Zie schets is de situatie nu die niet werkt.. iemand tips?
Zit te deken om er gewoon een staartbuis van bv een 600er in te zetten met lagers, maar zit ff met de handen in het haar. Al met al werkte de flexibele as nog beter dan dit[emoji30]
Bekijk bijlage 316849
Ja... daar kon je op wachten.... het probleem is dat je de as ingekort hebt vlak voor het voorste lager....
Originele ontwerp is het één lange doorgaande as, die op "ongeveer 2/5" van de lengte gesteund wordt door het lager wat je op de originele positie hebt gehouden.
Die positie is zodanig gekozen dat de resonantiefrequentie van de as zéér hoog komt te liggen.
Wat jij nu hebt is een as die alleen op de eindpunten gesteund is, en die heeft in principe geen echte eigenfrequentie. Die gaat gewoon slingeren zoals een touw bij touwtjespringen.
Ik snap waarom je het gedaan hebt (vanwege de keuze voor een ander mechaniek heb je een tweede losse as om het hoogteverschil te overbruggen, vermoed ik). Maar dit valt dus onder het "afwijken van een ontwerp, met rampzalige gevolgen", al is rampzalig een wellicht wat overdreven woordkeuze
Ik zie meerdere oplossingen, geen van allen heel eenvoudig, om reden dat het "achteraf" is, dus lastig.
Oplossing 1: Mechaniek in hoogte aanpassen zodat de as uit één geheel kan bestaan. Heb je mogelijk ook een langere of kortere hoofdas bij nodig.
Oplossing 2: wat je zelf al oppert, een staartbuis met meerdere lagers plaatsen. Gaat je met zekerheid een heleboel gelazer met uitlijnen opleveren, en ook forse staartlastigheid.
Oplossing 3: dunne RVS buis (plm 4 mm binnendiameter) met daarin een teflon voering binnendiameter 2 mm. Deze kun je bij Vario kopen als reserveonderdeel voor de kleine variant van de Bell 47G. Daardoorheen een 2 mm pianodraad aandrijf-as. Je kunt die buitenbuis voorzichtig in hele soepele wijde bochten gewoon vloeiend laten aansluiten op mechaniek en 45 graden gearbox, maar je zult die buis wel op minstens 2 punten (liever 3 of 4) degelijk moeten ondersteunen.
Zelf zie ik oplossing 3 als de makkelijkste en best uitvoerbare, ik heb zelf ervaring met dat dit goed werkt en uitermate soepel en volledig trillingsvrij loopt. Je heli word alleen minder geschikt voor de toepassing van een HeadingHold gyro.