De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
dat heeft wat meer gewicht, zal zodoende minder "speelballetje van de wind" zijn

Maar het vliegen in wind is wel ff een ander dingetje als altijd maar windkracht 1
je moet een beetje anders vliegen, wat minder kritisch op hoogte
wat meer rekening houden met je vliegrichting, als je een figuur wilt doen.

wel rekening houden met de aileron as, de wind moet met zijn pootjes van de vliegstand af blijven.
maar, in de regel, als je gewoon normaal je rondje vliegt, is dat goed te doen.
net zo vliegen als normaal. niet drukker, niet gekker.
je toestel moet er wel tegenin kunnen vliegen, dat is een vrij belangrijke factor.
als dat niet meer lukt, moet je hem toch wel neer gaan zetten:D

voor het idee:
een looping met windje mee, ziet er vanaf de grond niet best uit..
terwijl het met tegenwind goed uitziet.
lichte kist, neus niet lekker in de wind, en je maakt een kurketrekker.
maar, lullig gezegd, de kist doet niks anders. die zit gewoon in zijn luchtlaag, te reageren op wat jij verteld.
het ziet er vanaf de grond anders uit. maar het toestel doet exact hetzelfde.
de extreme uitslagen die je geneigd bent te gaan maken (of ook maakt) zijn puur omdat jij het figuur wilt maken zoals je zelf vanaf de grond gewend bent.
doe ik ook trouwens. maar het helpt wel als je dit weet, en in je achterhoofd houdt.

heb je dit met een lichte kist in de peiling, gaat een grote kist je niet zo snel verrassen.
want ook een grote kist doet het..
of heeft er enige mate last van..

Goede uitleg weer Student. Je bent bij deze bevorderd tot Leraar :D.

Power heeft dit gekke ding genoeg. De MK1 was aanzienlijk langzamer.
Deze is zonder aelerons. Dat is ook al weer wennen.
En hij gaat richting een zwever en daar heb ik ook geen ervaring mee.

Het knuppelgevoel dat ik voor de winter had, is inmiddels weer terug.

In het Paasweekend begin ik met de FourStar. We kunnen toch verder nergens heen.
 
ok, zonder ailerons is dan weer ff een verhaal apart.
ik moet ook bekennen dat ik nooit zonder ailerons gevlogen heb, en ook niet van plan ben dat te doen (tenzij een noodsituatie dat vraagt:D)
pak dan voor wind in ieder geval even een kist met ailerons.. heb je wat meer controle.

een kist wordt echt niet zomaar op zijn rug gelegd door een windvlaag.
maar als er wat geks gebeurt, zou ik toch liever die extra controle hebben.

En ik ben nu zoveelste jaars student :D
ik mag nu ook huiswerkles geven af en toe..
 
Vliegen zonder ailerons is een uitdaging.
Maar je kan nog steeds met zo'n kist rollen, wordt dan wel een soort barrelrol maar het kan wel.
En windkracht 3 vind je te hard?
Je lijkt wel een duitser, die klaagden ook toen er tijdens een nederlandse wedstrijd een normaal nederlands windje stond.
Bij de club in Alkmaar was er altijd wind en we stopten eigenlijk nooit met lessen omdat het te hard waaide, je leert dan juist vliegen.
Alleen als je over de sloot binnen moest komen en de wind stond verkeerd dan had je een hobbeltje in je aanvlucht, doorstartje en nog een keer proberen.
Dat de Escapade zo goed vloog zit tussen je oren, je hebt er niet voor niets 3? gecrasht, dus zo goed was ie dan niet als trainer.
1 van de betere trainers blijft voor mij toch de Calmato hoogdekker.
Je kan daar ook kunstvlucht mee doen, het ding is goedkoop, sterk en redelijk vergevingsgezind.
En niet zo suf als een Charter.
Je moet pas met een laagdekker gaan vliegen als je een hoogdekker altijd onder controle hebt, dus ook met windkracht 5-6.
En daarnaast dan een (electro)zwever, dat is een andere vorm van vliegen, bij een zwever moet je echt goed je landingcircuit inschatten want je hebt geen 2e kans om te landen.

GJ
 
ok, zonder ailerons is dan weer ff een verhaal apart.
ik moet ook bekennen dat ik nooit zonder ailerons gevlogen heb, en ook niet van plan ben dat te doen (tenzij een noodsituatie dat vraagt:D)
pak dan voor wind in ieder geval even een kist met ailerons.. heb je wat meer controle.

een kist wordt echt niet zomaar op zijn rug gelegd door een windvlaag.
maar als er wat geks gebeurt, zou ik toch liever die extra controle hebben.

En ik ben nu zoveelste jaars student :D
ik mag nu ook huiswerkles geven af en toe..

De EasyStar was bedoeld voor op de Petit Ballon in de Vogezen. Begin juni zal daar nog niet veel van terecht komen. Als het al weer mag,
vraag ik mij af of ik het zelf al weer verantwoord vind. Ik ben toch voorzichtig. Er zijn echter veel ergere dingen.

Groeten van een beginnend gevorderde, dan wel van een gevorderd beginner :D.
 
Ik vlieg af en toe nog wel eens zonder ailerons.
Een enkele keer per jaar laat ik mijn oude Westerly nog eens buiten en dan doe ik zowel vluchtjes zonder als met aileronvleugel (zonder heeft uiteraard veel meer V-stelling)
Ook een oude Vicomte heeft geen ailerons maar er vallen genoeg capriolen mee uit te halen. Inclusief (wokkel)rollen.
Ah, en mijn recentste Polo: https://www.modelbouwforum.nl/threads/svenson-polo.269630/

Als we maar leut hebben. Wat maakt het allemaal uit.
Vanmiddag gezellig met een vriend gevlogen. Heerlijk rustig op het veld. 23 graden, zonnetje. Lekker gekeuveld. Wat wil een mens nog meer?
 

Hartelijk dank voor de tip.
Binnenkort zou ik naar de Vogezen gaan, maar deze trip zal niet doorgaan. Als het al mag van de deskundigen, betwijfel ik of ik het wel aan durf.
Mijn vrouw vraagt me nagenoeg elke dag, om toch voldoende afstand tot anderen te houden.
Omdat ik zelf geen zwever van nature ben, is de EasyStar voorlopig goed genoeg.
 
Beste mensen,

Vanmiddag begin ik met het oefenen van de figuren voor het motor-brevet. "O ja, echt waar?"
Ja, serieus, zonder dollen. Ik wil zelfs het officiele KNVVL brevet halen. "nou zeg, toe maar,
veel gekker moet het niet worden" Het moeilijkste lijkt mij nog om die figuren te onthouden.
Het vliegen ervan dat gaat zeker lukken.Daar ben ik eerder al eens mee bezig geweest. Ik ben
toen blijven steken bij de vlakke 5.
Het leuke is, dat ik dat samen met een gelijkgestemde (musicus heh :D) vlieger ga doen. Hij heeft
een Kalm Aan Zo (Calmato) laagdekker en ik een FourStar laagdekker. Gezellig samen oefenen en
daarna het brevet halen.

Op dit moment zijn alle KNVVL verenigingen gesloten, maar zo gauw die weer open gaan, kunnen
wij aan de bak.
Bij mijn eigen club is het niet mogelijk om een brevet te halen en vereniging waar ik ook vlieg,
kent men een eigen brevet. Kortom, zijn wij op zoek naar een vereniging waar wij het examen kunnen afleggen.
Wij wonen beiden in de buurt van 's-Hertogenbosch, dus liever niet in Groningen, Maastricht,
Hoorn (musicus heh :D) of Middelburg.
Any suggestions?
 
Willy, jullie zijn natuurlijk welkom bij The Hawks in Vught wanneer we weer open zijn. :bye:

We zijn wel streng hoor :p

Wij willen zelfs uitermate streng beoordeeld worden. Ik zet nooit namen op internet, maar ik denk dat je B. wel kent.
En natuurlijk heel erg bedankt voor het zeer mooie aanbod.
Wij gaan ondertussen oefenen tot de perfectie bereikt is. De examinatoren zullen het er nog jaren over hebben :D.
 
  • Like
Reactions: jve
Het moeilijkste lijkt mij nog om die figuren te onthouden.
Het vliegen ervan dat gaat zeker lukken.Daar ben ik eerder al eens mee bezig gewend

Je mag een souffleur hebben hoor, die verteld welk figuur je als volgende moet vliegen, dat mag zelfs een examinator zijn.
je hoeft je alleen maar te concentreren op het vliegen (doen ze in de F3A ook....)
 
Je mag een souffleur hebben hoor, die verteld welk figuur je als volgende moet vliegen, dat mag zelfs een examinator zijn.
je hoeft je alleen maar te concentreren op het vliegen (doen ze in de F3A ook....)

Dat is goed nieuws. Ik heb thuis ook een souffleur :D.

Misschien wil jve wel souffleur zijn tijdens het examen?
 
Ja hoor, ik souffleur me altijd gek tijdens examens [emoji2957].
Tuurlijk mag dat, we hebben nette examenformulieren (KNVvL) waarop de figuren netjes in volgorde staan. We noemen deze op en jij mag ze dan "relaxed" vliegen.
 
Ja hoor, ik souffleur me altijd gek tijdens examens [emoji2957].
Tuurlijk mag dat, we hebben nette examenformulieren (KNVvL) waarop de figuren netjes in volgorde staan. We noemen deze op en jij mag ze dan "relaxed" vliegen.

Ik zie het zelfs al een beetje voor me: "linker bocht, sukkel" :D. "wat zei ik nou ......omhoog"
Kandidaat geslaagd, maar souffleur verlaat in geheel overspannen toestand het terrein.
 
  • Like
Reactions: jve
Haha, dan ben je de eerste die dat ooit gelukt is. Nee, ik lach n breuk bij al die capriolen, en vind het soms zelfs enorm knap hoe een examenkandidaat zich uit n situatie redt. Maar de oefeningen moet wel netjes gevlogen worden. Laten zien dat je het vliegen beheerst is het allerbelangrijkst zodat je veilig alleen kunt vliegen.
Nou heb ik vaker gemerkt dat dit geen garantie geeft want heb ook gemerkt dat de geslaagde een week later een boomspringer voor z'n kist heeft. Het kan zomaar gebeuren.
 
Haha, dan ben je de eerste die dat ooit gelukt is. Nee, ik lach n breuk bij al die capriolen, en vind het soms zelfs enorm knap hoe een examenkandidaat zich uit n situatie redt. Maar de oefeningen moet wel netjes gevlogen worden. Laten zien dat je het vliegen beheerst is het allerbelangrijkst zodat je veilig alleen kunt vliegen.
Nou heb ik vaker gemerkt dat dit geen garantie geeft want heb ook gemerkt dat de geslaagde een week later een boomspringer voor z'n kist heeft. Het kan zomaar gebeuren.
Ach ja, de meeste ongelukken met de auto worden gemaakt door mensen mét rijbewijs [emoji3]
Succes met de poging om een brevet te halen![emoji4]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top