Arnold 85
Vriend van modelbouwforum.nl
Hoi de vliegtijd ook maar eens in de gaten. Zippy lipos zit beduidend minder in dan het label aangeeft! Onbalans in de cellen......troep!Een serieus nieuw perikel.
Twee weken geleden ben ik weer lid geworden van mijn eerste vliegclub de Flying Dutchman in Bruchem.
Momenteel vlieg ik daar met een FourStar 60 op 6s. Voor mij is dat een mooi en groot vliegtuig.
Maar er was iets vreemd aan de hand. De ene keer vloog hij goed en de andere keer wilde hij recht omhoog.
Ik dacht: het zal wel aan mij liggen.
Tot ik op het idee kwam, om eens kritisch naar de lipo's te kijken. Het zijn 2 Zippy's, 1 Gens Ace en een Turnigy Nano.
En ja hoor ........... ze zijn niet even lang. Hmm...........zouden ze dan ook niet even zwaar zijn?
Bij Blokker maar eens een electronisch weegschaaltje gekocht.
Zijn er helderzienden onder jullie? Wat denk je? Het verschil tussen de Zippy en de Nanotech is maar liefst 130 gram.
De man die hem ingevlogen had, zei dat het zwaartepunt net goed was. Ja, maar dat was met de Nanotech.
Gisteren toch nog maar eens iemand anders erbij gevraagd. Hij blijkt de meeste toestellen doorgaans in te vliegen.
Hij had de oorzaak al snel gevonden. Het zwaartepunt!
Ik had inmiddels thuis al alle lipos's evenzwaar gemaakt met lood, zoals de Nano. Toch handig zo'n weegschaaltje.
Op het veld voegden wij lood toe aan de zwaarste lipo (totaalgewicht nu 890 gram) en de 4* vloog een stuk beter.
(inmiddels wegen de andere lipo's nu ook 890 gram).
Vervolgens kreeg ik flink op mijn sodemieter. Alle uitslagen waren veel te klein!
De beste man zweert bij de fabrieksinstellingen. Die had ik toevallig bij me. Samen stelden wij deze in.
En wat denk je? Hij vloog weer een stuk beter.
De man vroeg zich af, hoe ik zo al twee weken heb kunnen vliegen? Dat komt natuurlijk omdat ik zo goed ben.
Kortom, in slechts 1 middag heb ik ongelooflijk veel essentiële zaken geleerd. Ik ben hem dan ook ontzettend dankbaar.
Voor iedereen die hier meeleest: VERSCHILLENDE MERKEN LIPO'S VERSCHILLEN WAARSCHIJNLIJK VAN GEWICHT.
CONTROLEER HET ZWAARTEPUNT