Bouw binnenvaartschip

Ha Jaap,

Wordt mooi.
Wel een hoop tegenslaagjes......maar dat is enorm herkenbaar en net wat je zegt:

Oefening baart kunst, in dit geval een schip.

Ben benieuwd straks naar de diepgang, hoeveel (bal)last er in gaat,

mvrgrob
 
Ha Jaap,

Wordt mooi.
Wel een hoop tegenslaagjes......maar dat is enorm herkenbaar en net wat je zegt:

Oefening baart kunst, in dit geval een schip.

Ben benieuwd straks naar de diepgang, hoeveel (bal)last er in gaat,

mvrgrob
Ik weet het niet Rob Ik ga het wel zien.
Maar Ton uit Rozenburg zit er ook nu bij op dit modelbouwforum.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-r-w-0n30-smalspoorbaan.270766/
Is alleen jammer met die op hok plicht, nu nog tijdje wachten voor we weer kunnen borrelen hi.
 
Laatst bewerkt:
Zo nu weer wat verder .
Zo als hier eerder beschreven experiment met zelf bedacht scharnier verder ontwikkeld en toegepast.
Ik weet niet of dit ergens eerder is toegepast.
De kern van dit draadje is massief 0,5mm had dit in mijn la liggen kleinste boordje wat ik had was 0,8mm.
Draad je eerst haaks omzetten en dan aan achterzijde deurtje van af gaatje piep klein gleufje gefreesd.
Draadje van achterzijde in gestoken en stukje omgezette draad daar weer in laten vallen tegelijk met seconden gell.
Daar na twee kleinen stukjes van de isolatie er weer om geschoven en gebogen naar juiste positie.
En dan op isolatie drupje seconden gell en plakken maar goed op letten draad je mag niet aan isolatie vast komen te zitten anders kan straks de deur niet draaien.
Man man man wat een gepriegel maar wel uiteindelijk gelukt.
Het geheel is mijn inziens best stevig, en ook met zeer veel beleid demontabel en weer monteerbaar.
Een stel piep kleine tangetjes is hier bij dit gepriegel geen overbodige luxe.
Nu nog even beits halen ik denk teak of mahonie voor buitenzijde stuurhut.
deur2.jpg
deuren.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar weer eens kleinen update
Inmiddels stuurhut in eerste laag teak beits gespoten met klein verfspuitje ziet er gelijk stuk mooier uit .
Zit nog wel hoop nabewerking aan te komen maar dat maakt niets het gaat om het uiteindelijke resultaat als het echt af is.
Ook dan maar eens begonnen om ankerlier wielen proberen te maken .
Nu het was veel werk het was onderhand wel het wiel opnieuw uitvinden van hoe maak ik dit.
Diverse malen op nieuw begonnen maar het resultaat hier onder de eerste is met 6 spaken 2 bovenste foto`s
Onderste is met 5 spaken dit om dat deze kleiner is vond eerste wiel iets te groot.
Deze wielen heb ik van installatie draad gemaakt de buiten zijde van aarde draad dikte en spaken van schakel draad.
Alles is gesoldeerd met tin.
En dan zet je uit eindelijk het 2e wiel wat hem waarschijnlijk gaat worden in de verf,en wat denk je ja wel controle van de toekomstige schippers echtpaar.
Nu deze waren zeer tevreden heb maar niet verteld hoe veel uur hier in zit hi
Naamloos.jpg


IMG_20200413_161954.jpg


Nu maar weer verder knutselen nu nog 2 maken voor toekomstige dubbele ankerlier voor op.



Tot laters Grt Jaap
 
Laatst bewerkt:
Het geeft niet Jaap hoeveel uren er in zitten, maar wel dat het naar je zin is! En je ziet gelijk dat een jachtwiel met kromme spaken leeft en dat met rechte spaken niet. Maar sommige dingen moet je voor jezelf opnieuw uitvinden. Het geeft cachet aan je schip, net als de stuurhut met al die panelen. Succes verder! Wordt een schip waar je trots op mag zijn. En het hoeft niet gisteren klaar toch? Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Het geeft niet Jaap hoeveel uren er in zitten, maar wel dat het naar je zin is! En je ziet gelijk dat een jachtwiel met kromme spaken leeft en dat met rechte spaken niet. Maar sommige dingen moet je voor jezelf opnieuw uitvinden. Het geeft cachet aan je schip, net als de stuurhut met al die panelen. Succes verde! Wordt een schip waar je trots op mag zijn. En het hoeft niet gisteren klaar toch? Gr. Klaas.

Ja dat niet maar hoop dat ik eindelijk van de week eens spullen binnen krijg dan kan ik de romp afmaken 1/4 rond styreen enzv voor berghout .
Dan kan romp in de grond verf en even in het water kijken hoe ze ligt in het water eh ja kinderbadje in de tuin hahaha al geregeld om te lenen.
En moet eigenlijk nog bij mijn maatje Ton langs ( https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-r-w-0n30-smalspoorbaan.270766/ ) daar begint mijn doos met Jaap er op ook aardig vol te liggen .
Denk dat ankerlieren statisch worden kan deze altijd naderhand nog opnieuw en werkende maken.
Maar het begint nu wel te leven elk kleurtje geeft weer een mijl paal.

Groetjes Jaap.
 
Een jachtwiel moet kromme spaken hebben.
Anders is het een handwiel
Maar bij dit type schip werden toen nog alleen maar jachtwielen gebruikt
Allemaal gegoten gietijzer.
 
Een jachtwiel moet kromme spaken hebben.
Anders is het een handwiel
Maar bij dit type schip werden toen nog alleen maar jachtwielen gebruikt
Allemaal gegoten gietijzer.

Dat klopt helemaal ben van deze foto uitgegaan als leidraad
Meeste wielen zijn met 6 spaken maar door de dikte van materiaal in de grote waar in ik het wilde maken kwam dat niet uit maar heb net nog zilverdraad 1mm gevonden in èèn van mijn vele bakken van andere hobby dus nog een exemplaar maken.
Het eerste wiel wel maar die is te groot voor deze schaal

495a85_ankerlier-enkel-leeuwarden-5-07-2010-pieterk.jpg
 
Een jachtwiel moet kromme spaken hebben.
Anders is het een handwiel
Maar bij dit type schip werden toen nog alleen maar jachtwielen gebruikt
Allemaal gegoten gietijzer.

Daarom kromme spaken. Gietijzer krimpt tijdens het stollen.
Indien rechte spaken, dan konden deze knappen tijdens het afkoelen.
Kromme spaken hebben meer lengte en zijn flexibeler tijdens het afkoelen, dus geen gevaar voor breuk.
 
Daarom kromme spaken. Gietijzer krimpt tijdens het stollen.
Indien rechte spaken, dan konden deze knappen tijdens het afkoelen.
Kromme spaken hebben meer lengte en zijn flexibeler tijdens het afkoelen, dus geen gevaar voor breuk.

Oke bedankt voor uitleg weer wat geleerd .
Maar ziet er ook mooier uit.
Gisteren en vanmorgen nog even bezig geweest weet nu hoe ik ze wat sneller kan maken en netjes met weinig tin kan solderen al doende leert men.
Hier resultaat heb er zo 2 stuks identiek aan elkaar nu net geschilderd .
Nu de rest nog .

Groetjes Jaap

IMG_20200414_140617.jpg
 
Hier een update van mijn anker lier tijdje bouw stil gelegen.

1602538773397.JPEG
1602538774805.JPEG
1602538779616.JPEG
1602538890829.JPEG


Veel foto`s kijken en beetje nabouwen zo veel als mogelijk schaal 1 op 50.
Sta nog steeds versteld van wat ik al uit mijn vingers krijg.
Alleen de roef voor op ben ik nog steeds niet uit wat ik hier mee moet of ga maken.
 
Ook met de romp bezich geweest railingwerk en boeg en tevens houtwerk stuurhut nu mooi in de beits.

1602538639146.JPEG
1602538640217.JPEG
1602538971765.JPEG
1602539800618.JPEG
1602539801993.JPEG


Begint er al aardig uit te zien naar lang zoeken dan uit eindelijk de juiste lijm gevonden waarmee styreen en abs op de romp kan plakken zonder dat het los laat .
Ziet er best al aardig uit zo.
Wel hele klus zo maar we vorderen langzaam verder zo en doe steeds meer ervaring op.
Ben in bezit gekomen van de Forties schore dacht hiermee snel te kunnen varen pfff was het maar zo,n feest is complete renovatie geworden en nog niet af maar wel ook al veel van geleerd komt tzt ook draadje van.

Hier vast wat foto's

1602546801248.JPEG
1602546803112.JPEG
1602546807161.JPEG

beschrijving volgt later in ander draadje
 
Laatst bewerkt:
Het is een leuk en knap scheepje aan het worden Jaap :worship: .
En ja die Forties Shore ken ik ook, staat er hier ook nog een in een kist op zolder :p.
Groet, Bert
 
Zo gaat dat Jaap! Begin je als binnenschipper en eer je het weet stap je over naar de zeevaart. Heeft beide z'n charmes en allicht pik je iets op wat in beide schepen bruikbaar is. Succes verder met de nieuwbouw en renovatie. Gr. Klaas.
 
Back
Top