BERGFALKE MU 13 mijn eerste schaalmodel

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door ISOLA2, 13 feb 2019.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ga starten met de bouw van mijn eerste schaalmodel.
    Span 300 cm streefgewicht leeg 2500 gr
    De eerste tekeningen en gelijk al een vraagje.
    Kan een EDF van 70 mm genoeg trust ontwikkelen om 3 kg vanuit de hand te werpen ?
    Waarom een EDF, uiterlijk van model en uit en inklappen gemakkelijker dan een uitklapbare prop


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    JHvdK en Ariel vinden dit leuk.
  2. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Nou René,
    Ik ga dit even volgen. Op de kast ligt nog een half afgebouwde Bergfalke van dezelfde afmetingen (tekening van FMT). Kan er niet toe komen om hem af te maken maar misschien krijg ik door jou wat inspiratie.
    Alvast succes. Het is een mooie kist.
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als je met een 70mm EDF genoeg thrust kan ontwikkelen om deze kist te laten klimmen zou ik hem wel durven handstarten.
    Ik heb een Topmodel Fantasy gehad van 3,2m en 3,3kg. Met nul wind had je de motor en een flinke duw wel nodig, met wat wind sowieso geen probleem. Een kist als dit heeft meer vleugeloppervlak dus een lagere vleugelbelasting en waarschijnlijk ook nog meer welving, dus dat zou makkelijker moeten gaan. Gas erop en beetje vlak weggooien, dan lukt het wel.
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dat zou nog eens leuk zijn Jan-Hein! René, maar er alsjeblieft iets moois van, dan komt Jan-Heins project misschien ook nog eens af ;).
    Jan-Hein, je weet het, ik kan altijd helpen met vliegen.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vlak gooien doe ik nu ook met mijn trainer, zeker als er geen wind is .
    Hoeveel thrust heb je nodig om zo een zwever vanuit de hand te werpen?
    Vermogen eenmaal dat hij vliegt zal wel geen probleem zijn
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Eigenlijk moet je elk vliegtuig zo werpen dat hij zonder hulp van de motor zou kunnen vliegen. Ik zie heel vaak om me heen dat veel modelvliegers dat principe verleerd zijn. Die houden een model boven hun hoofd, laten het los en laten de (overpowerde) motor vervolgens het model wegtrekken.
    In principe zou je bij een worp het model genoeg snelheid moeten geven om boven de overtreksnelheid te zijn. Als dat kritisch is dan is wat hulp van een aandrijving natuurlijk altijd prettig, maar probeer je model dan toch zoveel snelheid als mogelijk mee te geven met de worp.

    Modellen als de Bergfalke hebben een grote vleugel, dus veel vleugeloppervlak, dus een relatief lage vleugelbelasting. Ook is de welving vaak wat groter dan gemiddeld. Beide factoren verlagen de overtreksnelheid, en maken het dus eenvoudiger om met de worp al genoeg snelheid mee te geven.

    Een algemene regel voor de benodigde hoeveelheid thrust zou ik niet durven geven. Maar zelf heb ik een Ka-7 (zeer vergelijkbaar concept) in schaal 1:4 met 4 meter spanwijdte en 5,5kg gewicht, deze is zonder problemen met de motor aan uit de hand te starten, ook met weinig wind (wel met prop-aandrijving wat iets gunstiger is bij lage snelheden). Ik verwacht bij jouw model dus ook geen problemen met een handstart.

    Ik kan helaas de video van de eerste vluchten niet meer online vinden (weggehaald door de muziek??), hier was mooi een handstart op te zien. Als je wil kan ik je de video sturen, misschien goed voor het vertrouwen.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2019
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Stuur je video gerust , e-mail via PB :)
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Voor wat waard is Raymond:



    Bijna 9 minuten windgeruis maar wel allemaal van die mooie Ka-7 van jou
     
    Fotor vindt dit leuk.
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Stop maar, zit hier nu al te kwijlen :D
    Nog zo een paar en ik maak mijn huidige projecten niet af :)
     
    Fotor vindt dit leuk.
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik heb je bouwverslag gelezen en je album bekeken , spijtig dat de foto's verdwenen zijn.
    De tekening van de romp heb ik bijna klaar, profiel van de vleugel ben ik nog niet uit.
    Dus alle suggesties met voor en nadelen zijn welkom.
    De wortel koorde word 280 mm , als ik zo veel mogelijk de vorm van het origineel wil behouden dan zouden de tippen 140/150 mm zijn, weet niet of dit haalbaar is?
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat denken jullie van de volgende profielen

    [​IMG]

    Vleugel profiel wortel

    [​IMG]
    Profiel tip , wasout 2°
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bij beide profielen staat HQ/W 3/15 (3% welving, 15% dikte), maar het onderste profiel heeft zo op het oog minder dikte en ook minder welving. Ook rechtsonder zie ik staan dat het tipprofiel 1% welving heeft en 10% dikte. Waarom dan niet een origineel HQ/W 1/10 nemen in plaats van zelf zitten te modificeren?

    Verschil in welving tussen wortel en tip is wel erg groot, en je hebt ook nog washout, is een beetje dubbelop.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je laatste opmerking begrijp ik, washout is in dat geval niet nodig, of toch minder
    Is 10% ( 28 mm ) dikte voor de wortel genoeg om de vleugel de vereiste sterkte te geven ?
    De originele profielen die ik heb 8 tot 16 % hebben allemaal 3 % camber.
    Dacht dat het voor de tip beter was om minder camber te hebben ?
     
  15. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Volgens mij heb ik destijds gekozen voor een SD 7037 .
    Weet niet meer waarom maar het zit er nu eenmaal in. De praktijk zal tzt moeten uitwijzen of dat een goede keuze is geweest.
    Succes !!
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    HQ3 10% en SD 7037

    [​IMG]
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het verloop in dikte van 15 naar 10% snap ik nog wel, maar ik vind de overgang van 3% naar 1% welving wel erg groot. Meestal is er maar een verloop van een half procentje of zo.
    Misschien even vragen wat @DirkSchipper er van vindt.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    3 meter spanwijdte?
    Dan lijkt me 140 mm tipkoorde goed te doen.

    Ga je schuim snijden?

    Nogmaals 3 meter spanwijdte?
    Dan ... veeeeeel te dikke wortel, en wel erg veel welving.
    2,5% welving is goed genoeg, zeker als je ook nog eens wilt kunnen vliegen bij meer dan 3 Beaufort wind. Tenzij je de kist weer flink zwaar maakt (maar dat raad ik je sterk af).

    Tipverdraaiing kun je toepassen. Er bestaan 2 soorten:
    - aerodynamische tipverdraaiing (minder welving aan de tip)
    - geometrische tipverdraaiing (koordelijnen van tip en wortel hebben een hoek)
    Normaliter wordt geometrische tipverdraaiing gedaan met (vrijwel) gelijk geweld worten en tip-profiel.
    Geometrische verdraaiing heeft als nadeel dat de haalbare topsnelheid fors lager is, omdat de tip negatieve lift gaat leveren (naar beneden buigen van de tippen bij hoge snelheid) en dat betekent veel weerstand. Als je geometrische en aerodynamische tipverdraaiing toepast wordt het nog erger.
    Ook neemt de neiging tot flutter toe.
    Maar als jij ALLEEN maar rustig (dicht rond de basis vliegsnelheid) wil ronddobberen kan het wel. Maar het is wel heel erg over de kop.

    SD 7037 is een prima profiel, maar ook: alleen voor dobberen. Een beetje steken gaat alleen met veel hoogteverlies. Het zou niet mijn voorkeur hebben.

    Ik zou het volgende doen:
    - wortel 12% dik, 2,5% welving
    - tussen remklep en begin rolroer: 10% dik en 2,5% welving
    - tip 10% dik en 2,3% welving, én dikste punt en max-welvingspunt een paar 3-5% vaar voren.
    - geen geometrische tipverdraaiing!!
    - HQ-profiel .... kan, wellicht een andere (zou ik even moeten uitzoeken als je geen haast hebt).

    Een en ander hangt ook een beetje af van je stuurkunsten. Als jij goed kunt vliegen (de topper van de club hoeft niet) dan zou ik het bovenstaande doen. Denk je : ik overtrek nog wel eens tijdens/kort voor de landing dan kun je evt. nog een half graadje geometrische verdraaiing toevoegen.
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt Dirk, ik heb geen haast, duurt nog even voor ik begin te bouwen.
    Mijn stuurmanskunsten zijn nog niet optimaal , hoop met mijn diamond 2500 meer ervaring op te doen.
    Wat mijn vliegwensen betreft eender een veilig vlieggedrag dan een top prestatie..
    Wind sterkte tot en met 4 BF
    Als ik mijn getoonde profielen vergelijk met de raadgevingen dan was ik dik aan het overdrijven :)

    Ik ga nog eens een poging doen om schuim te snijden
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, maar dat hoort bij beginnen ... Ik herken dat wel van vroeger ... :rolleyes:

    Er zwerven nog 2 alternatieven in m'n achterhoofd. Mogelijk van het weekend kijk ik even.
    Als ik volgende week donderdag niet gereageerd heb, ben ik 't vergeten. Remind me!
     

Deel Deze Pagina