Weerstand, invloed gewicht
=====================
Om de discussie wat vorm te geven heb ik een poging gedaan om de weerstand van een M voor een lichte variatie van gewicht uit te rekenen. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de Delft Systematic series gegevens (voor wat het waard is).
Alles rechtop, en alleen de romp.
De basis romp heeft een gewicht van 4603 gr (dus exclusief deplacement vin, lood en roer).
Ik heb enerzijds alleen de breedte verandert, anderzijds alleen de diepgang. Afhankelijke waarden zoals waterlijn oppervlak, nat oppervlak zijn mee gewijzigd.
Hierbij de resultaten. Grappig genoeg is er nauwelijks verschil is resultaten met een vergrote breedte en een vergrote diepgang. De invloed op snelheid bij gelijke weerstand is toch groter dan ik dacht. Maar in de werkelijkheid moet er nog de (geinduceerde) weerstand van de vin, lood en roer bij, is niet verwaarloosbaar.
=====================
Om de discussie wat vorm te geven heb ik een poging gedaan om de weerstand van een M voor een lichte variatie van gewicht uit te rekenen. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de Delft Systematic series gegevens (voor wat het waard is).
Alles rechtop, en alleen de romp.
De basis romp heeft een gewicht van 4603 gr (dus exclusief deplacement vin, lood en roer).
Ik heb enerzijds alleen de breedte verandert, anderzijds alleen de diepgang. Afhankelijke waarden zoals waterlijn oppervlak, nat oppervlak zijn mee gewijzigd.
Hierbij de resultaten. Grappig genoeg is er nauwelijks verschil is resultaten met een vergrote breedte en een vergrote diepgang. De invloed op snelheid bij gelijke weerstand is toch groter dan ik dacht. Maar in de werkelijkheid moet er nog de (geinduceerde) weerstand van de vin, lood en roer bij, is niet verwaarloosbaar.