Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Hij is wederom bijzonder mooi afgewerkt. (stiekum toch een beetje appeltje eitje, niet dan?)
Appeltje eitje wil toch zeggen; geen probleem, makkelijk te doen enz... Dus in die context zou ik zeggen 'niet echt', maar ik neem overal mijn tijd voor en heb natuurlijk een beetje ervaring met bootjes bouwen, dus wat dat betreft is het voor mij goed te doen. Dus... misschien toch een beetje appeltje eitje ;)

Zo bedoelde ik het ook, hoe krijg jij die piepkleine splintertjes (ik noem ze houthaartjes) weg. ik blijf die houden. Hoe secuur ik ook vijl of schuur. Zelfs met 1000 schuurpapier. En geloof me ik ga secuur te werk daarin, maar toch blijven ze terugkomen bij mij.

Zo bedoelde ik het ook, hoe krijg jij die piepkleine splintertjes (ik noem ze houthaartjes) weg. ik blijf die houden. Hoe secuur ik ook vijl of schuur. Zelfs met 1000 schuurpapier. En geloof me ik ga secuur te werk daarin, maar toch blijven ze terugkomen bij mij.
Ik schuur al mijn hout voor ik het bewerk met een fijne korrel (320) en dat is meestal voldoende. Een enkele keer komt er bij ook wat van de vezels opzetten na het lakken en/ of schilderen, dan schuur ik het nog eens met korrel 600 en doe dan de 2e laag lak of verf er op, waarna alles mooi glad blijft.

ps, de kwaliteit van je hout speelt hierin uiteraard ook wel een rol.

Appeltje eitje wil toch zeggen; geen probleem, makkelijk te doen enz... Dus in die context zou ik zeggen 'niet echt', maar ik neem overal mijn tijd voor en heb natuurlijk een beetje ervaring met bootjes bouwen, dus wat dat betreft is het voor mij goed te doen. Dus... misschien toch een beetje appeltje eitje ;)
Klopt als een bus Piet wat je schetst. Geduld en de tijd nemen is vaak het sleutelwoord. Natuurlijk leg je de lat voor je zelf hoog en dat zie je. Maar je moet het ook kunnen hè.
Waar je altijd goed in weet te slagen zijn de verhoudingen/schaal waardoor dit goed smoelt.. neem bijvoorbeeld je roeispanen xxx

Ik schuur al mijn hout voor ik het bewerk met een fijne korrel (320) en dat is meestal voldoende. Een enkele keer komt er bij ook wat van de vezels opzetten na het lakke en/ of schilderen, dan schuur ik het nog eens met korrel 600 en doe dan de 2e laag lak of verf er op, waarna alles mooi glad blijft.
natuurlijk, dat ik daar niet aan dacht, water en lak laat de vezels opnieuw omhoogkomen en dan idd een 2e keer schuren. Had ik moeten weten.

het bijbootje heeft me toch ruim een week werk gekost en is nu bijna gereed... de binnenkant is in de Danish-Oil gezet, op de wegering voor en achter zijn twee ringen aangebracht voor de latere sloepstakel en ik heb nog een bootshaak gemaakt die in de sloep komt te liggen.
De buitenkant is voorzien van de zwarte banen met daar onder nog een lijst en verder is de buitenkant in de eiken beits gezet;
My Collage_bewerkt-1.jpg

Wat rest zijn de ornamenten (die heb ik net oud-goud geschilderd) voor op de zwarte banen, net als op de Caroline zelf, de helmstok en buiten de roeispanen en bootshaak komen er nog twee trosjes voor en achter. Verder ga ik er niets in leggen omdat het anders naar mijn mening te druk gaat worden.

Alhoewel de ornamenten prachtig gedetailleerd gegoten zijn, vergt het toch nog wat werk voordat ze geschilderd en verlijmd kunnen worden;
My Collage_bewerkt-1.jpg

De onderkanten van de ornamenten zijn zeer onregelmatig waardoor goed verlijmen eigenlijk niet mogelijk is, om die reden haal ik ze één voor één over een vijl om de onderkant zo glad mogelijk te maken zodat ze later goed contact maken met de scheepshuid waar ze op verlijmd moeten worden (bovenste foto)

Ook hebben nagenoeg alle ornamenten en licht oxidatie laag, waardoor de verf er op termijn niet op houdt. Ik maak ze daarom allemaal schoon met een fijn staalborsteltje. Op de foto (onder) is het verschil te zien tussen de bovenste 2, die nog onbehandeld zijn en de onderste die een schoonmaak beurt hebben gehad.

Alle ornamenten zijn op maat en in vorm gebogen, dat buigen viel uiteraard wel mee omdat de huid redelijk recht is waar ze opkomen, maar hoe beter het past des te beter gaat straks het verlijmen. Alles staat nu in het oud goud en ligt te drogen voor de 2e laag.. Nu bezig met de 2e galerij (bakboord), daar ben ik wel een paar dagdelen mee bezig want de galerij meet 2 x 4 cm en bestaat wel geteld uit 35 losse onderdeeltjes en het is natuurlijk wel mooi als deze er exact het zelfde uit gaat zien als die aan stuurboord.

Back