Simpele goedkope snijboog voor piepschuim vleugels

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door GJVO, 15 feb 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    The morning after:

    Alle gewicht van de kernen gehaald en toen de onthulling, heeft de lijm wel gehouden.
    Wat een geweldige lijm!!
    Schuim zit muurvast op het balsa, alles is ook netjes, niet zo'n zooitje als met bruislijm.
    Echt een goed alternatief voor epoxy als je geen weefsel gebruikt.
    Meteen de achterlijst even wat dunner geschuurd zodat de onderbeplanking er mooi tegenaan komt te liggen.
    En dan de ligger...
    In dit soort vleugeltjes gebruik ik een soldeerbout om het schuim weg te smelten.
    Trouwens, de soldeerbout kan je voor alles gebruiken, ook om oracover weg te snijden, maar dat terzijde.
    De ligger word 50cm, vuren.5 mm breed.
    Gesneden langs een lineaal.
    CIMG3293.JPG

    CIMG3294.JPG

    Dan even meten met de digitale schuifmaat van de Action..
    CIMG3295.JPG

    11,2 naar 7mm
    Dus het Davidschaafje erbij en schaven.
    Inlijmen met bruislijm, de lineaal en gewichtjes erop en een uurtje of 2 wachten.
    De andere sleuf die jullie zien is voor de servokabels voor de ailerons..
    CIMG3296.JPG


    GJ
     
    Hans V vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het vleugeltje voor Eric is klaar.
    Nog even tipjes erop en rolroeren uitsnijden maar ik laat hem eerst nog een dagje doordrogen zodat hij niet kromtrekt.
    CIMG3297.JPG

    GJ
     
    Arnold 85 en Hans V vinden dit leuk.
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat is de toegevoegde waarde van dat stukje ligger? Ik heb hellingbakkies van 1,50span zonder glas of ligger geballast tot +2kg en kreeg dat in de lucht niet kapot
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit is een modelletje dat 200+ gaat en als je dan up trekt dan komt er best kracht op te staan.
    Het profiel is maar 7% dik en niet zoals een normaal profiel minimaal 9% en bij de meeste zwevers 12%, dus je moet de schalen wel met iets uit elkaar houden.
    Onze hellingkisten hadden altijd carbon of gfk liggers en soms brak er wel eens wat.
    En die waren ook ruim 2 kilo op 165 cm span.
    Dus als het niet breekt gaat het gewoon niet hard genoeg.
    Meer G's trekken...


    GJ
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    2 Dagen werk.
    Het had sneller gekund maar ik wilde zeker zijn dat de lijm droog was.
    Rolroeren uitgesneden en afgeschuind, servokabels erin en afgetekend waar de servo's moeten.
    Geschuurd dus bespanklaar.
    Hij is redelijk torsiestijf, valt me erg mee zonder weefsel eronder en met de textiellijm van de Action.
    De onderkant:
    CIMG3298.JPG

    En de bovenkant.
    CIMG3299.JPG

    Nu ga ik weer voor mezelf verder.
    Ik heb voor de zweefmeetings een kist ontworpen en het houten frame ligt klaar.
    Dat moet ik nu opvullen met XPS schuim en dan alles wat niet op een romp lijkt wegsnijden, daar trek ik dan een mal van.
    Het profiel twijfel ik nog over, hij moet zweven maar ook redelijk snel zijn.
    Ik denk over een S6061 maar ik ga daar even de experts naar vragen.

    GJ
     
    MicropropSport en Hans V vinden dit leuk.
  6. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    G.J vleugel ziet er goed uit .Het lijkt allemaal zo simpel....
    Ik heb nu 2 diktes weerstanddraad . 0.2 en 0.4 mm . Direct 0.4 mm gebruikt en dit geeft een goed resultaat .
    Van een soort sandwich paneel ( 2 zijdig aluminium en in het midden plastic - lentisign ) maak ik nu de mallen .
    Als profiel wil ik gebruik maken van AG40 -41-42 en 43 .Zeg maar een Supra kloon .
    Waarom een AG profiel? Omdat ik er een romp voor heb .
    Waar begin de vleugel te verlopen naar een ander profiel? Om de hoeveel cm? Enig Idee?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dank je.
    Hoeveel profielen ga je gebruiken?
    En waar hij verloopt, soms word dat aangegeven.
    Misschien kan RickNL daar wat wijze woorden over zeggen.
    Heeft Berrie niet een Supra gebouwd?
    Of je neemt gewoon de layout van de vleugel van de Supra, alleen zie ik daar 4 profielen maar zie niet even snel hoe lang de delen zijn.
    Je kan het natuurlijk wel uitmeten als je hem op ware grootte uitprint.
    http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/supra_wing.pdf

    Ik laat mijn plannen hier uitprinten, leveren redelijk snel en zijn niet zo duur.
    www.http://plotgemak.nl/

    GJ
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer je de Drela profielen gebruikt voor (ongeveer) het doel waarvoor ze zijn ontworpen zal je er zeker blij mee zijn.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rick, maar hoe bepaal je waar het profiel over moet gaan naar het andere.
    Ik zie op de Charles River site dat het gebruikte profiel richting tip dunner word, verdere gegegens van de profielen zie ik niet, dus camber en zo.
    En er staan wat termen als 100K, 85K, 60K, 40K.
    Dat kunnen wel de posities zijn in procent.

    GJ
     
  10. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    Als ik 4 panelen ga gebruiken en het profiel verloopt na 25% ,50%,75% en 100% ,dan is het toch ook goed?
    Vleugel zal goed vliegen en het zal meer aan mijn stuurmanskunst liggen dan aan wanneer het profiel zou moeten verlopen
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Albert, het heeft een reden waarom er op een bepaalde positie een bepaald profiel zit.
    Als je grofweg op de 3-view van de Supra uitmeet waar het profiel overgaat dan zal het prima vliegen.
    Ik heb trouwens ontdekt na een nachtje slapen waar die 100K, 85K, 60K en 40K op slaan.
    Dat is het percentage van de koorde, dus 85% van de koorde.
    Je moet dus wel grofweg uitmeten waar de vleugel zoveel procent van de koorde word.
    Maar dat is goed te doen vanaf de kleine 3-view op een schermpje.
    Je kan schuim toch niet zo precies snijden dat je het exacte profiel krijgt dus daar zit dan ook al een afwijking dan maken die paar centimeter dat je overgang van profiel naar profiel gaat ook niet heel veel uit.
    de 3 view.
    http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/supra_3view.pdf

    GJ
     
  12. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Het profiel van de Supra verloopt over de complete spanwijdte.
    Midden van de vleugelmiddendeel is AG 40, uiteinde van het middendeel is AG41, Begin vd tip dus ook AG41, Op ongeveer 2/3 van de tip is het AG42, bij de knik in de koorde, en de tip zelf is AG43.
    Het zijn gewoon de profielen van de snijmallen die je gebruikt.
    In het binnenpaneel van de tip zit nog een half graadje tipverdraaiing.
    Alle maten en afmetingen staan op die ene tekening. Goed zoeken ;-)
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2019
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De AG40-43 serie is ontworpen voor de Supra en Agea. 3m en meer zwevers in composiet opbouw, dus met redelijke profielnauwkeurigheid, zonde inzakking van ribbenbouw.
    Ze zijn gemaakt om een 25% flap te krijgen waarbij voor snelheid -2° flap wordt gegeven en de ondezijde van het profiel netjes glad is, terwijl bij nul graden voor de langzamer zweef, de bovenzijde glad is en de onderzijde een knikje heeft.
    De 40 is het wortel profiel en is 8% dik met in de speed stand 2% welving en de 43 heeft 6.5% dikte en 1.8% welving.
    Er zijn twee redenen om het dikteverloop te maken.
    1e. Bij de wordtel wil je uit sterkte overwegingen een profiel met voldoende dikte.
    2e. Bij de tip worden de reynoldgetallen lager waardoor je om aerodynamische redenen een dunner profiel wenst.

    Bij een vleugel met drie delen zoals Supra en Agea komen dan de 4 profielen uit de bus.

    Erg kritisch is het niet, wanneer je een beetje van het optimum afzit is dat niet erg.
    Voor een vleugel met enkele tapsheid zou ik bij de wortel de 40 en bij de tip de 42 voorstellen, bij een dubbel trapezium 40, 41 en 42.
    Bij een vleugelhelft in 3 delen zou ik dicht bij de verdeling van Supra en Agea blijven.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Duidelijk Rick,
    Nu we het toch over profielen hebben.
    Ik ben bezig met een 3 meter kunstvluchtmodel (zwever) a la Fox of Swift, dus snel maar ik wil hem ook nog enigszins laten thermieken.
    Er word regelmatig S6061 gebruikt maar ik zie bij italiaanse fabrikanten BEX1809.
    Wat zou jouw advies zijn, het hoeft geen kanon te worden, meer dat ie beter boven blijft dan echt kunstvlucht.
    En dan een lichte tipverdraaiing of niet?
    Wel 4 kleppenvleugel.

    GJ
     
  15. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    Terwijl de experts aan het woord zijn ,heb ik ondertussen de verdeling van de Supra vleugel uitgerekend en uitgeprint .
    Alles zit vastgeplakt op mallen met houtlijm .Vanavond laten drogen .
    Morgen driftig zagen .Als de profielen gereed zijn zal ik foto's posten (proberen)
    Heren bedankt!
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Idd gouden tipje voor alle ARF mannen die hun stabilo moeten inlijmen maar eerst wat cover moeten wegsnijden. En daardoor hun beplanking om zeep helpen (en dus de sterkte van het stabilo).
    De cover wegsmelten is veel gezonder :)
     
  17. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    De kernen snijden gaat nu goed .Maar....... het valt mij op dat de kern 1 mm minder hoog is als wat uitgeprint is. Ook mist de kern 1,5 cm aan de achterlijst . Natuurlijk heb je bij een dunne achterlijst dat piepschuim wegsmelt . Maar nu heb ik een achterlijst van 1,5 cm alleen maar indekking . Ja ,ik heb zeker weten in het programma de goede dikte indekking en dikte snijdraad ingevuld. NU misschien een hele domme vraag, maar langs welke lijn zaag ik mijn mal ? De lijn van de indekking (dus buitenste lijn ) of de dikke lijn van het profiel ?
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2019
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je snijd de de binnenste lijn.
    Maarrrrr, het programma houd geen rekening met de dikte van de snijdraad.
    Dat kan het ook niet weten want als je heel heet zou snijden dan zal je aan elke kant van de snijdraad minimaal 1 mm wegsmelten.
    Als jij meet dat je ongeveer 0,5mm per kant mist dan moet je dat aanpassen door de indekking 0,5mm minder te doen.
    In het cnc programma kan je dat aangeven, de dikte van de snijdraad.
    Met de hand is dat gewoon experimenteren.
    Stuur me even een pbtje van het profiel en de tip en wortelkoorde.
    Dan zal ik even kijken of ik het kan snijden op de cnc snijder.
    Heerhugowaard is niet zo ver om even langs te brengen.

    GJ
     
  19. albert smit

    albert smit

    Lid geworden:
    11 feb 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    heerhugowaard
    ik kan in het programma wel aangeven hoe dik de draad is .En dat heb ik gedaan .Dit suggereert dat er rekening mee gehouden wordt .
    Hartelijk dank voor je aanbod .Ik wil eerst zelf proberen om de kernen goed te krijgen. Ik ben nu eenmaal zo ver dat ik het voor elkaar zal krijgen ook.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2019
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dan houd het programma andere waarden, of ander schuim aan.
    Je moet in ieder geval dan in het programma de draaddikte dikker maken.
    Echt op de 1/10e mm zal niet lukkken maar een verschil van 1mm is enorm.

    GJ
     

Deel Deze Pagina