De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Eindelijk weer eens een echt perikel. Gelukkig!
    Ik heb vandaag de Sebart Shark aan gort gevlogen. Nog wel waar mijn vaste instructeur bij stond. Hij kon helaas niet meer ingrijpen.

    De Shark is een F3A apparaat, met een zeer hoge romp . Dat zou zijn om meskant mee te kunnen vliegen.
    Ik vond hem van begin af aan al erg zijwindgevoelig. Dat komt volgens mij door het geringe gewicht van het apparaat en de hoge romp.
    Verder had het ding nog een haaievin op zijn rug. Anders zou het ook nooit een Shark kunnen zijn.
    Eerder had ik al gemerkt dat het gevaarte zeer fragiel in elkaar was gestoken. De wieltjes waren nog dunner dan dun en hij was al eens een keer door zijn vinnen gezakt.

    Wat had ik verkeerd gedaan? Ik was tijdens de landing teveel recht op mij af komen vliegen. Waarschijnlijk ben ik toen bang geworden, want zeg nou zelf, wie zou er nou niet schrikken als er een haai recht op hem af komt gevlogen? Je bent al gespannen door het enge coronavirus en dan ook dit nog.

    Ik wist overigens al geruime tijd, dat ik deze kist aan gort zou gaan vliegen, maar ik had het nu nog niet verwacht.
    Weer even terug naar de landing. Ik probeerde nog van mij af te sturen, maar er gebeurde niet veel. Waarschijnlijk te weinig snelheid.
    Daarna vol gas gegeven en na diverse mooie capriolen, waarbij hij steeds recht omhoog ging, in het aangrenzende weiland terecht gekomen.
    Ik had geen enkele controle meer over het geheel. Vanaf een afstand leek hij mooi op zijn vinnen te staan, maar dat was pure misleiding. Een rotstreek eigenlijk

    Gelukkig het ik nog een EasyStar, ook een opwindend machien.

    Groeten, Wil
     
    jve vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is misschien niet verstandig maar zojuist heb ik een turbinejet gekocht.
    Die schijnen makkelijk te vliegen.
    Volgende week woensdag is de maiden.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ligt er maar net aan wat je gekocht hebt, je hebt makkelijke en moeilijke jets, net als met prop kisten ;-)
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik zou dan iig met leraar/leerling gaan vliegen met 1,5mtr ertussen natuurlijk ;-).
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ook die kun je overtrekken, en dan reageren ze nog wat langzamer op gas geven. Het zijn beginnersfouten waardoor je steeds nat gaat, een turbinekist zal het alleen maar dramatischer maken.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Inderdaad,
    Ik ben dan ook naarstig op zoek naar een draadloze kabel.
     
    jve vindt dit leuk.
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Een draadloze kabel:p
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zolang de draadloze afstand minimaal een meter ende half is...
    Een hangsuspensie van den draad doet cororona virie doen free-climben... immers! :D

    Ons veld is gesloten... 'three is a crowd', cubgebouw was al gesloten.
    Waardig besluit...

    Nu dus serieuze bouw-ophok-plicht.. voor balsa kipen...
    Thans aan de droge hoest... epoxy schuurstof... brrrrr...
    Mijn vrouw gaat appel goreng maken... super-soelaas in barre tijden...

    Zie je het vliegen even niet zitten?... schaalbootjesrestauratie is ook een leuke optie...
    Groet bas
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik zou die turbine op die easystar zetten ! :banana:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Voor welke zender?
     
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Willy, wij kennen elkaar niet, ook ken ik jou instructeur en de club waar je vliegt niet, dus ik heb slechts beperkt recht een mening te vormen.
    Echter als ik je verhaal zo lees heeft het nog wat tijd geduurd voordat de kist de grond in ging, het gaat waarschijnlijk al fout op het moment dat je de landing inzet en recht op je zelf af vliegt.
    Na al deze tijd heeft je instructeur nog niet de tijd om in te grijpen, ik heb daar bedenkingen bij.

    Dan vervolg je met:
    Ik weet niet wie je verteld heeft dat turbines makkelijker vliegen als een eenvoudige prop kist, maar om het voorzichtig te zeggen (afhankelijk van je vergelijkende prop kist en welke jet het om gaat maar...) ik denk dat dit niet helemaal klopt.
    Juist het boven beschreven, te langzaam vliegen is met een turbine een probleem, je hebt geen prop lucht over de vleugels en roeren, en een turbine reageert langzamer als een electro prop, dus vol gas is wachten.... wachten... ah hij gaat.

    Ik respecteer je vertrouwen en doorzettings vermogen, maar ik denk ook dat er mensen zijn die door hun positieve instelling tegen zich zelf in bescherming moeten worden genomen.
    Ik ben benieuwd welke jet je gekocht heb en ben benieuwd hoe je het vliegen er mee voor ogen ziet, maar wat ik zo lees denk ik "doe het niet".
    Dit is een ongeluk in de dop, een gecrashte kist is te overzien, maar als je iemand (of jezelf) aanvliegt..... niet doen.

    Just my 2 cents
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ik mag hopen dat dit brabantse humor is, dus niet waar.....
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Even goed lezen:rofl:


    maar jets kunnen heel goedmoedig zijn, er zijn modellen die net als een Charter vliegen:)
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De jet lijkt mij humor....
    Maar ik ben het eens met Tbird, als ie ineens op de grond ligt kan de instructeur niets meer doen maar als er ineens nog genoeg hoogte is had de instructeur de zender uit Wil zijn handen moeten nemen.
    Ik heb Wil al gezegd, met een goede instructie en gestructureerd lessen had je al van alles kunnen vliegen.
    Ik heb het idee, of weet haast wel zeker, dat daar het probleem zit.

    GJ
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zal jullie niet langer foppen. De vaste volgers weten dat ik graag met humor schrijf.
    De maiden van de jet is volgende week woensdag. Wat is het dan? Inderdaad: 1 april :D.
    Er is dan ook helemaal geen turbinejet.

    De Shark is wel degelijk naar de eeuwige jachtvelden. Tijdens het opstijgen ging hij ook al steeds als een idioot omhoog.
    Ik kon nauwelijks up geven. Dus volgas weg - een beetje up - meteen heel veel down geven. Echt prettig vliegt dat niet.
    Natuurlijk is de crash mijn eigen fout, want ik ben de degene die vliegt.

    Wat nu? Ik baal natuurlijk van de crash. Ik ben ook wat teleurgesteld in mij zelf en vooral onzeker geworden. Ik vlieg nu een paar jaar zelfstandig en dan dit.
    Maar, er zijn 100 keer ergere dingen in de wereld. Ik ga gewoon door.

    Als eerste ga ik de EasyStar vliegklaar maken. Wanneer ik daar een beetje leuk mee kan vliegen en het zelfvertrouwen weer terug is,
    ga ik de FourStar 60 in orde maken.
    Ik weet zeker, dat deze laatste aanzienlijk meer solide vliegt dan de "gekke" Shark. Ik denk nog vaak met heimwee terug aan de Great Planes Escapade.
    Ik wil dan ook een stabiele laagdekker voor alle dag.

    Groeten, Wil
     
    Thedo, MicropropSport en jve vinden dit leuk.
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Haha, ik sta er flink op.... Ik ga vandaag maar stilletjes in een hoekje zitten denk ik.
    :stupid
     
    Thedo, jve, easy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Goeie wil, bij mij was het kwartje ok niet gevallen :goal
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gelukkig is het maar een keer per jaar 1 april :D.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    ik zei het nog :hammer:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina