Fotor
Forum veteraan
Justus, ik heb dit bij de hand gehad op mijn Eco Boomster. Ik heb het erover gehad met Gerben v B, die had het erover dat de wikkelingen 'vol lopen' (teveel stroom erin) waardoor de regelaar niet goed meer kan voelen wat de positie van de wikkelingen is. Daardoor kan de regelaar blijkbaar de timing niet meer goed regelen, wat resulteert in het gekrijs van de motor. De conclusie was dat de motor te zwaar belast werd. Met een inchje minder prop gaat het waarschijnlijk beter.
Ik heb destijds eerst de instellingen van de regelaar wat aangepast (ruimere timing, iets langzamere acceleratie) en dat leek te helpen. Hele sleepmeeting met deze setup gevlogen (tientallen sleepjes) zonder problemen. Op een latere vliegdag op het thuisveld keerde het probleem toch terug, met exact dezelfde setup en instellingen als op de sleepmeeting. Mogelijk spelen ook weersomstandigheden (temperatuur en luchtdruk) mee waardoor ik de ene dag net onder de grens zat en de volgende dag er net boven.
Inmiddels heb ik een iets kleinere prop gemonteerd, maar heb hier nog niet mee kunnen testen.
Ik heb destijds eerst de instellingen van de regelaar wat aangepast (ruimere timing, iets langzamere acceleratie) en dat leek te helpen. Hele sleepmeeting met deze setup gevlogen (tientallen sleepjes) zonder problemen. Op een latere vliegdag op het thuisveld keerde het probleem toch terug, met exact dezelfde setup en instellingen als op de sleepmeeting. Mogelijk spelen ook weersomstandigheden (temperatuur en luchtdruk) mee waardoor ik de ene dag net onder de grens zat en de volgende dag er net boven.
Inmiddels heb ik een iets kleinere prop gemonteerd, maar heb hier nog niet mee kunnen testen.