niet.
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok nooit geweten.
    Ook nooit met wonderolie gereden of gevaren of gevlogen. Altijd met merlin kant-en-klare peut gewerkt. Ga je nu op wonderolie verder of stap je over op synthetische brandstof.

    Gr eddy
     
  17. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    Ik moet nog even kijken wat ik ga gebruiken.
    Momenteel zou ik al niet weten waar ik methanol en nitro vandaan moet halen zonder meteen groot in te kopen.
     
  18. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    20190210_113509_resized.jpg

    20190210_205339_resized.jpg

    Vandaag nog wat servo's ingebouwd en de regelbare sproeier schoongemaakt.
    De O-ring van de sproeier was echter in dermate slechte staat dat ik hier een nieuwe voor moet zien te vinden.

    Wie weet overigens waar ik betaalbare start snaren kan kopen?
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Doordat de roze en witte hevellengte ongelijk zijn, zal e.e.a. gaan wringen.
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    De kogellinkjes zitten nog niet vast! Moeten nog netjes gesteld worden!
     

Deel Deze Pagina