BERGFALKE MU 13 mijn eerste schaalmodel

Gebruik je daar kwart-ronde latten van de 'Gamma' voor? Waarom? Ik denk dat goed vurenhouten latten flink sterker zijn.
Enne ... de spanten nog niet uitgehold? Achteraf is dat veel lastiger, zo niet onmogelijk (zonder de boel te beschadigen).

Hoeven dit wel hardhouten liggers te zijn ???
Voor een Bergfalke van 3000 mm spanwijdte volstaan hardbalsa liggers van 8/8mm.
Kwestie van het gewicht onder controle te houden.
 
Wat is het S.G van harde balsa ?
Mijn lading plankjes 1.5 2 en 4 mm is een mengeling, lichtste plankje van 2 mm 26 gr zwaarste 40 gr
Balsa licht S.G 0.13 zwaar 0.2
Kwart-rond weegt 11 gr/m , gewogen.
Kan dit lichter in harde balsa van 8 X 8 mm ? Wat is daar het SG. van
Als ik reken met een S.G. van 0.2 dan weegt een ligger van 8 X 8 mm 0.08 X 0.08 X 10 = 0.064 dm² X 0.2 = 0.0128 Kg = 12.8 gr
 
Laatst bewerkt:
Alle liggers op hun plaats en even op de weegschaal 113.5 gr L= 9.3 m 12.2 gr 1 m
Dat is gelijk aan balsa S.G. 0.2 , wat zou het sterkste zijn ?

1rB3DHpWchXijQDUcFvef_uyaO5GNkW6cSnSH6tZbEyOW_F0RD4hFZDw_m1yn6UDCY7JNF04D6306VAseT-YKZhzmNDPGUgEiUrVq39UGZ3tQ2cKuVUd_S3OEjbHMwJdkjIFve-4MWrixJdsGsoDfd5rVk2oCFwDxR6FEgqUtZRiLYSi7VsJucSeFT5uwrzAMJV085rtwZU2AHEUwQNCQ2bqGC0iaw9LXuaETLkT-JGG1Eu8Epm5a-UGyqmuYdFGMVsHcfhRhtVqldPcCz5-XrKT9nM-vx57ZRdiipMCHubAB-nH4G-bOhmNTUgGBN2dlUDLz7Jchnagd9EPemv5VqbI386liyVBoUrP1Up9e1Kr9Z_9Cs3KXD7sGRuDaC5V0eR33jmGH_lJotkYMlFGtWgmzyWQMBcQjldsrbEzTsOOF6kFxKnykB_6i1B3YgcV05OYocBU44O85DoyTzYD8e3-CaKghetjKUVyqa3xJFwf9yW2hk-mqM4Z86NPl16pJg0MMAn0lmGiztocR5Sx60j481aurq_bEZEh9_UlxrMHWuKLDrRynolSBf33b2k4Y05T1ZdAQgUAPhvh9NKZHWW8Y4nc2iZugdr-4xWWZn89tSpTnBW4fUvXx-QxgO9UoVCxnVzUoJp5FSAJOS7C7J1pVV7cy74=w1242-h931-no


TYv_6rPWc3fPYdFcsqa22FiGg_rE0GYjAQx3Ds4guLRqk4RhNN-1cDLiV1XOlFgJtBUPpbFsU-5mz4hQHf-FFhNkorCoeinyCh4t2zPlKUaNtuElpJ2QmCohpu4FKrwV3A0f-HeZ66-4QZxFCWgmgMoUshafGUXvFQoFtTwNJ3fONBA5FHOzUWxsHnaTt55AQZBEHMU95O7e-XAfhTY5Ji2ma60wpCGZFPZB5Ngp84x294h9MqrmyMeScYSxckAFoOIkB7qWxp2TVrwCQ9oDDKpMVF6qQOgduhJIpDJQEMI_BKNq0Y0Vgz1_FuSM-gClC-7JsKf4u6EP_IWzZg5i5SU8hvYeROJZOHa2913tYlv5IqyZJSrGEbgHd8Lxr5abpWjuFxWs1i6ECGKrEeX24QZQbJ-h7lyaChoGeRcTWDzId5LWXYjCjWgrcIaV7pgcIMg0nI3wonVrsYpNxL406U7afZzveAhA0vrDD4gaVHFxiX30vbA2YdE1YVp-0kmqjpAzGjezgYl-GnSWO4m2s5awucpvcbhgZAZyxtOcB7-UwcTXaTBi5jr5Owi8aHKoPUizOCGO5Kz1bikTC-ma4qFbXGoThBm9IcljsrjFg_SLY3bjStUnyfYNzQWco773VbYZwTY18Ru7wQylssDBUtwHuJORdwo=w1242-h931-no


vLbs6FhIA7vjitTlJe5BXbnccjbMYGb1vFzGMi2OoQYpghb5sVaWPRu9ngByIw1ndPInREp6up1Q8ZAsUvkATnIV_wxGAWmB9hlAz7Vz5wkMw-bamVe4cIc3YNIB9gSCQGuHhhxQLVpAgMXW7RyIRfHcrxZ_yuDanPDmK_oHItgcRFjSRe-wNhudz5Nt5YADEv54577FRZ3vkPnHV_RSrYndNmcn1hizWqO1tv5NPISQsy7tr9ElqDJLhJtk0MJCi2pxgGlsDsV_K_AeRNlSUSa9HzxiJITLUO3o193PVEXFNCZS66mavsmdKQ1vbtNE-eakLb-u3FtvGCD1u3RqVq1qchMGC1vxqj30HWiRJ4bSZk1K8-f7FMkbHzzB94XKFe_E1NdZvUvIrFOhBscdZeOACUQ4AZ4oQvc7MAXsqvui8xfMrwjoGRf3MsMcCZHbRKiltVY-iBMPikGhGKeEn2v29rLDG0ZYKkqXID8ZmuxZmsLLQPzZ7_g__LIiQj68lSfe_EEfOhsiJCmrptMvacIU_ry_l4F8Vcz5hNoRFGjhiK7qGXY-XzxNJRxrwvQ2pcfxbM47UHmk2wqlmSTJIMhNi4CzQcQKX0rYGBKgZhH6rjFx_Hq87nUPoWwqBW0l6YsMqFwj5iqSybcXse951j1haBDzjuQ=w1242-h931-no
 
Het gaat niet om S.G., maar om de houtsoort. Eigenlijk om de houtvezel. Het hout voor dit soort sierlatjes is niet gekozen om z'n sterkte, maar om z'n fijne korte vezel. Daar krijg je een mooi glad oppervlak van. Belangrijk, want het is altijd zichtwerk.
De vuren latjes in een houten rompconstructie hebben een sterkre functie, en zijn vrijwel nooit zichtwerk. Dit soort vurenhout heeft een lange en sterke vezel.
 
Interessant bouwdraadje.
Te meer het hier over experimentele benadering gaat van een neofiet schaalzweven die niet te beroert is
om de minder begane paden te bewandelen.
We blijven dit volgen.
 
Experimenteren is de bedoeling bedank voor jullie intresse en steun :thumbsup:
Volgens een vriend (was restaurateur en historicus scheepsmodellen rijksmuseum Amsterdam ) van me is het ceder , het ruikt naar potlood als je het snijd en het voelt wat vettig aan als je er over wrijft.
Dit laatste is natuurlijk een nadeel om te lijmen, dus ontvetten.
Had nog een spruce latje 3 X 10 X 1000 mm op de weegschaal 18 gr SG 0.6
Voornaamste argument voor deze latjes gemakkelijk aan grote lengte te komen en goedkoop.
Het gladde oppervlak en de mooije ronding is en plus, hoef ik niet te schuren , mooi onder de cover
 
Laatst bewerkt:
Cocpitkap mal, staart en richting scharnieren moeten nog gelijmd worden , servo richting en servo stabilo passen.
Gewicht met 2 standart servos 535 gr
Richting weegt nu 26 gr, denk dat ik nog een beetje ga afslanken

d-CRzjKEDitxNhmdfrtDQtq41vY1tagPm1UK0eZH9fOgBU77q7F2rQN5bwavae8T8L1bh911fqDCpQdzeI2SabJUa8ucUOeRjorYUyXqI96GlZMSfH7A0pz8BSywo9jW7YAIpeIyxXQIT-Ew2IROHxG8ElWqFi9og7D3JP_G_gA45ze5e-FpbF1PPbKkdiyseCZ47deg-pObqW6pMSeOgt6vVFYVmoBD8SfZdWJZj_NcoXXl8hgZ1R7HvNm6PvZjXwusTLEYuCPs725JCZjfvwj8ZOsf971X5JqTp7CFrP9tg3fZ3DHJDLL3PaiPdrhABpM6WBLsLSjuzjKEMziwNsFxurmCqbNlGC1Gt-u_I3eYnLXP6rbHSt9TUgVv3gRxioe5KLFt36upTE_89d87pENtFY91OwxbZT4bQVes7KiFUGFgEHyundLPxjrBbGWPuh2PTk40c2LNvbKjzbkvZ4szPcd4WGPJFEjomB3bJPLYvynaOQC6b-yHadzjBU6gjAKwmkl3UrlyUKsusSvOBZzBgeBVaj2wcYNd1NzRAeTfHgVPAJrKLde6FdsMoKqYnOlryem6tlbK7waxTX8rF7kY7_nqgIvU83x7Dz5fnlFpg8Eb7NZizMu6ZzwLJw3jUv8uSPE6UOuP8sRc_vE4hiMQ9OJK1meP=w1209-h907-no


zJdeqyFu57iN0DfVSZ3sC_p42USpeKva1OcoWNnzi7npiesmuNj6CbWX0gtoaO9-pGNStF04lYDp8b097o0q1aNQH0k3Fv2xUmWujJ6nliPs51ra2aY-ekhlISGRjq_N37NKhihd77cvZQK6-LocKtmz3dt0eIdvjwrQAwIrgXBxU3JVf1b3Szf97NKYT0I2QSeNOjoeKWHmCF0T7c3rgBrRNmFOXo9sthj1MNDlYDvROxvYNDhq0ig1LuFAqjdb4O4j8F_Fs6YiGZ0Bqb8u8HZUdCOIemouq4xFvld2oiJnVtltDVDYEhJ1kozcVHvWaSkCpitWjc04xLERSj_4AnHjbZ-lMaule6epVRD3qEPmy9pSVQGUDp_7Nx232N48z_wyGc5okKxtSRbuva9yloxzrhHcCG2qVm7QuvMwJsk7fPAm838SLddfIEafe9ZRQHCSc9uiboFRAZif3wyvIpRJSr9CIyk_ALDr6BG28eyp0Do0IGEKo2An_eJ7_NXwnw9Dm-zfYLUFh9vpI8oiR6Y8swdGec5ziasmn_HyqqIAl4nfQbWzj9wzHrk4Bz6cVGnqeIdFkoHc2YfX4O_pBMDeFSuRqTnkf1NgIlAgmX-EyjbJOSb7dyzKL-Sa0Df0JUqtDCQW6IqwWlrNZSye1XlhABEfovN_=w1209-h907-no


T7xDpi3bphhXjVxRF-nxuJGbeDx0M71KuhOrWqTMGFWxdJsY8Lu3oEL5GiH5PkfE45ME7TOUkj1p5tBesnOuL8Na--ND2ZvhECRTcHRRFUzgzi4NHEO_3nQq1gCcx8RipFxDYXwWQKpaA7RbsUFoXfTtr7zJnvDj3H5f5L1Qu9hBkSv_9c53HfJjIP-Px4gw9ISa1-StJSE2gkrBxgYXeOTq_CTh73qh1NjhEit2mi2NA9HNZm0vfYFYgrx-CgiXx_0uFeukX-rnwDt6RrdeKok9CO116EiVFdkh5dLw1RWgHWxgoKQJJNmsbLn64LxDUiz1Od2M5QT1GWO_3OiJFb9HZCWaZkPtVeJLt7GjNFIVlDUsZ2aDt6m3ENxy8cPGm_PZy-tR35OKP77wTI_mxNg7wTkvMRGJynGaDwO-btVudmCGeFOrbAlOkugQ0i6OpXGM6K94t8Jv_rD-oBlab687mhzY2pWeZ5yU1pBauPJo1C3hyt6vcYCr2rdmkUkfrqDoGsoBxzM8yZ93LA906-8rhDCaypybYuP1F-kho1QvQ8q-YOvPIn0hNmLxh0uo6MwPaHOI_ADgTVKUNVUJCuQ407gmVV9-BpA5kP42iXZZcDsa0GU01EYA7wDZ57OdGz1-WFdgDWyTwZEbFS0c7aVFdgJOASAf=w1209-h907-no
 
Opbouw stabilo, L en R verbonden met een U in verenstaal 2 mm en onder de indekking gelijmd.
Het uitstekend deel word een messing plaatje gesoldeerd met een gleuf .

_Oq0bSReVZbCWlBzEChRxsEgktt--SjE3ccJg7x_BY6oFlnRpYmA48u5P5uafFJhnmGLBMJqwSzChjt9fBkxfUREF_l0dxHKsmKheNM-ZL_SkM2zYeLoOchn48a6ZSJAfabywYC0iOeLHEbVCt-yQO4m5x4RQByXTqXEXygXITnCE7BZveJMO8XuB1EC5bizSLfdQ9QRpMInCRRz7WhF5DiVTsn4rRKwcUcm0Va7XYFERFuunNksA5ktjIWus_753wn3vN2ayadjUSiod2SA9p9KW2CknTJToDX7CzRsM8etWiG5MrfmfD7_Gtme7W3xoJuwWItikkU62Q32Jx7NJv5ORMP0lgl2KSHJkKQa4eaMyoKh5wRZpf6SdfSkKHrQ8UPNf48tZoz1MHjDATwrUl9UZYylL8EKP8L2oVEz5ncRuUpjy6zPFwRaK7o1ULLbR9rdEPP-gh29TgJB-THlzGukAXj3ITone2kda3XwtvLuxPxf_b2su8Y8pePiEvNbiO0vxAfJ_MeplnaWBSShSkQDhonW1j3ocUnt85g0B6rJGsu--u8HFCtr0VlagS4LGsfoBFAyyDOfBaXmj-Cz2nmpV1XA0kI6sokROFVdF_0_oRXmqmOgrZisUEgjvEFVl7pPIH2rftxFl2wx54Q8ltFebF9Rxfrp=w1239-h930-no


Volledig ingedekt met 1.5 mm balsa weegt dit 105 gr
Met de servo 45° uitslag heb ik 24 mm ( 14° ) up en 21 mm ( 12° ) down, servo in het 2 de gaatje

rvFSSnN6JfZpuD3Nky4d2bMr2tBLKeTRfrEuB6rNvDG27p4HyRJ8BFIjujj1KCRDO_4yIInL_4EgMwIBeJnSq9AcafQ64seKDnggcABINiyfrgDKy89_HFNjzBWWU4NfEwWMzpfqR6UA3Ad_4Mz0Oe4rHQb927J7z2dMxcvJXxTh9tcVK5Oalph7ZxxTs7xiuLIAjdOLdhc_7ogXti23FR1V30TP40ZUHgJOxLpFgAsP04UURFVTWNEglbFx8IXfuvRZViTEZJwVgcjlO91H_vjQYGeVF9ux18QM7L4io4cgFpNy6vdtqTfIdhSVlviH155SsQbVsv23w8_rcfQbT2fYxeAoIG4yj68Sp5ZIZQisyiHqpjISXUQbrbpojZLjQTRdCjLTU5s9cKFSElRJUDtFf4iJ5Sm_BkSqoCD9D_mhvvgV5rB9vSGy0j6HXcUjHAQzgsMGdlMR4X_ZGrLPK4e43a8vFWQrlt9PJBV7kRy8-A359XaSW_GQCT5cFkCzcR1oa8M6JwEDn4-Io1CP1tKqNi6tU_c2qoJfCpdZsU-BqgGS2nykDqgrQZfTK6i15ffcTuFcfcNJ5T6CcFQbZzI_aaL2nXqOtDBJcyUO5Twwf97TmybpwR9XXfSAENJTdjcMjkz_JqdNITZdAnzF--tq-pa7vPXg=w1239-h930-no


Verbinding tussen servo en stabilo buisje 6 mm carbon met quicklink M3 aan beide zijden, achter in een gleuf in het messing plaatje.
De stang word op hoogte gehouden door een plaatje messing dat parallel aan de horn van het stabilo beweegt. ( bedankt Arrectar voor je duidelijke foto's :thumbsup:)
Zo is de stabilo gemakkelijk te verwijderen zonder de trim te wijzigen

-QkBBkPtPsGcXeoN9nxXqmICmrZnMW8zfv4kzw7uw9DPwxcckLqqcqnjoLFNkC4BJuAW-_qlw1W4I9-7EzPXrct-5aLHWDdKskeSVqbhUp__ONk3Gx3lIR3hjyrtJFnG8yJ920XJhlU8_bVtx7Z-n7KApPXOGAhz7K2lRWl4tA9SI-IjhoQ08danRmtVwOjEQ5Qt24ft9v5bwK2lXTdCE322QkL_YiCo2v9ymEz2mBvKhZHQM6bsdOCuYA-_eeRHOcETNjCT8liKQs4l0yssUW-mqeLKAwNm6QUzNCXI2r84QJ1ugdf0mRBXy6lorImUoSofFCFpeVj56eUgJRzsCiL5H_TDMt1qg0F43M3-OnOqpxpU7CjbguALgZ9OD47a0p6FtKineVriX0z8lBvrni4Hx4t8h_KkBv2PMpZDKSTTnsDyRlRNLK2WGJ6I4xKlXDfftdtuH8hHdj8By7-_FqGK-FFYOadteCCTrMvzkAvJilvwJcDFJkj2NW-LG_YOyw2lkJHbkR6pCNJKJN3cWDjC4l-P17eNNUdRM6s7Jtff1W_HyrJjkEH7eiIombimPTmV6ql7qOYzO_rFL6QBUlYKoMBpxaeuLilMkpylYHEE0aHya7Pin7luDgQK8a0EvSH6diHCexHJ7YzS-iVLj1TT5TQps53I=w1239-h930-no


CsowiLpnVVcDnu6EfKovkJjxfFia9y7colKKKb-J6cOZfn1hDwrgtaat_O0zPLcUmhsroRVkgRxQ-W30DFsaLJ9dgwVRRdAhPYltFxWR0H6q3C-LhcAbu5FCN9mJumuZD7IuoOOxl_jv6B5nJWmoD2ak25pmpX1EFqOelQQZOYGtGA_xEKzqBWvxkArFy3NYnIdZ85AJwQuWOoXr5mfPplrvEy_9CMirYXfk9lqkhRJcNfJU5SXbUi1_KKK4Lg2b83epTVK1QNYaFn5ocBGfQIGmfDdeAMFUOvTAm7GTA9FHjnvdmrCaqeGDDaa7gla-HJb5BiIPhQP3gP_n9ybhNItTfqEeVA2WStD5izOPPVxApncuCOr6gV8SdDjNlM6-dnJ7nghn8nkIb9cm5T_jmV-fvRQWTLpDWjQb9x4woFD76c3Tnr3uywCriYcC6XYnLZc0L5KI7xZsg1fXdTvtWwHksA-ApXVnpVpDhtdNg6eETWrfB8mQyQKASF3jZXk5XnUJlq8-9jwrdC-Wiafx0vWUDNd3hRvAiXHWbYvN-kklR5I7w-TGF9sQ5NOalnntnacVaaa5H3R2lFa_GGqP_UFWkI0hp98Pszp8hYSYi0PMWExCrkxDmTj0_q57uoS8DYAFRxc_wBeeFbcJ-KoKNcbmhPXwyn2m=w1239-h930-no
 
De "holnietjes" in de servorubbers omdraaien, zo snijden ze in het servoplankje als je de schroefjes vastdraait, de brede rand moet onder. ( veel gemaakte fout) !!
 
  • Like
Reactions: J.B
Even een vraagje, ben zinnens de vleugels volledig in te dekken met 0.8 mm vliegtuig triplex ( SG 0.7 X 126 dm² X 0.8 mm = 705 gr ) voor volledige indekking, is dit met ribben te bouwen zonder hardhouten liggers, maar met een webbing ter hoogte vleugelbuis en de kleppen ?
Schuim zou natuurlijk ideaal zijn maar heb ik nog nooit gedaan.
 
Zonder hardhouten liggers.
Dan moet de indekking de liggers vervangen.
O.8 triplex zal hier wat ondermaats zijn.
Voor jouw geval zou ik opteren voor indekking van 3mm hardbalsa.
Bekijk deze werktekening even.

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8705

Dit is een zwever van 2500 mm en heeft een indekking van 2.5 mm
De volgende verie had wel een bovenligger van 2.5 op 8 mm.
Deze versie heb ik nog gebouwd en ik mag zeggen, de vleugels waren relatief licht en onverwoestbaar.

Voor een zwever van 3000mm moet dus een indekking van 3mm volstaan.
Mijn Bergfalke (3000mm) is voorzien van een dergelijke vleugel.

upload_2019-6-19_20-39-21.jpeg
 
Even gerekend, 3 mm balsa SG. 0.2 hard komt overeen met 0.8 mm triplex ~ 700 gr 126 dm²..
Waarschijnlijk ook sterker.
 
Maar je moet ook rekening houden met de verwerkingsmogelijkheden.
Daarmee bedoel ik het verlijmen van de webbing.
Het is duidelijk dat 3 mm een veel groter lijmoppervlak biedt dan 0.8 mm.
Ik zie nog niet goed in hoe je die constructie zult concipiëren.
Bij deze zou een schets of tekening (vleugeldoorsnede.) hier heel wat verhelderen.

Mvg,
Aurectar
 
Zwart vleugel verbinder 10/8 carbon buis
Rood wortelrib 4 mm triplex
Blauw ribben 4 mm balsa afstand 70 mm
Blauw ligger tot 1 spant voorbij einde vleugel verbinder 4 mm balsa
Geel webbing dubbel tegen de liggers 4 mm kopse balsa
De indekking volledig met 0.8 triplex of 3 mm balsa gewicht is idem
2 ailerons en 2 remkleppen
Triplex platen zijn 153 X 153 cm

RsMMVeAv34kYhZAaN6xYd332UHQsDm8e9KiNGlNU85Q7EL-RLPB7VHP3H3Yt9IMCY_qRUDYXU64YRyu8UHFztyTOmBai2-gQO_2OAh_ZVDRHAo6VeVrlTHsiwY7BNk7Y60i2Cr1-VHpdEaqZLCNxoITE6WP8PcldIgTTqNulFjjq3O4HruE7ndTNtjp7ZK1z3GMXSnALZ_02Pcu92l7ZYOBP2Yem2JKE483MQZD3vO-ZZQzt7_YVwIpnXURn0LcYc0ewKWSRz--jGU-bd1iM6HNzukSz1VVyV0FV_1s0iVytat46BxuhM22QG3OMLvpdf73BxDFor5ayo4dWpEWVQN92R1bl4QNBbM11rLnnPt6h07yopQkNZgYD_CoBp58e6G8irysIopbpwswNLsjwIMkkGFOHCkkIoZoLJbCPTjReEeuR4Vs90x7cMGRftwIAVpnc8ibZ_H6XM0TeBu_SQ4ouxUIMxZvPLeX0uqiSelsrrgvldRh-0uPPOHh9znmkcmTDaU-TBr-D_i1uno2IqIFei3YRQ84pgPaLBnGRxb53tvR_GVXeFHCS6n1tDGCGQk4ZvIK0yCxuqp05nrOo9M2S_syWqOx5NJzSMrGiVWDATg8-q8krHsI5g56TKIGeex1FadBEWmR2UNuq8XTV76_Pa6U4oWgu=w1381-h713-no
 
Back
Top