Pichler Joker XL

20190424_104828_zpsnb0gwegq.jpg


Zo zag het er uit na Roden. Je ziet duidelijk dat de zwartgeblakerde randjes van het laser-werk niet zijn weg geschuurd en dan is je lijmverbinding compleet waardeloos.

Ook zie je dat de rompzijkant niet heel veel vlees heeft voor een verbinding. Alleen naar de achterwand, tegen een schot aan, zat het redelijk vast.

20190424_112202_zps0sldyb0v.jpg


Ik heb de ruimte wat groter gemaakt en alles vlak geschuurd

20190424_112220_zps0fvwwjhh.jpg


Vervolgens een extra kwaliteits-multiplex verdikking tegen de romp gelijmd (alles met epoxy die er hier nog niet tussen zit))

20190424_160514_zpse9uijnlg.jpg


Van datzelfde multiplex heb ik een nieuwe bevestigingsplaat gemaak met daarop de inslagmoeren. (De extra laag gammaply is alleen om de inslagmoeren een plekje te geven)
Op de voorgrond de oude plaat van waaibomen-klappertjeshout.

20190424_162205_zpskeps3qit.jpg


Met een epoxy/katoenvezel-papje heb ik dit in de romp geplakt.

En aan de voorkant afgesloten met een extra schotje.

20190424_163356_zpsbdqjp27y.jpg


Ik overweeg de romp verder open te laten daar want er zit onder de motor, voor in de romp, wel een luchthapper voor koellucht maar ik had nog geen opening gemaakt en dit gat zit precies achter de regelaar waardoor die zo toch een klein beetje koeling krijgt.(niet dat die het heel zwaar heeft, het is een 120A regelaar en de motor zit nu statisch op net geen 50A)
 
Mooi Justus, ik zou het mooi afdichten met in de afdichting 3 ronde gaten op n rij, maar dat is n suggestie [emoji6].
 
Dat is wel mooier ja!

Ik moet er dan wel op letten dat deze opening groter blijft dan die aan de voorkant anders heeft het niet veel effect
 
Hij staat nog steeds te trappelen van ongeduld!

Mijn vorige vrije week had ik een dag in de agenda vrijgemaakt om hem te vliegen maar het weer werkte totaal niet mee.
Tussendoor allemaal kleine klusjes gedaan zoals de accubevestiging finetunen, draadjes iets netter wegwerken en toch ook maar struts op de staart gemaakt om de sleepdraad bij de servo's weg te houden én het kielvlak tegen klappen te beschermen.

20190307_121415_zpsrjlyvuls.jpg


Komende week ziet het weer er een stuk beter uit dus als er niets geks gebeurd is het de bedoeling dat hij vrijdag gaat vliegen!

Oud draadje, maar toch nog even een vraag :-)

Ik heb nu "weer" een Joker :-P kon het toch niet laten.
Nu wil ik het stabilo ook zo gaan "beveiligen".
Hoe heb je die struts gemaakt? is dat carbon staf? oid?
 
Maakt niet uit, zodra ik weer wat zinnigs te melden heb vul ik dat hier ook weer aan;)

Het zwarte deel is inderdaad carbon buis en de uiteinden zijn stukjes aluminium buis. De binnendiameter van de alu buis is precies de buiten diameter van het carbon en zit er met epoxy op gelijmd nadat ik eerst het aluminium flink diep gekrast heb met een schroevendraaier (want aluminium lijmt niet heel goed mey epoxy)

De uiteinden van het aluminium heb ik met een grote hamer plat geslagen, met een vijltje netjes gemaakt en een 3mm gaatje in geboord. Met m3 boutjes heb ik ze dan weer aan het kielvlak en stabilo vast gezet
 
@H.B.Busking


Even geluid wat harder zetten dan hoor je het probleem. Als ik ineens het laatste stukje gas geef gaat hij kermen van de pijn.

We gaan proberen via Pichler ook te overleggen wat het kan zijn
 
Justus... welke regelaar heb je er nu op... dat zag ik even niet zo snel?

Jaha :) Die bodemplaten voor de landing-gear... die heb ik bij al mijn ARF kisten vervangen door een sterk verbeterde. Calmato, Big Stik, Bij de Rascal 40's. Altijd meuk ingelijmd
Uit berken tripex en 2x zo breed om het koppel af te vangen over veel groter gebied. Nu breken er alleen nylon breekbouten... voor als ik doorsla.. :D

Deze ombouw-restauratie naar een e-versie Rascal was al op voorhand... en houdt zich al 4 seizoenen puik. Heb zelfs geen boutjes hoeven knappen... wegens mooie landingen...

DSC_2043.JPG
 
Het landingsgestel zit al weer goed vast en mijn landingen worden steeds beter:rolleyes::rolleyes:

En deze regelaar zit er in:

https://shop.pichler.de/Brushless-Speed-Controller-ESC-S-CON-120HV

In de Combo gekocht samen met de motor en de programmeerbox.
Eerst vloog ik met de timing op 30°, dat staat in het boekje van de motor geadviseerd, maar was het probleem echt heel erg.
Nu met de timing op auto en 1 sec vertraging op het gas kanaal gaat het redelijk maar zoals je ziet nog niet goed
 
Laatst bewerkt:
Nou! Dat is een fikse jongen! Maar het lijkt een protesterende samenwerking te zijn.
Het lijkt of de regelaar een hick-up heeft.
Of motor of regelaar. Testen met een andere regelaar om te zien of het zelfde effect optreedt...
Zit het in de motor, dan is er een doorslaande wikkeling.

#GJVO op het forum heeft er vaak wel een goede kijk op. Die heeft al veel meegemaakt als elektrotechneut.
 
Mijn vliegmaatje heeft exact dezelfde aandrijving in zijn (bijna dezelfde) sleper en heeft precies hetzelfde probleem.
Met de 18x10 appeltje eitje....met de 20x10 wat je hier ziet.

Om nu even een andere HV regelaar te kopen om het te proberen vind ik ook weer zo wat dus we willen eerst afwachten wat Pichler hier zelf van zegt.

(Ik ben ook nog niet 100% overtuigd dat het geen slippende prop is hoor......daar ga ik een volgende vliegsessie nog wat mee spelen maar dat gaat een weekje of 6 a 7 duren voordat ik daar weer aan toe kom)
 
En verder mag een ieder die hier iets zinnigs over weet te melden dat natuurlijk vrij doen;);)

Ik heb tot dit apparaat altijd alles alleen maar aan gesloten en het werkte altijd dus ik heb geen idee wat het allemaal kan zijn:weetnie:
 
Maar als de prop slipt is dat merkbaar... Moet je aan slijpsel zien.
Nee, andere regelaar... eentje zien te lenen van een ander merk? Niets aanschaffen.
Wie zegt niet dat er een batch regelaars niet een storing heeft mee gekregen? Sofware-matig of iets met de fets?
Pichler koopt dat in in China. 1 of 2 fabrieken die die dingen maken. Zelfs Jeti koopt daar in. Wel naar specificatie natuurlijk.
 
Zoiets heb ik ook gehad (met een veel kleiner motortje, dat wel) (wordt de motor ook bloedheet, als dit fenomeen zich voordoet?)
Lichtere prop er op, en geen problemen meer gehad.
Zo te zien heb je het alleen bij snel volgas geven, vertraging op de gasaanname programmeren?, is een lapmiddel natuurlijk......
 
Ik heb het in de lucht nog niet kunnen testen zoals het in het filmpje is maar tijdens 'los' vliegen is er bijna niets van te merken tot je ineens heel snel vol gas geeft. Alleen met een zwever er achter moesten we bij beide kisten de start afbreken.

Ik heb nu 1 seconde vertraging op het gas-kanaal voor hoe het in het filmpje gaar
Mijn reflex is meteen 'gas-dicht', bij Terence liet hij hem even open staan en toen werd hij inderdaad goed warm.
Een lichtere prop helpt zeker, met de 18x10 is het geen probleem, maar we hebben juist deze motor gekozen omdat hij 65A/2500W zou mogen hebben(volgens de fabrikant) en we dan dus met de beoogde 50A en 1500/1800W nog ruim binnen de marges werken.

Het propadvies loopt tot 20x12 'in het groen' en 21x12 als absolute bovengrens.
 
Ik heb dat ook gehad. Stekkers van de regelaar en motor passender gemaakt (dat was voorheen geen match) en het probleem was over.

Doch een andere ervaring had ik ook, en zoals eerder hier vernoemd was is een te grote prop mogelijk een oorzaak.

De fabrikant kan er ook wel eens naast zitten... (heb ik óók mee gemaakt)....
 
Hm...daar zou wel wat kunnen zitten want ik ben geen natuurtalent met solderen en het was een enorm gevecht met mijn Gamma bout om de motor aan de regelaar te bakken.

Ik heb sinds kort een 'echt ' soldeersation dus kan ik dat wellicht voor de zekerheid eens opnieuw doen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jve
Back
Top