Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

De 1e laag plankjes zitten er op en het bootje is dicht, morgen de 2e laag afmaken, die moet wel ietsie pietsie strakker natuurlijk....
JPG_9137_4775_bewerkt-1.jpg

De spantkoppen zijn verwijderd, dankzij het inzagen was dit een fluitje van een cent en even in de klampen op de boothouder gezet om te zien of het mooi past en dat is helemaal OK,
JPG_9141_4777_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag de 2e laag huidbeplanking afgemaakt, op de 1e gang aan beide kanten na zijn alle latjes verjongt en versneden. Het bootje krijgt (waarschijnlijk) de zelfde kleuren als de Caroline, dus de huid D-Oil, en boven een zwarte strook met gouden ornamentjes. De beschrijving adviseer wit, maar omdat ik ook geen wit onderwaterschip schilder vind ik wit er eigenlijk niet bij passen omdat het dan het enige witte item op het model zou zijn...
JPG_9143_4779_bewerkt-1.jpg

JPG_9146_4780_bewerkt-1.jpg

Mooi bootje geworden! Je kan nog proberen het roer los te zagen en opnieuw te plaatsen voor een nog realistischer beeld.

Mooi bootje geworden! Je kan nog proberen het roer los te zagen en opnieuw te plaatsen voor een nog realistischer beeld.
Daar heb ik zeker aan gedacht Hans, maar omdat het nog geen mm breed is word het moeilijk om er dan scharniertjes aan te zetten. Ik zal het nog eens bekijken, want je hebt wel gelijk natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Je kan ook bedrog toepassen. Je maakt een heel dun zwart lijntje als zaagsnede en je plakt er stukjes fineer op die je zwart verf als zijnde scharnier. Straks op de boot tussen het touwwerk op die schaal zie je het verschil niet.

Ik heb het roer al aangepast. Eerst met een 0,5 mm boortje twee gaatjes geboord in de aanvankelijk 'lange' scharnier en daarna met een dun flexibel zaagje het middenstuk(je) er tussenuit gezaagd. de twee deeltjes die nu blijven zitten worden straks zwart geschilderd als zijnde de scharnieren van het roer;
JPG_9148_4781_bewerkt-1.jpg

Vanmiddag verder gewerkt aan de sloep, word toch wel een goeie week werk vermoed ik... Het hek heb ik beplankt met 0,5 x 3mm latjes want het triplex plaatje zag er niet echt mooi uit, verder het dolboord geplaatst, aan de buitenkant 3 x 1,5mm en aan de binnenkant 2 x 2mm. De stuurman zitplaats en een begin gemaakt met de wegering (latten op de bodem). Morgen de ribben (spanten) plaatsen + de lijst waar de doften (zitplaatsen) op komen, dat moet eerst voordat ik de wegering helemaal afmaak,
JPG_9152_4784_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is denk ik veel mooier dan echte scharnieren. Ik heb door de scharnieren mijn roer in het bijbootje gelegd omdat ik het niet mooi vond door de ruimte die ontstond.
Eigenlijk is dat ook gebruikelijk Maarten om het roer in het bootje te leggen als het niet word gebruikt, dus daar is niets mis mee:)

Hoppa, je zult maar zo’n bootje hebben :worship::worship: knap hoor Piet, ook mooi opgelost met je “scharnieren” zo...

Laatst bewerkt:
Back