Westland Lynx MLD

Ben weer even druk geweest met de Lynx, heb de cockpit voorzien van geprinte klokjes. Zal het niveau van Didier niet evenaren maar vind dit eigenlijk wel prima[emoji6]

Heb van fotos de klokjes in de juiste grootte op de juiste plaats gezet en afgedrukt. Na afdrukken voorzien van folie en achter de openingen gelijmd.

Dit alles onder streng toezicht van mn zoontje[emoji1]

20190317_151629.jpeg
20190317_151646.jpeg
20190317_153031.jpeg
20190317_154317.jpeg
20190317_154326.jpeg
20190317_154332.jpeg
20190317_154312.jpeg
 
Het is niet dat ik niet tevreden ben hoor, doe mn best er wat moois van te maken, maar vind het werk van Didier toch echt een stapje hoger qua niveau. Maar bedankt voor de complimenten.[emoji6]
 
De bladen nog ff monteren en dan poging 2 om te kijken oftievliegt...

Heb een servo stang a la Brutus gemaakt met koolstof buis waar ik de servo stang aan de uiteinden in heb gelijmd.

Zit nog een lichte trilling in de staart, kan er niet achter komen waar dat vandaan komt.Verder zonder bladen loopt ie zoals het hoort. Maar een lopende heli is niks... hij zal toch de lucht in moeten[emoji1]
20190402_202227.jpeg
20190402_202146.jpeg
20190409_204125.jpeg
20190409_204033.jpeg
 
Zit nog een lichte trilling in de staart, kan er niet achter komen waar dat vandaan komt
Als er geen onbalans te vinden is, is dat vaak een (heel licht) kromme as, of net niet goed in lijn staan van lagers o.i.d.
De Lynx is er gevoelig voor. De Lynx van mijn maat had een redelijk zichtbare trilling in de staart tijdens optoeren, die (voor het oog) verdween als de boel op toeren was, en het heeft verder ook nooit problemen gegeven.
 
Helies met een hoge staart zijn er wel gevoelig voor.
Zeker de oudere ontwerpen van Vario, want die hebben nog geen carbon versterkingen in de tailfin. Toch was het nooit een probleem bij de Lynx en de Huey die we destijds gebouwd hebben, en ook de ouder Bo 105 van een kennis had er wat last van maar vloog er absoluut goed om, zonder mechanische problemen.
 
Zojuist een poging gedaan, helaas nog steeds problemen met de staart. Weet nu ook wat de trilling veroorzaakt. de as door de staart gaat trillen, zelfs zo dat het de vario koppeling gesloopt heeft nu..Volgens mij door het gebrek aan een lagerpunt net voor de koppeling. Heb alleen ff geen idee dat op te lossen want kan daar niet bij zonder dd staart open te zagen wat het geheel juist nog meer zou verzwakken...balen...
 
Zie schets is de situatie nu die niet werkt.. iemand tips?

Zit te deken om er gewoon een staartbuis van bv een 600er in te zetten met lagers, maar zit ff met de handen in het haar. Al met al werkte de flexibele as nog beter dan dit[emoji30]
20190410_201855~2.jpeg
 
Zie schets is de situatie nu die niet werkt.. iemand tips?

Zit te deken om er gewoon een staartbuis van bv een 600er in te zetten met lagers, maar zit ff met de handen in het haar. Al met al werkte de flexibele as nog beter dan dit[emoji30] Bekijk bijlage 316849
Ja... daar kon je op wachten.... het probleem is dat je de as ingekort hebt vlak voor het voorste lager....
Originele ontwerp is het één lange doorgaande as, die op "ongeveer 2/5" van de lengte gesteund wordt door het lager wat je op de originele positie hebt gehouden.
Die positie is zodanig gekozen dat de resonantiefrequentie van de as zéér hoog komt te liggen.
Wat jij nu hebt is een as die alleen op de eindpunten gesteund is, en die heeft in principe geen echte eigenfrequentie. Die gaat gewoon slingeren zoals een touw bij touwtjespringen.

Ik snap waarom je het gedaan hebt (vanwege de keuze voor een ander mechaniek heb je een tweede losse as om het hoogteverschil te overbruggen, vermoed ik). Maar dit valt dus onder het "afwijken van een ontwerp, met rampzalige gevolgen", al is rampzalig een wellicht wat overdreven woordkeuze :D :D :D

Ik zie meerdere oplossingen, geen van allen heel eenvoudig, om reden dat het "achteraf" is, dus lastig.
Oplossing 1: Mechaniek in hoogte aanpassen zodat de as uit één geheel kan bestaan. Heb je mogelijk ook een langere of kortere hoofdas bij nodig.
Oplossing 2: wat je zelf al oppert, een staartbuis met meerdere lagers plaatsen. Gaat je met zekerheid een heleboel gelazer met uitlijnen opleveren, en ook forse staartlastigheid.
Oplossing 3: dunne RVS buis (plm 4 mm binnendiameter) met daarin een teflon voering binnendiameter 2 mm. Deze kun je bij Vario kopen als reserveonderdeel voor de kleine variant van de Bell 47G. Daardoorheen een 2 mm pianodraad aandrijf-as. Je kunt die buitenbuis voorzichtig in hele soepele wijde bochten gewoon vloeiend laten aansluiten op mechaniek en 45 graden gearbox, maar je zult die buis wel op minstens 2 punten (liever 3 of 4) degelijk moeten ondersteunen.

Zelf zie ik oplossing 3 als de makkelijkste en best uitvoerbare, ik heb zelf ervaring met dat dit goed werkt en uitermate soepel en volledig trillingsvrij loopt. Je heli word alleen minder geschikt voor de toepassing van een HeadingHold gyro.
 
Daar waar jij aanwijst dat hij gaat trillen heeft hij geen ondersteuning nodig, Wel aan het begin van de staart, dus vrij dicht achter je mechaniek. Het is zelfs zo, dat je die aandrijving nooit precies in het midden mag ondersteunen want dan krijg je ook weer een trilling erin. Bij mijn Vario`s zat de ondersteuning ook altijd aan het begin van de staart. Zelfs die ondersteuning had ik wat flexibel gemaakt.. Het luistert erg nauw, zo een staart aandrijving.
 
@brutus, het klopt dat ik een klein hoogteverschil moest overbruggen, de eerste constructie was ook met een doorlopende as. Echter omdat er iets een kroming in de as kwam door ws niet exact de juiste hoogte van het lager aan het begin van de staart dacht ik het op te lossen met een extra koppeling.. niet handig geweest dus[emoji33]

Ik ga eens kijken of ik dat hoogteverschil er uit kan krijgen en weer met een doorlopende as kan werken. zo niet dan maar optie 3.. tnx voor de tips
 
Bij mijn Vario`s zat de ondersteuning ook altijd aan het begin van de staart
Het "begin van de staart" is vrijwel altijd ongeveer op 2/5 a 1/3 van de lengte van de as.
Drie steunpunten (uiteinden in de koppelingen, en één lager "ergens in de buurt van het midden maar net niet helemaal") is de standaard Vario methode.
Is bij deze Lynx niet anders, het originele ontwerp functioneert gewoon goed. De afwijking is het inkorten van de as tot vlak voor het lager.
 
Echter omdat er iets een kroming in de as kwam door ws niet exact de juiste hoogte van het lager aan het begin van de staart dacht ik het op te lossen met een extra koppeling.. niet handig geweest dus[emoji33]
Hoeveel hoogteverschil had je ongeveer? en wat voor as materiaal? Want de standaard holle 6 mm as durf ik gerust 2 a 3 mm krom te laten lopen. Ook niet meer dan dat, maar het kan wel. Heb een of twee heli's gehad waarbij een kleine "oeps" in het bouwen ongeveer zo'n afwijking opleverde, en dat was nooit een probleem.
Dat is juist het mooie van het Vario ontwerp: het stelt absoluut geen hoge eisen aan de nauwkeurigheid van de uitlijning.

Dat kan ook niet, want zo'n romp flext behoorlijk, en dan moet die as gewoon mee kunnen flexen.
Wat Rhelie bedoelt met "het luistert erg nauw" is dat je niet moet afwijken van "het principe"... Zet het lager een paar cm naar voren of naar achteren, en je hebt een probleem.
Er zijn bijvoorbeeld meerdere mensen de mist in gegaan, doordat ze uit misplaatst gevoel voor precisie het lager precies in het midden van de as plaatsten.
 
Hoeveel hoogteverschil had je ongeveer? en wat voor as materiaal? Want de standaard holle 6 mm as durf ik gerust 2 a 3 mm krom te laten lopen. Ook niet meer dan dat, maar het kan wel. Heb een of twee heli's gehad waarbij een kleine "oeps" in het bouwen ongeveer zo'n afwijking opleverde, en dat was nooit een probleem.
Dat is juist het mooie van het Vario ontwerp: het stelt absoluut geen hoge eisen aan de nauwkeurigheid van de uitlijning.

Dat kan ook niet, want zo'n romp flext behoorlijk, en dan moet die as gewoon mee kunnen flexen.
Wat Rhelie bedoelt met "het luistert erg nauw" is dat je niet moet afwijken van "het principe"... Zet het lager een paar cm naar voren of naar achteren, en je hebt een probleem.
Er zijn bijvoorbeeld meerdere mensen de mist in gegaan, doordat ze uit misplaatst gevoel voor precisie het lager precies in het midden van de as plaatsten.
De originele plek van het lager heb ik zo gehouden, echter omdat ik geen origineel Vario mechaniek gebruik zal het lagerpunt in afstand tov het mechaniek wel anders zijn denk ik..

Het hoogteverschil was vrij klein, het lagerhuis was vastgezet met de as er in, die hing blijkbaar iets door oid waardoor er een lichte kromming in zat. dat was mi niet goed dus heb daarom die oplossing bedacht die ik er niet in moest maken blijkbaar[emoji16]

de as was de bijgeleverde 6mm holle as

Is het noodzakelijk dat de as in lijn zit met de koppeling aan het 40 graden gear in de staart? daar zit bij mij nl een kleine hoek in... een paar graden, mij leek dat weer geen probleem omdat dat zon t bone koppeling is..
 
Laatst bewerkt:
Back
Top