Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Ja Fokko, de Meester kijkt mee! Maar doe je er voordeel mee! Bij mijn Smit Finland heb ik het gedaan met latjes en daarop de ramen, voorzien van zwarte lijnen geplakt. Ook wel aardig, maar als het beter kan. Helaas mijn stuurhut eerder af dan Bert zijn Victoria. Zie de twee foto's in mijn vorige posting. Gr. Klaas.
 
Pffffffff
Monnikenwerk.
Maar het begin is er.
IMG_20200311_200423.jpeg
 
Vindt dat met dat houtwerk wel karakter hebben.
Schuifdeuren zoals jij dat hebt, heb ik nu ook. Alleen heb ik ze aan de binnenzijde.
Boven heb ik net als bij jou een geleiderail gemaakt, langs onderen doe ik via een dun houtje die ik ernaast lijm.
Ja Fokko, de Meester kijkt mee! Maar doe je er voordeel mee! Bij mijn Smit Finland heb ik het gedaan met latjes en daarop de ramen, voorzien van zwarte lijnen geplakt. Ook wel aardig, maar als het beter kan. Helaas mijn stuurhut eerder af dan Bert zijn Victoria. Zie de twee foto's in mijn vorige posting. Gr. Klaas.
 
Voor mij is Bert de meester hoor. Een perfectionist op modelbouwgebied. Gr. Klaas.
 
Voor mij is Bert de meester hoor. Een perfectionist op modelbouwgebied. Gr. Klaas.

Dat is heel aardig gezegd Klaas :worship:,
Maar zo zie ik het zelf toch niet, ik zie of voel mezelf meer ergens in de middenmoot van de "aardige bouwers".
Ik lees en volg bijna alles wat vaart of in een aantal gevallen ook rijdt en als we het dan over perfectionisten gaan hebben, dan weet ik er nog wel een paar op te noemen waarvan ik vanzelf op het lijstje naar onderen zak (lees kelder :p) en ik me vergeleken bij hen soms echt nog wel eens een prutsertje kan voelen :oops:.
Wel ben ik van mening dat als je iets maakt of bouwt, je het vaak maar één keer goed kan doen en dat heeft niet altijd met kunnen of niveau te maken, maar deels ook met tijd, geduld en eerst goed kijken wat je wilt gaat doen.
Bij nieuwbouw begin je bij nul en is alles wat er volgt van jouw hand, bij afbouw of renovatie van een reeds bestaand model (wat ikzelf ook leuk vindt om te doen) ben je deels afhankelijk van de hand die voor jou aan dat model gewerkt heeft en moet je in veel gevallen gaan middelen en proberen de bouw weer naar jouw hand te krijgen. Op zich en zeker als je in je model gelooft, een hele leuke uitdaging om te doen.
Dus perfectionist; NEE. De tijd ervoor nemen; JA.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Bert, in mijn ogen blijf jij een perfectionist. Waarmee ik bedoel, maar dat schrijf je zelf ook, dat je het zo goed mogelijk wilt maken. En eerlijk jij gunt jezelf meer tijd dan ik. En er zijn gelukkig nog veel meer perfectionisten op het Forum. En ieder doet het op zijn of haar eigen manier. En als dat voldoening geeft en we willen dat met elkaar delen, dan trekken we hoop ik nog wat beginners over de streep. Nu maar hopen op een beetje mooi weer, opdat we weer een beetje kunnen varen. Gr. Klaas.
 
gisteren en vandaag weinig uit handen gekomen.
Mede door een medisch incident......
Was eergisteren gestruikeld over een paar Crocs.
Eigenlijk voelde ik al wel dat er wat mis was, maar je kent dat wel.... gewoon stug doorgaan.....
De hele dag geen last..... tot gisterochtend bij het opstaan

Auw was een woord en een half woord.
Dikke poot en wozers.... wat een mooie kleuren.
Picasso zou instand jaloers worden.
Dus weinig animo om savonds te hobbieen.

De dag daarvoor had ik mij onlangs verworven vintage speelgoed bootje nieuw leven ingeblazen , wat wonderwel goed ging.

Maar nu....
Eerst dit maar weer zien te overleven.

Kreeg ondertussen al wel klachten op mijn werf.
Dat lange stilzitten waren ze niet gewend en hadden ook geen plek om gemoedelijk even te kunnen zitten.
Dus dat heb ik ondertussen wel even kunnen verhelpen.
Personeel moet je immers tevreden houden.


IMG_20200314_165529.jpeg
 
Vandaag als een echte gehoorzame burger voldaan aan mijn ophokplicht en ondertussen de hobbyruimte maar opgezocht.

Nog even aan de pruts geweest met mijn ouwe bootje, maar daar werd ik gestoord van.
Meer daarover vind je in de onderstaande link.
https://www.modelbouwforum.nl/index.php?threads/270424/

Toen dat niet ging zoals ik het voor ogen had ben ik maar verder gegaan met mijn duwbootje.
Heb haar ondertussen ook al een naam gegeven.
Heb haar vernoemd naar mijn partner, vond het wel toepasselijk gezien dat zij ook zo veranderlijk is.

De cabine /stuurhut is zo goed als klaar en zit er weer op.
De binnenverlichting gefabriceerd uit een enkele leds uit een ledstrip en de radar werken ondertussen ook weer.
Nu ooit nog eens de vaardigheid onder de knie te krijgen om het eea netjes en strak af te werken.
Maar de vorm zit er al aardig in.
Kabeltjes wegwerken, de stuurhut voorzien van allerlei stuurhutse zaken en dan wachten op onderdelen.
Had nog het eea besteld aan microservo's e.d.
Wil toch proberen om wat met die schuifdeuren te gaan doen.

Daarnaast heb ik de verlichting en de radar samengeschakeld op één kanaal.
Werkend gekregen middels een printje van een afgeschreven servo.
Dat zou ik toch wel anders willen zien.
Maar dan zal eerst die reely/fs-i6 een softwarematige update moeten hebben zodat ik gebruik kan maken van alle schakelaars.
Maar dan hobbel ik al aardig op de zaken vooruit.


Tot zover mien bootje.....

IMG_20200316_204710.jpeg
IMG_20200316_204843.jpeg
 
Nu nog een duwbak erbij Fokko! Leentje moet wel iets om handen hebben. Beetje mooi weer en dan varen. Gr. Klaas.
 
Die gaat er op zeker komen Klaas.
Heb al een paar leuke dingen gezien.
Alleen een goede oplossing voor een koppeling heb ik nog niet gevonden.
Zat zelf te denken aan een push/pull mechaniek met een electromagneet.



Ik heb het al door, het is net een poppenhuis, komt nooit af.
 
Vandaag nog even een uurtje aan de pruts geweest.
De dame in kwestie moet natuurlijk ook voorzien worden van wat upsmuck.
Alleen wat?
Mijn oudste is stuurman op een dergelijk boot en die stuurt zo nu en dan wel eens wat foto's.
Zo ook vandaag, dus daar zat ik even in te bladeren.
En toen kreeg ik een kleine ingeving.
Hoe modern zo'n schip ook is, alles wordt nog steeds vastgeknoopt met touwtjes.
Ongelovelijk eigenlijk, de wereld kent een geschiedenis van scheepvaart wat eeuwen terug gaat en nog steeds wordt er gewerkt met touw om de boel bijelkaar te houden.

Bolders heten die dingen geloof ik en ja daar moest ik maar eens een paar van maken niet?
En aangezien dat ik straks degene ben die achter de sticks zit, moeten die arme drommels van opvarenden natuurlijk wel een kans hebben om weg te komen als het mis gaat.
Dus moet er iets komen van een reddingsbootje.
En ook daar zijn we mee bezig.



IMG_20200317_232125.jpeg

De bolders of hoe ze ook heten.
Hier nog gewoon los om een beeld te vormen, maar staan nu al in de zwarte verf.

IMG_20200318_192813.jpeg

Een verrassingsei??


IMG_20200318_225723.jpeg
Ik wordt sentimenteel denk ik.
Een klein krabbeltje voor degene die hem ooit opend hahaha.

Maar leek me een leuke geste.

Morgen even goed de vorm erin schuren en dan kan ook deze een plekje krijgen.

Het idee had ik eens al eens eerder gezien.
IMG_20200318_225622.jpeg
IMG_20200318_231323.jpeg
 
Toen ik het eerste plaatje van het ei zag dacht ik dat je een satellietantenne ging maken. Maar zo'n reddingsvlot is ook een optie. Mooi hoor, het betere bouwen uit de "knopendoos". Nog wel even een paar pennen door je bolders. Kijk anders eens hier. Groeten, Klaas.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/
 
Fokko, Kan ik weer net niet zien of er nog ruimte tussen de pennen zit. Maar inderdaad zoiets. De pennen moesten voorkomen dat, bij het afstoppen op de meerdraad, die draad van de bolder afgleed. Ook bij het afschutten in een sluis gaat de draad of het touw vanaf de bolder omhoog staan. De lijn ging dan voor een bolder onder de pen door en op de andere bolder legde je een paar slagen om vast te kunnen houden. Maar dat kan je zoon je veel beter uitleggen. Succes verder met het aankleden van je duwboot. Zelfde naam als van mijn Moeder. Gr. Klaas.
 
Thx voor de tip.
De pennen zijn nu nog aan één stuk.
Lopen dus door de beide bolders heen.
Maar worden doorgezaagd zodra de lijmverbinding opgedroogd is.

Wat de naam betreft, ja dat is wel heel toevallig hahaha




Hier een een foto van de bolders op mijn zoons schip.
IMG-20200317-WA0006.jpeg
 
Is dit op de scheiding van motorschip en duwbak Fokko? Zie tenminste ook een 4-tal (nou ja. 3 dan) koppellieren. Technisch vind ik het allemaal schitterend, maar de schaalvergroting heeft wel een deel van de romantiek weggenomen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het vroeger beter was. Maar het gezinsleven aan boord had in mijn ogen wel iets. Maar wat wil je als je 27 jaar op een schip hebt gewoond en 10 jaar gewerkt. Waren wel lange dagen, maar je woonde aan boord, dus weinig reistijd. Gelukkig hebben we de herinnering nog en wat plaatjes. Hier iets uit mijn jonge jaren en pas kapitein. Gr. Klaas.
1966 Vreeswijk.jpg
 
Back
Top