Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Dan ziet het er zo uit:

JPG_9082_4744_bewerkt-1.jpg


Dan zit het kroontje niet in lijn met de vogel
 
Piet, het ziet er heel mooi uit, maar heb je misschien het galerijdakje van stuurboord met bakboord verwisseld? of staat het ook zo op je tekening?
Ik zie op internet namelijk ook modellen met het dak ongeveer in dezelfde hoek als de rest van de galerij
Dan heb je het op het internet toch op de verkeerde manier gezien vrees ik, want zoals op de foto hierboven is het goed. Zo staat het op de tekening(en) en op de foto op de doos, andersom gaat trouwens niet om dat de kroon dan niet goed op het dakje komt te staan, de middelste staander van de kroon maakt dan een rare hoek met het middelste latje van het kozijntje, terwijl het nu allemaal in één lijn staat.
Mocht je niet overtuigd zijn, hierbij een tekening met de juiste positie van de kroon,
JPG_9083_4745_bewerkt-1.jpg

Maar eigenlijk zegt de foto die Stephan hierboven plaatste al genoeg, waarop te zien is dat de boel dan niet mooi in lijn staat, dus wat mij betreft géén enkele twijfel dat de kroon goed staat.

Het verwisselen van het dakje (wat eigenlijk je vraag was), kan ook niet omdat de galerij in lijn moet staan met de schuinte van de achtersteven en spiegel.
 
Laatst bewerkt:
@pietsan Als jij geen twijfel hebt dan zit ie dus gewoon goed, heb ik verkeerd gekeken. sorry voor de opmerking.

@Stephan Dat is een leuke en snelle reactie, maar als je op zoiets reageert, moet je wel foto's van twee zijkanten hebben, om dan de twee kronen wisselen, en niet simpel in photoshop de kroon spiegelen. :p:p
 
De buitenkant aan SB is zo goed als klaar op de rusten na en 2 ornamentjes en stukjes houtenlijst tussen de 3 ramen in het midden. Die moet ik opnieuw maken omdat ze net iets te klein zijn, dat had ik wel verwacht omdat de ramen qua afmeting iets afwijken van de tekening, dus dat doe ik later. Enkele plaatjes van het model zoals ze er nu bij ligt;
JPG_9089_4746_bewerkt-1.jpg

JPG_9090_4747_bewerkt-1.jpg

JPG_9092_4749_bewerkt-1.jpg

JPG_9093_4750_bewerkt-1.jpg
 
Nou,nou,nou Piet, er bestaat inderdaad een overtreffende trap van Meester-modelbouwer.
Deze kwaliteit van modelschepen zie je alleen maar in een Museum. (Rijksmuseum bedoel ik dan)
Vooral het eerste plaatje maakt mij al sprakeloos.
 
Nou,nou,nou Piet, er bestaat inderdaad een overtreffende trap van Meester-modelbouwer.
Deze kwaliteit van modelschepen zie je alleen maar in een Museum. (Rijksmuseum bedoel ik dan)
Vooral het eerste plaatje maakt mij al sprakeloos.
Adri, dat heb je weer mooi uitgedrukt, ik krijg er bijna rode wangetjes van, Dank je wel. Het is ook een beetje een uitdaging om het beste uit een bestaand pakket te halen zonder toevoegingen...
 
Adri, dat heb je weer mooi uitgedrukt, ik krijg er bijna rode wangetjes van, Dank je wel. Het is ook een beetje een uitdaging om het beste uit een bestaand pakket te halen zonder toevoegingen...
Ja Piet daar kan ik niet tegenaan, als je mijn RC ziet lijkt het net of er al 250 jaar mee gevaren is:worship:
 
Eigenlijk moet ik nu de 2e helft (buitenkant achter) aan BB doen, maar om eerst eens wat anders te doen ga ik eerst de bijboot bouwen voor op de sloephouder.

Het bootje meet (inclusief het roer) 13,5 cm en kiel en spanten zitten gelazerd in het pakket,
JPG_9094_4751_bewerkt-1.jpg

Op de foto de onderdelen; A is de kiel met het geïntrigeerde roer B, een beetje apart vind ik wel... Ik heb het roer tussen achtersteven en roer aan beide kanten ingezaagd en boven en onderkant helemaal, zodat het toch enigszins los van de steven lijkt te staan. de inkeping schilder ik later zwart zodat het op een scharnier gaat lijken, tevens een planken motief op het roer gesneden.
C zijn de beide vulstukken die aan de boeg worden gelijmd en die ik heb afgeschuind voor de beplanking evenals het 1e spant D. De spanten aangeduid met de letter E heb ik alle vier voor de helft ingezaagd omdat het bovenste deel (waar de E opstaat) na de romp beplanking word verwijderd en op deze manier word dat een stuk makkelijker. F is het laatste spant en tevens het hek van het modelletje, hier heb ik de bovenkant (op de foto de onderkant) ook afgeschuind zodat die bovenkant straks horizontaal ligt. En tenslotte G wat slechts word gebruikt om de spanten haaks in de kiel te zetten en geeft extra stevigheid tijden het beplanken. Dit 'valse dekje' word dus niet vastgelijmd, maar zit tijdelijk in het model.

sloep 1_bewerkt-1.jpg

de 2e foto toont alle onderdeeltjes die nu verlijmd zijn (A) en onder op de foto is het valse dekje tussen de spanten geplaatst, hetgeen dus niet is verlijmd.

sloep 2_bewerkt-1.jpg

Tenslotte een close-up van de boeg met de afgeschuinde vulstukken en het 1e spant en rechts is te zien dat het laatste spant (hek) ook wat is afgeschuind voor een goede aanhechting van de huidgangen.
Het model is nu gereed voor de beplanking, die bestaat uit 0,5 x 3 mm beuken latjes.... (word vervolgd)
 
Ik heb die methode gebruikt voor de eerste bijboot van de Endeavour. Die was toen 7 cm lang, spantjes zelf gezaagd uit afval triplex van 1 mm dik. Wat een karwij was dat. Ik vind de methode dat de spanten omgekeerd op een plankje worden gelijmd en na het beplanken losgehaald worden een stuk eenvoudiger met beplanken.
Maar dit zal wel weer appeltje eitje zijn voor jou. :) ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Ondanks dat de meeste het inmiddels wel weten, hier nog maar een keer hoe ik te werk ga met de huidgangen;

Eerst worden de latten op maat gesneden met een klein beetje overlap, waarna ik ze voor buig. Dunne latjes kun je waarschijnlijk ook wel verlijmen zonder te buigen, maar een voor gebogen lat werkt een stuk makkelijker, zeker bij de sterkere kromming bij de boeg.
buigen_bewerkt-1.jpg

1, de latjes gaan ong. een minuut of 5 in het water, terwijl het buigijzer word verwarmt (in dit geval boven een kleine gasvlam, de kop moet heet zijn , maar niet roodgloeiend!!
3, het latje word gebogen en 4 de controle op het model.

1e plank_bewerkt-1.jpg

Daarna kan het latje (redelijk) eenvoudig worden verlijmd aan de spanten. Met als opmerking dat er maar een héél klein puntje lijm word gebruikt op de 4 middelste spanten, daar deze later grotendeels verwijderd worden. Dit geld alleen voor de 1e lat, de volgende latten worden onderling verlijmd op die plaats en onder de breuklijnen ook weer tegen de spanten.
 
Vandaag verder gegaan met het beplanken van de bij-boot, omdat de latjes zeer dun zijn en daarom ook behoorlijk fragiel, leg ik zodra het kan een 2e laag latjes over de 1e waardoor het geheel een stuk steviger word, daarbij zorg ik er voor dat de 1e laag huidgangen een ander patroon hebben dan de 2e om te voorkomen dat de naden over elkaar komen te liggen;
JPG_9130_4769_bewerkt-1.jpg

JPG_9131_4770_bewerkt-1.jpg
 
Back
Top