G4 geschikt voor epoxy? Wat bedoelen ze daar mee?
Nee... G4 geeft geen structurele sterkte af, als epoxy dat doet, in combinatie met glas.
Daarom wordt en ook niet gebruikt om rompen van vliegtuigen of schepen mee te bouwen in dragende constructies...
Maar in de modelbouw kan het uitstekend.
Zou ik met G4 geen dragende romp glassen, maar een cockpitkapje heb ik wel gedaan.. en meer...
Is ook het enige onderdeel aan dat ene zweefmodel dat niet stuk is gevlogen...
Epoxy als zelfstandig afgietsel geeft geen sterkte. Giet je iets fragiels af,
wat gekopieerd is van iets uit ABS, merk je dat het gietsel veel brozer is dan het ABS-origineel, zelfs met high-end epoxy.
De combinatie met glas, weefsel, en dan vooral zo spaarzaam mogelijk, geeft de sterkte.
Een balkje van puur epoxy breek je pardoes in twee, goed glasversterkt object niet.
G4 dat buigt een beetje taai door.
Epoxy kan veel hogere temperaturen aan. Maar blijft een thermoplast.
G4 gaat bij 100 graad wel stuk... is ook thermoplastisch, maar verouderd ook sneller
onder invloed van UV-licht.
Werken met verschillende chemie? Het een bijt niet het ander.
Voor goede hechting grof voorschuren. Dat geld ook voor epoxy op epoxy als het hard is.
Injecteer harsen dringen veel dieper in het hout dan een lamineer epoxy,
of het Bisongoedje uit de dubbelflacons... (troep)
De viscositeit bepaalt de indringing. Gooi je krijtpoeder in de G4, dicht het beter af.
G4 kan je uitstekend balsa mee versterken, vliegtuigvleugels mee glassen.
De weet van de G4 heb ik rechtstreeks van een zeilbotenbouwer in knikspantjachten...
De vleugel hieronder is eerst in de G4 gezet, daarna in de epoxy 2K gerold, De IJssel
Daar ik geen zin had in spuiten, en iedere alternatieve bouwgrap leuk is om te testen.
schuimkern en abachi ingedekt. Prima... en brandstof vast...
Een vliegend model is zo al vele malen sterker dan een 1:1 model.
De vleugel is loeisterk, maar echt niet bedoeld om de grond open te splijten.
De kennis is eigenlijk van dit forum van de afgelopen jaren dat dit forum bestaat...
Wellicht dat de vliegtuigbouwers wat meer experimenteren...
het geschrevene in het verleden snel is vergeten en eigenlijk ook niet makkelijk na te snuffelen.
Servoplankjes in de G4...
Na uitharden superlicht en beresterk. Dubbelzijdig gelamineerd
over Gamma-ply. (feitelijk junk materiaal) Je breekt het gelamineerd met zeer veel moeite.
Zo verschrikkelijk sterk vergeleken met onbehandeld.
Te slopen is alles... dit ook... waarvoor het bedoeld is, is het over-sterk... erg licht van gewicht!
Nadeel, G4 vergeeld. G8 doet dat niet.
Halszaak is het niet voor mij. Kwestie van keuzes.
Je kiest het materiaal waar je op dat moment denkt het best mee te kunnen werken.
Met beide materialen kan je grappen en kunsten uithalen... dus met beide stoffen werk ik.
En als je goed bouwt, bouw je sowieso voor de eeuwigheid...
Twee chemische producten... dat is natuurlijk onzin.

Zuivel op zuivel... is het werk van den duivel... niet in deze.
En de chemie van epoxy? Zeker niet allemaal hetzelfde recept, echt verre van!
We noemen het 'epoxy'...
Gr Bas