Klipperschip Cutty Sark - Schaal 1:50

dat gaat wel hoor lou als je er eest een block van maakt rechts klikken maak block )kan je ze draaien en op elkaar leggen , als je klaar bent explote en klaar is kees ;).
Ik vond het handiger om eerst alles recht te zetten in het grafisch programma. Maar er zijn uiteraard meer wegen die naar Rome leiden...

Lou
 
Ook al ben ik druk aan het schaven en schuren, ik houd een oog op wat er met mijn grote voorbeeld gebeurt. Mijn onderwijzer op de basisschool (lang geleden!) moet eens gezegd hebben "Lou kan zich heel goed concentreren, maar dan moet er niet plotseling een meeuw langs het raam vliegen". Dus, af en toe dwaal ik af maar dat is het voorrecht van gepensioneerd zijn. Gisteren ontdekte ik dat er iets belangrijks staat te gebeuren met Nannie, het boegbeeld van de Cutty Sark:

De inspiratie voor de naam van het schip is te vinden in een gedicht van Robert Burns, Tam O'Shanter, voor het eerst gepubliceerd in 1791. Het gedicht vertelt het verhaal van een boer die op een avond op weg naar huis van de markt een samenkomst van heksen treft in Kirk Alloway. De heksen dansen en de duivel zelf speelt de doedelzak. Het zijn allemaal lelijke oude wijven, met uitzondering van een jonge heks genaamd Nannie en Tam is gebiologeerd door haar schoonheid. Nannie droeg een 'cutty sark' - in Schots dialect de naam voor een kort dameshemdje - en Tam, overweldigd door de aanblik van haar in haar onthullende outfit, kan niet nalaten te roepen: “Goed gedaan, Cutty Sark!” De heksen openen daarop de jacht op Tam, die vlucht voor zijn leven op zijn paard Maggie.

Volgens de mythe kunnen heksen stromend water niet oversteken, dus Tam geeft Maggie de sporen naar de brug over de rivier de Doon. Vlak achter hem zit Nannie, die zich uitstrekt en Maggie’s staart vastgrijpt op het moment dat ze de brug oversteken. Tam ontsnapt, maar helaas voor de arme Maggie laat haar staart los in Nannie’s hand. Het boegbeeld van het schip toont de heks Nannie in haar ‘cutty sark’ met een uitgestrekte arm die de staart van het paard vasthoudt. Een schets van Hercules Linton - de ontwerper van Cutty Sark – toont de heks als een lieftallige gestalte.



De afbeeldingen die ik heb gevonden van het originele boegbeeld zijn onduidelijk. Bij de restauratie in 1950 is het sowieso vervangen door een nieuw beeld dat echter in niets lijkt op het ontwerp van Hercules Linton. Het is een lelijke Kenau geworden die het schip eerder ontsiert dan versiert.



Niets heeft het eeuwige leven en gelukkig moet ook deze Kenau worden vervangen. Er werd een inzameling gestart die binnen 6 maanden de vereiste £ 50.000 heeft opgebracht. Dat geld zal niet alleen worden gebruikt om een nieuw boegbeeld te maken, maar ook voor onderzoek en ontwerp, waardoor er een Nannie ontstaat die qua ontwerp meer lijkt op het origineel van Hercules Linton, dat er sierlijker en minder agressief uitziet dan de huidige Nannie. Het ontwerp van het nieuwe beeld is inmiddels gereed en men hoopt de nieuwe Nannie vanaf 2021 te kunnen tonen.



Zo, en nu weer aan het werk!
 
En toch wisten ze wel hoe ze er ongeveer uit moest zien.:)

Cutty Sark.jpg


Ze hadden Nannie namelijk in 2004 in het ruim van de Cutty Sark staan
Volgens het onderschrift is dit trouwens het originele boegbeeld
 
Laatst bewerkt:
En toch wisten ze wel hoe ze er ongeveer uit moest zien.:)

Bekijk bijlage 376977

Ze hadden Nannie namelijk in 2004 in het ruim van de Cutty Sark staan
Volgens het onderschrift is dit trouwens het originele boegbeeld

Het boegbeeld op je foto is een replica van het huidige boegbeeld dat is toegevoegd aan de Long John Silver Collection van boegbeelden. Het originele boegbeeld is in 1950 vervangen door het huidige. Met deze Nannie buitengaats gaat het nu niet zo goed, haar make-up moest in 2006 al grondig worden bijgewerkt...

Zodra de nieuwe Nannie er is, wordt haar voorgangster ook verhuisd naar de collectie.
 
Sorry, Pingu57, jij hebt gelijk en ik heb ongelijk. Ik heb mijn bewering nog eens gecontroleerd en ik bleek mijn feiten niet meer op een rijtje te hebben. Het boegbeeld op je foto is inderdaad het origineel. Het is gemaakt door Frederick Hellyer, lid van een beroemde familie van houtsnijders uit Blackwall, Ik heb zelfs nog een plaatje van de oude heer, die eveneens de Star of India op de achtersteven heeft gesneden. Deze eerste versie van Nannie heeft tegen het einde van de 19e eeuw in een storm haar hoofd en uitgestoken arm verloren. De restanten zijn in 1970 gerestaureerd en dat beeld is nu binnen in het schip tentoongesteld. Aan de hand van dit voorbeeld is in 1957 de replica gemaakt die nu op de boeg zit.

Het nieuwe boegbeeld op basis van het ontwerp van Hercules Linton wordt gemaakt door Maritima Wood Carving. Op hun website kun je al iets van het lopende project zien.
 
Laatst bewerkt:
Bij zonnig weer wil mijn gade graag met mij fietsen, dus dacht ik bij de huidige weersomslag weer lekker te kunnen klussen. Ik gebruik een lintzaag (Scheppach Basa1) voor het zagen van vulstukken voor tussen de spanten, uit Abachi balkjes, waar doorgaans banken voor sauna's van worden gemaakt. Stabiel hout zonder nerf en ongerechtigheden, maar te groot voor een figuurzaag. Na het spannen van het zaaglint en het starten van de machine, liet deze nu echter een verontrustend, ratelend bijgeluid horen. Ik heb het geluid opgenomen maar het geluidsbestand mag ik hier helaas niet bijvoegen.

Ik heb een berichtje gestuurd aan Scheppach in Duitsland (antwoord over een dag of drie) en aan Herman Buitelaar, die binnen het uur reageerde. Laatstgenoemde vermoedde dat het óf een ongerechtigheid in de las van het zaaglint is óf een kapot lager in een van de wielen. Het zaaglint ziet er echter gaaf uit en bij montage van een nieuw lint bleef het geluid. Afgezien van de ergernis over het gedwongen oponthoud, blijft de mogelijke oorzaak mij intrigeren. Ik heb nu een middag met mijn hoofd achter de deur van de machine gezeten maar alles ziet er normaal uit en de bron van het geluid is moeilijk te lokaliseren. Als ik de wielen met de hand ronddraai lijkt het geluid ter hoogte van het onderste wiel van het lint te komen, alsof iemand er op tokkelt, en steeds in dezelfde stand van het wiel. Het geluid begint als het lint gespannen is en wordt luider bij verhoging van de spanning.

Iemand een idee?
 
Lijkt het lager, kan je het geluid ook voelen als hij gespannen is en je het wiel ronddraait met de hand? Als er een onregelmatigheid in het lager zit kan je dit voelen door een miniem schokje met draaien in het wiel, je spant de band dan strakker als toegestaan. Ook kan het door spelling komen dat het wiel ergens aan loopt
 
Prijs van zo'n lager zit tussen de 2 tot 7 euro, waarschijnlijk is dit een 6000zz lager. de code staat er altijd op vermeld. koop je hem bij scheppach betaal je waarschijnlijk het 10 voudige. Ik hoop dat je met al deze info iets kunt. Het gaat in de tekening om lager nummer 21
 
Lijkt het lager, kan je het geluid ook voelen als hij gespannen is en je het wiel ronddraait met de hand? Als er een onregelmatigheid in het lager zit kan je dit voelen door een miniem schokje met draaien in het wiel, je spant de band dan strakker als toegestaan. Ook kan het door spelling komen dat het wiel ergens aan loopt
Bedankt voor je reactie, Stephan! Het is precies zoals je zegt, als ik het wiel met de hand ronddraai, is er een miniem schokje voelbaar en steeds met het (aangedreven) wiel in dezelfde stand. Het zal dus wel het lager zijn.

Overigens loopt het wiel nergens aan. Het op de juiste spanning brengen van het lint vind ik wel lastig. In de handleiding staat dat je het moet spannen totdat het halverwege tussen de twee wielen niet verder dan 1-2 mm kan worden ingedrukt. Dat is nogal dubbelzinnig, de een drukt harder dan de ander, De lintspanner heeft een blokkering aan het eind, meestal spande ik het lind tot de blokkering.
 
Prijs van zo'n lager zit tussen de 2 tot 7 euro, waarschijnlijk is dit een 6000zz lager. de code staat er altijd op vermeld. koop je hem bij scheppach betaal je waarschijnlijk het 10 voudige. Ik hoop dat je met al deze info iets kunt. Het gaat in de tekening om lager nummer 21
Het is niet een Basato1 maar Basa1, maar dat geeft niet, ze komen sterk overeen. Het is een geruststelling dat het lager relatief goedkoop is. Ik denk dat het voor mij te specialistisch is om het zelf te monteren, ik denk dat Herman Buitelaar dat wel kan verzorgen.
 
Bedankt voor je reactie, Stephan! Het is precies zoals je zegt, als ik het wiel met de hand ronddraai, is er een miniem schokje voelbaar en steeds met het (aangedreven) wiel in dezelfde stand. Het zal dus wel het lager zijn.

Overigens loopt het wiel nergens aan. Het op de juiste spanning brengen van het lint vind ik wel lastig. In de handleiding staat dat je het moet spannen totdat het halverwege tussen de twee wielen niet verder dan 1-2 mm kan worden ingedrukt. Dat is nogal dubbelzinnig, de een drukt harder dan de ander, De lintspanner heeft een blokkering aan het eind, meestal spande ik het lind tot de blokkering.
Daar kan ik je niet bij helpen, ik heb alleen ervaring met kapotte lagers en zo. Geen ervaring met zagen. Maar misschien heb je iets aan de handleiding die de Baptist online geeft: https://www.baptist.nl/uploads/bijl... lintzaagmachine_versie nw 1.2 definitief.pdf
 
Het is niet een Basato1 maar Basa1, maar dat geeft niet, ze komen sterk overeen. Het is een geruststelling dat het lager relatief goedkoop is. Ik denk dat het voor mij te specialistisch is om het zelf te monteren, ik denk dat Herman Buitelaar dat wel kan verzorgen.
misschien kan hij je uitleg geven hoe het beste de zaag te spannen
 
Back
Top