ASK-13 van APModels

Lood heb ik genoeg . . .

Maar, nou we toch lekker bezig zijn: bij wie betrekken jullie de veren die je gebruikt om de vleugels tegen de romp te houden?

Hornbach en Krikke: allemaal net niet . . .

Volgens mij is dit wat:

upload_2019-3-26_8-55-11.png



jan.
 
Ik heb nog nooit veren gebruikt, ook niet in de hele grote zwevers.
Dat deed je vroeger met elastiek maar de laatste jaren heb ik het multilock setje van Multiplex gebruikt, dat wordt ook door Topmodel gebruikt bij hun 5 meter zwevers.
Zit muurvast maar als het moet dan komt het makkelijk los

GJ
 
Weet niet hoe makkelijk die ruimte toegankelijk is maar ik ben wel fan van een draadeindje in de vleugel en vast draaien met een vleugelmoer. Zo zitten de vleugels van mijn 5,5m Phoebus ook vast. Niks aan het handje [emoji106]
 
Aurectar dat is dan weer de enige Franse term die je voor ons Nederlanders niet hoeft te vertalen. Wij noemen het ook een Deux Chevaux :-)
 
Ook zonder kap blijft dat een heel gepiel, om achter de spanten die de pennen vasthouden een tie wrap te bevestigen . . .

upload_2019-3-27_13-52-34.png


Ik ga voor een veer.


jan.
 
Ook zonder kap blijft dat een heel gepiel, om achter de spanten die de pennen vasthouden een tie wrap te bevestigen . . .

Bekijk bijlage 315458

Ik ga voor een veer.


jan.
en hoe ga je die dan opspannen achter de spanten?
Je doet het begin van de tywrap al door het kopje, zodat je al een lus hebt, haakt die om de haken die in de vleugelwortel zittem, aantrekken, klaar.
Of zitten er schroefogen in de wortelrib?, deze dan vervangen door haken.
 
Ik heb schroefhaken in de wortelribben 'gemaakt'.

In geval van een landing (of andere vliegfiguur) waarin een of beide vleugels zich van de romp af bewegen, en de vleugels zijn dmv. een tie wrap verbonden, weet ik niet of die wortelrib dat houdt . . .

4 mm multiplex; ziet er op zich wel degelijk uit . . .

Ik vind een veer dan toch prettiger, geloof ik.

Is met zo'n haak door de romp heen prima te bevestigen, lijkt me.

Morgen of overmorgen naar een technische groothandel.


jan.
 
Klein (smalle/dunne) tiewraps gebruiken. Werkt fantastisch. Ik heb dat jaren gebruikt op een 4m50 ASW 19.
Het houdt de boel in de lucht goed bijeen, en bij een wat ongelukkige landing breekt ie.
En die 4 mm rib houdt het wel.
 
Ik denk dat je de werking van een veer verkeerd interpreteert.
De veer is er alleen maar om de vleugels tegen elkaar of tegen de romp te houden tijdens de vlucht.
Als je een verkeerde landing maakt dan word de vleugelpen belast en niet de veer.
Een stalen pen zal buigen, een carbon pen zal breken.
Pas als dat gebeurt dan moeten de vleugels uit elkaar kunnen.
En dat zal meestal aan de achterzijde zijn, de voorzijden worden naar elkaar toe gedrukt.
Daarom had ik dat multilock systeem, als daar grote krachten op komen dan klikt dat los zonder schade aan de romp aan te richten.
En als je zoals Dirk dunne tiewraps neemt heb je datzelfde effect.
Maar de eerste kracht gaat naar de vleugelpen of het interne van de vleugel, als de pen niet wil of kan buigen/breken.

GJ
 
Als ik aan een veer denk, dan bedoel ik er een die 'onder normale omstandigheden' voorkomt dat de vleugels van de pennen af schuift.

Bij een harde landing oid. staat 'ie toe dat de vleugels een stukje verschuiven . . .

Volgens mij komt dit allemaal goed.


jan.
 
Dan voldoet een elastiekje ook prima.
Het model hangt aan de vleugels en dan krijg je extra wrijving op de vleugelpen.
Alleen als je heel hard zou gaan rollen moeten de vleugels echt vast zitten.
Bij mijn 5 meter ASG zaten de vleugels en tips vast met een stukje tape over de naad.
Er komt echt amper kracht op te staan.
En die vleugels bogen echt als een gek en in turbulentie zag je ze gewoon zwiepen.
Nooit 1 mm verschoven.

GJ
 
Heb je het EDW nu al uitgerekend of gemeten ? (Op de juiste manier)
Je mag er wel vanuit gaan dat zo'n klein bedrijfje als APmodels dat wel af fabriek goed heeft.
Gewoon maken zoals AP het bedacht heeft en vliegen.
6 april moet ie de lucht in in Kampen.
Aanpassingen kan je na je vlucht wel doen, dat is ook de beste methode, eerst vliegen, dan aanpassen.

GJ
 
Je mag er wel vanuit gaan dat zo'n klein bedrijfje als APmodels dat wel af fabriek goed heeft.
Noouuuu ... er staan me wat ervaringen bij (op RC-network gelezen) met grote gerenommeerde bedrijven die EWD's van 2,5 tot wel 3,5 graden op een model hadden aangebracht ... :rolleyes::eek::confused:
 
Ja, je zegt het al, grote bedrijven.
Bij een klein bedrijfje is de band met de klant redelijk hecht.
Een bedrijfje als HKM is zelfs nog zeer betrokken bij zijn klanten en staat elke dag klaar om te helpen.
Alleen bedrijven als Paritech zijn nu echt producent geworden, die bouwen voor andere merken en dan maakt de kwaliteit niet zo veel meer uit.
Dus dan kan er wel een fout insluipen.
En volgens mij zit er aan de romp een overloop naar de vleugel, dus dan kan je daar al niets veranderen.
Dan zal je bij het stabilo aan de gang moeten en dat is vrij simpel aan te passen.

GJ
 
Back
Top