De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een serieus nieuw perikel.

Twee weken geleden ben ik weer lid geworden van mijn eerste vliegclub de Flying Dutchman in Bruchem.
Momenteel vlieg ik daar met een FourStar 60 op 6s. Voor mij is dat een mooi en groot vliegtuig.
Maar er was iets vreemd aan de hand. De ene keer vloog hij goed en de andere keer wilde hij recht omhoog.
Ik dacht: het zal wel aan mij liggen.

Tot ik op het idee kwam, om eens kritisch naar de lipo's te kijken. Het zijn 2 Zippy's, 1 Gens Ace en een Turnigy Nano.
En ja hoor ........... ze zijn niet even lang. Hmm...........zouden ze dan ook niet even zwaar zijn?
Bij Blokker maar eens een electronisch weegschaaltje gekocht.
Zijn er helderzienden onder jullie? Wat denk je? Het verschil tussen de Zippy en de Nanotech is maar liefst 130 gram.

De man die hem ingevlogen had, zei dat het zwaartepunt net goed was. Ja, maar dat was met de Nanotech.
Gisteren toch nog maar eens iemand anders erbij gevraagd. Hij blijkt de meeste toestellen doorgaans in te vliegen.
Hij had de oorzaak al snel gevonden. Het zwaartepunt!
Ik had inmiddels thuis al alle lipos's evenzwaar gemaakt met lood, zoals de Nano. Toch handig zo'n weegschaaltje.
Op het veld voegden wij lood toe aan de zwaarste lipo (totaalgewicht nu 890 gram) en de 4* vloog een stuk beter.
(inmiddels wegen de andere lipo's nu ook 890 gram).

Vervolgens kreeg ik flink op mijn sodemieter. Alle uitslagen waren veel te klein!
De beste man zweert bij de fabrieksinstellingen. Die had ik toevallig bij me. Samen stelden wij deze in.
En wat denk je? Hij vloog weer een stuk beter.
De man vroeg zich af, hoe ik zo al twee weken heb kunnen vliegen? Dat komt natuurlijk omdat ik zo goed ben :D.

Kortom, in slechts 1 middag heb ik ongelooflijk veel essentiële zaken geleerd. Ik ben hem dan ook ontzettend dankbaar.

Voor iedereen die hier meeleest: VERSCHILLENDE MERKEN LIPO'S VERSCHILLEN WAARSCHIJNLIJK VAN GEWICHT.
CONTROLEER HET ZWAARTEPUNT
Hoi de vliegtijd ook maar eens in de gaten. Zippy lipos zit beduidend minder in dan het label aangeeft! Onbalans in de cellen......troep!
 
En dan schrijven ze dat elektro veel makkelijker is.
Andere elektronen peut er in, ander zwaarte punt.

Bij brandstof speelt dit niet zo, die worden uitgebalanceerd met een lege tank.

Misschien een optie om bij elektro het kistje uit te balanceren met een lege accu? :D

Voor iedereen die hier meeleest: VERSCHILLENDE MERKEN LIPO'S VERSCHILLEN WAARSCHIJNLIJK VAN GEWICHT.
CONTROLEER HET ZWAARTEPUNT
Na jaren fladderen en dan nog niet weten dat het zwaartepunt best wel belangrijk is?
Ergens heb je in de opleiding tot zelfstandig modelfladderen iets gemist of de leermeester(e(s)(en) hebben een steekje laten vallen in de opleiding.
 
daarom heb ik meestal lipo's van hetzelfde merk en C waarde (c waarde maakt ook dat de accu's verschillen in gewicht)
nu vlieg ik in de regel brandstof, ontvangeraccu's zijn in verhouding veel lichter, en maken dus ook veel minder uit op zwaartepunt.
en mn electrokisten zijn niet zo gevoelig op zwaartepunt. daarbij heb ik maar kleine accu's, maakt in verhouding veel minder uit.

maar, ik zie voldoende mensen die oud, nieuw, diverse formaten accu's zo in de kist gooien, en het dan raar vinden dat de kist niet helemaal consequent is.
je ziet ook mensen die met strepen in de kist aangeven waar iedere accu moet liggen.


en zoals hierboven..
zwaartepunt is HET belangrijkste
nr 2 is de goede uitslagen. en wie weet dat beter dan de fabrikant..
het is gewoon uitgangspunt nr 1. doen wat ze daar zeggen.
daarna kun je hem gaan finetunen.
of het moet een heel erg chinese fabriek zijn, waarvan internet verteld dat de informatie absoluut niet te vertrouwen is.
maar zoveel zijn daar niet van..
en de fourstar is een redelijk uitgewerkt model op het moment. heeft zn sporen al verdient.
 
Hoi de vliegtijd ook maar eens in de gaten. Zippy lipos zit beduidend minder in dan het label aangeeft! Onbalans in de cellen......troep!

Ik ga ze scherp in de gaten houden Arnold. Dat men er dan 5000mAh op mag zetten?

Als je op internet zoekt naar welke lipo's je het best kunt kopen, krijg je alleen maar tegengestelde adviezen. Ergens werden Zippy's zeer aanbevolen.
Inmiddels heb ik gehoord, dat er mensen zijn die betaald krijgen om positieve verhalen over een bepaald merk op internet te zetten.
In mijn muziekbranche gaat dat ook zo. Beroemde musici die zgn. op een flut-merk spelen.
 
Laatst bewerkt:
En dan schrijven ze dat elektro veel makkelijker is.
Andere elektronen peut er in, ander zwaarte punt.

Bij brandstof speelt dit niet zo, die worden uitgebalanceerd met een lege tank.

Misschien een optie om bij elektro het kistje uit te balanceren met een lege accu? :D


Na jaren fladderen en dan nog niet weten dat het zwaartepunt best wel belangrijk is?
Ergens heb je in de opleiding tot zelfstandig modelfladderen iets gemist of de leermeester(e(s)(en) hebben een steekje laten vallen in de opleiding.

"uitbalanceren met een lege accu" Zeg wil jij mijn grappen niet stelen :D.

Verder geef ik nooit iemand anders de schuld. Mijn vrouw (Willemien de Woofer) doet dat wel en dat is niet prettig kan ik je garanderen.
 
daarom heb ik meestal lipo's van hetzelfde merk en C waarde (c waarde maakt ook dat de accu's verschillen in gewicht)
nu vlieg ik in de regel brandstof, ontvangeraccu's zijn in verhouding veel lichter, en maken dus ook veel minder uit op zwaartepunt.
en mn electrokisten zijn niet zo gevoelig op zwaartepunt. daarbij heb ik maar kleine accu's, maakt in verhouding veel minder uit.

maar, ik zie voldoende mensen die oud, nieuw, diverse formaten accu's zo in de kist gooien, en het dan raar vinden dat de kist niet helemaal consequent is.
je ziet ook mensen die met strepen in de kist aangeven waar iedere accu moet liggen.


en zoals hierboven..
zwaartepunt is HET belangrijkste
nr 2 is de goede uitslagen. en wie weet dat beter dan de fabrikant..
het is gewoon uitgangspunt nr 1. doen wat ze daar zeggen.
daarna kun je hem gaan finetunen.
of het moet een heel erg chinese fabriek zijn, waarvan internet verteld dat de informatie absoluut niet te vertrouwen is.
maar zoveel zijn daar niet van..
en de fourstar is een redelijk uitgewerkt model op het moment. heeft zn sporen al verdient.

Bij zes cellen zullen de verschillen in gewicht groter zijn dan mij 2 of 3s.

Zwaartepunt: Ik ben nu zelf alles aan het instellen. Dan maar in het begin even een keer flink op mijn bec (let op de leuke woordspeling) gaan.
Het geheel zie ik als een reset van de bovenkamer :D. Een stukje bewustwording. Jip en Janneke .......of zoiets.
Van taxiën tot landen, alles gaat nu beter.
 
Bij zes cellen zullen de verschillen in gewicht groter zijn dan bij 2 of 3s.
Het kistje waar een 6s accu in hoort te zitten, zal in verhouding grote en zwaarder zijn dan een kistje met een 2s / 3s accu aan boord.
In beide gevallen weegt het verschil in gewicht van de accu t.o.v. een leeg kistje net zo zwaar mee in het zwaartepunt.

"uitbalanceren met een lege accu" Zeg wil jij mijn grappen niet stelen :D.
Ik zou niet durven.
Als ik op het veld vanuit de autoaccu de vliegaccu wil opladen, dan komt er lood bij.
Gebruik ik als stroombron de generator, die draait op loodvrije benzine wordt de accu niet zwaarder tijdens het laden.
Met wind energie opladen, dan gaat tie extra hard.
En met zonnen energie geeft tie in het donker licht.
 
Het kistje waar een 6s accu in hoort te zitten, zal in verhouding grote en zwaarder zijn dan een kistje met een 2s / 3s accu aan boord.
In beide gevallen weegt het verschil in gewicht van de accu t.o.v. een leeg kistje net zo zwaar mee in het zwaartepunt.


Ik zou niet durven.
Als ik op het veld vanuit de autoaccu de vliegaccu wil opladen, dan komt er lood bij.
Gebruik ik als stroombron de generator, die draait op loodvrije benzine wordt de accu niet zwaarder tijdens het laden.
Met wind energie opladen, dan gaat tie extra hard.
En met zonnen energie geeft tie in het donker licht.
Wat een hoop intellect is er toch op dit forum.
 
De ene lipo is de andere niet. Zelfs wat je denken dat dezelfde lipo is, heeft soms een identiteitscrisis.

In de praktijk is het al meer voorgekomen dat ondanks hetzelfde label, er ineens andere cellen in de krimpkous zitten. Of dat zou Zippy, SLS of een ander merk/type is.
Ook het gewicht kan ondanks een zelfde label (voorbeeld Zippy 500mAh 30C) ineens anders zijn. Als ook de kwaliteit.
Komt er op neer dat de fabrikanten soms andere cellen uit China binnenkrijgen en die dan maar in het krimpkousje stoppen.
Vandaar dat de ene piloot goede ervaringen met een bepaald type lipo kan hebben, waar de andere piloot hele andere ervaringen heeft.

Lood bijplakken op een lipo is wel een beetje zonde.. Waarom niet een streep in de romp zetten, ongeveer halverwege de lipo. Dan toestel met ieder pakket uitbalanceren, en een streep op het pack zetten, wat met de streep in de romp uitlijnt.
Of als je een aanslag in de romp hebt, verschillende dikte blokjes balsa of schuim.
Onnodig gewicht meeslepen is toch ook zonde..
 
De ene lipo is de andere niet. Zelfs wat je denken dat dezelfde lipo is, heeft soms een identiteitscrisis.

In de praktijk is het al meer voorgekomen dat ondanks hetzelfde label, er ineens andere cellen in de krimpkous zitten. Of dat zou Zippy, SLS of een ander merk/type is.
Ook het gewicht kan ondanks een zelfde label (voorbeeld Zippy 500mAh 30C) ineens anders zijn. Als ook de kwaliteit.
Komt er op neer dat de fabrikanten soms andere cellen uit China binnenkrijgen en die dan maar in het krimpkousje stoppen.
Vandaar dat de ene piloot goede ervaringen met een bepaald type lipo kan hebben, waar de andere piloot hele andere ervaringen heeft.

Lood bijplakken op een lipo is wel een beetje zonde.. Waarom niet een streep in de romp zetten, ongeveer halverwege de lipo. Dan toestel met ieder pakket uitbalanceren, en een streep op het pack zetten, wat met de streep in de romp uitlijnt.
Of als je een aanslag in de romp hebt, verschillende dikte blokjes balsa of schuim.
Onnodig gewicht meeslepen is toch ook zonde..

Dat verklaart veel Gerben. En maakt het voor ons als consument, haast onmogelijk een gefundeerde keuze te maken.
De Zippi´s bevallen mij goed en Arnold niet!

Je voorstel om te schuiven met de lipo heb ik al vaker met succes toegepast. Echter bij deze FourStar moet elke lipo al helemaal voorin liggen.
Het enige wat ik kan doen is gewicht toevoegen bij de motorophanging, dan is er in totaal minder lood nodig.
Dit toestel heb ik zo gekocht. Er zit ook geen zware motor en regelaar in, qua gewicht. Ik heb hier zwaardere spullen liggen, maar ik laat het maar even zo.
 
Ergens heb je in de opleiding tot zelfstandig modelfladderen iets gemist of de leermeester(e(s)(en) hebben een steekje laten vallen in de opleiding.

Dat roep ik al de hele tijd.
En Gerben.. Willy Warhoofd kennende kan hij er beter lood opplakken anders vergeet ie dat ie streep gelijk moet lopen bij een bepaalde lipo.
Beetje extra gewicht vliegt zoveel lekkerder.

Wil had gisteravond weer hele verhalen, zwaartepunt exact met schuifmaatje en zo, uitslagen ook.
Voor een Fourstar.. ding vliegt altijd wel als het zwaartepunt in de buurt ligt, centimetertje te voorlijk of te achterlijk maakt niks uit bij die kist.
Pas als je er mee gaat vliegen dan ga je schuiven naar wat je lekker vind vliegen.

Ander vraagje, ik weet ook niet alles, wel heeeel veel.
Kan iemand me vertellen hoe je servo's sneller kan maken in de zender, als er geen servo slow of zo aan staat.
Dat hoorde ik namelijk dat iemand dat gedaan had... volgens mij kan dat niet.

GJ
 
Kan iemand me vertellen hoe je servo's sneller kan maken in de zender, als er geen servo slow of zo aan staat.
Dat hoorde ik namelijk dat iemand dat gedaan had... volgens mij kan dat niet.
Met fast respons kun je wat, maar daar wordt de servo niet sneller van, hij / zij gaat alleen sneller stuk als tie daar niet voor is gemaakt.
Sommige digitale programmeerbare servo's zijn te manipuleren, maar dat gaat dan niet via de zender maar met een kastje even aan de servo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top