Ook al ben ik druk aan het schaven en schuren, ik houd een oog op wat er met mijn grote voorbeeld gebeurt. Mijn onderwijzer op de basisschool (lang geleden!) moet eens gezegd hebben "Lou kan zich heel goed concentreren, maar dan moet er niet plotseling een meeuw langs het raam vliegen". Dus, af en toe dwaal ik af maar dat is het voorrecht van gepensioneerd zijn. Gisteren ontdekte ik dat er iets belangrijks staat te gebeuren met Nannie, het boegbeeld van de Cutty Sark:
De inspiratie voor de naam van het schip is te vinden in een gedicht van Robert Burns, Tam O'Shanter, voor het eerst gepubliceerd in 1791. Het gedicht vertelt het verhaal van een boer die op een avond op weg naar huis van de markt een samenkomst van heksen treft in Kirk Alloway. De heksen dansen en de duivel zelf speelt de doedelzak. Het zijn allemaal lelijke oude wijven, met uitzondering van een jonge heks genaamd Nannie en Tam is gebiologeerd door haar schoonheid. Nannie droeg een 'cutty sark' - in Schots dialect de naam voor een kort dameshemdje - en Tam, overweldigd door de aanblik van haar in haar onthullende outfit, kan niet nalaten te roepen: “Goed gedaan, Cutty Sark!” De heksen openen daarop de jacht op Tam, die vlucht voor zijn leven op zijn paard Maggie.
Volgens de mythe kunnen heksen stromend water niet oversteken, dus Tam geeft Maggie de sporen naar de brug over de rivier de Doon. Vlak achter hem zit Nannie, die zich uitstrekt en Maggie’s staart vastgrijpt op het moment dat ze de brug oversteken. Tam ontsnapt, maar helaas voor de arme Maggie laat haar staart los in Nannie’s hand. Het boegbeeld van het schip toont de heks Nannie in haar ‘cutty sark’ met een uitgestrekte arm die de staart van het paard vasthoudt. Een schets van Hercules Linton - de ontwerper van Cutty Sark – toont de heks als een lieftallige gestalte.
De afbeeldingen die ik heb gevonden van het originele boegbeeld zijn onduidelijk. Bij de restauratie in 1950 is het sowieso vervangen door een nieuw beeld dat echter in niets lijkt op het ontwerp van Hercules Linton. Het is een lelijke Kenau geworden die het schip eerder ontsiert dan versiert.

Niets heeft het eeuwige leven en gelukkig moet ook deze Kenau worden vervangen. Er werd een inzameling gestart die binnen 6 maanden de vereiste £ 50.000 heeft opgebracht. Dat geld zal niet alleen worden gebruikt om een nieuw boegbeeld te maken, maar ook voor onderzoek en ontwerp, waardoor er een Nannie ontstaat die qua ontwerp meer lijkt op het origineel van Hercules Linton, dat er sierlijker en minder agressief uitziet dan de huidige Nannie. Het ontwerp van het nieuwe beeld is inmiddels gereed en men hoopt de nieuwe Nannie vanaf 2021 te kunnen tonen.
Zo, en nu weer aan het werk!