help motor Patricia

dat ziet er heel anders uit! . Zelfde boiler, andere brander; Wat zit er onder jouw messing plaatje wat onder de brander zit? Lijkt iets wits

Ik denk (of weet het eigenlijk wel zeker) dat jij ooit een verkeerde brander gekregen hebt, deze brander hoort bij een (Wilesco) horizontale boiler en niet bij een verticale!
Misschien dat je die langwerpige brander met behoud van je gastank zo door een kleinere wel passende brander kan vervangen.

Langzaam, maar zeker komen we verder. Vooral de brander getoond in #77 geeft meer inzicht.
@Bert V geeft aan, dat de getoonde brander een staafbrander is voor een liggende ketel en niet geschikt voor een staande ketel. Complimenten voor de opmerkzaamheid.
Dus we zijn volgens mij een stap verder in het oplossen van "stoomhonger".
Onderstaand een aantal branders, die ontworpen zijn voor staande ketels.

Keramische branders..jpg


Over isolatie materiaal onder de ketel, hierover moet ik nadenken. Mijn schip is geheel uit messing en de ketel staat op een 2mm dikke RVS plaat.
RVS is slecht warmte geleidend.
 
Ik had het over lekkage van hoge druk naar lage druk bij de wisselschuif, niet bij of in de stoomschuiven....
ik vind dat de wisselschuif er op het plaatje toch enigszins versleten uitziet. Daardoor kan er dus stoom van de hoge naar de lage drukkant ontsnappen,
 
k had het over lekkage van hoge druk naar lage druk bij de wisselschuif, niet bij of in de stoomschuiven....

Stoompomp (Henk?) had het over lekkage bij de stoomschuiven, ik heb het over lekkage van hoge naar lage druk, die kan je niet zomaar zien. Misschien met lucht uitproberen?

Door je onderstaande citaat ging ik uit van de stoomschuif. Nogmaals, het is belangrijk de juiste benaming te blijven gebruiken.

Overigens, er zitten wel groeven in het bovendeel van de wisselklep.
 
interessant! Wel is hij zo bedoeld door Krick (zie tekening/foto)Bekijk bijlage 378507

Inderdaad; Interessant!

Op de tekening bij mij staat hij zo (zie foto).
Misschien is Krick eerst met de uitvoering gekomen zoals jij hem hebt, hebben ze toen gezien dat die nog voor wat verbetering vatbaar is en hebben ze toen de versie uitgebracht zoals ik hem heb :weetnie: ?!

Wat (mij) dan ook weer opvalt is dat ze toen bij Krick wel de moeite gedaan hebben om de tekening aan te passen en vele jaren later toen ik mijn Victoria kocht en ging bouwen niet.
Mijn Victoria, de grotere Krick zus van de Patricia - nu ongeveer 5 jaar geleden gekocht en gebouwd - zat in een relatief nieuw en moderne doos (althans wat (foto)opdruk e.d. betreft) maar op de tekening en beschrijvingen staat nog exact dezelfde (of is hij misschien een klein maatje groter?) machine als destijds bij de Patricia.

Niet dat het allemaal wat uitmaakte, maar het viel me - off-topic - gewoon even op en met de bouw is toch gewoon helemaal goed gekomen :D.

In mijn Victoria staat overigens een - toen door Krick geadviseerde - Regner machine.

ACtC-3eXTfzP7B4hJj6FdrSpAtqvYL-G1H3rAQ3SD7XvbrkWYGVx_fMlCVMxyaJ0l9dHWJBMCcQN7wwjIQhmOmNtv7bS82Y5rQKvJTCWsKO4pokh59wsrlTXxeZwK1WSGevlWWeLpo29jyl6UZBLeMOOQaZE=w1191-h730-no


Foto onder is eigenlijk even off-topic.
CZMpltTosNLWVHvdgZQWV_sWC1c0FhvBOLlXPOOnfrHxZjfkiW4B7qBIbBk8FJN_9HnYTXZ6JcpWnDXCxywksMlcOp5Ysb7ghgXlt3PIDvF-2zzkgwy4UzKQ9gsIhuAYhbVXcRfPgE2pMUD4Or8GhGsoyfEVyZoSK3Pf4Xkflgho5tWXAzY9QXmcrrhkI2Psnms4xVmVXysTC5xZMCrv-UYrYv9gtymhDcEAx_Kpvo_hG8OJXi3VTi5T4RyVC9EATj45BVj2Fc0r-6a7KSnksjGHhn4BFj_-Y80QJKxfGMMbBJOlyzmGI1RoxzK0Zedjq3MhoVPXUgKwrzH1NR0jCuXfraEKj_GqHYFk0km3yzlLSe2plrf74wniIJNTQS8a_HsQpNKpDFYe5DvqOgqOFtGMn6UF5iFDOxXzYFGdHVHoEKB4h4ylzImHzLs-ZsNHi7OHJrIPgDLn5i2q-5b33gHIIL9D-EJ7VPaS4Oajz75BcHnUBc9yyA97WNhMCeBhbVxIRLyiOULEfaLI-Uhhya0to6rumTrdHSST8pWViSHYZ0Iw9nAhydstUgGG86fcf_skWNFc6L1RsatZr5ebLgP4FNe8pZ6ZdMyxMVaf9oQA_zrOC36lOEjKt2YDMfErRZDlLXleYFY6GmmSiLF8amk-0xdW4CjWOwdI9uCvEjdWlG1Of8X6JndZ3muY8Q=w1182-h730-no


Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien! Ik geloof ook dat ze bij Krick echt hun best doen.
Ik kan niet goed beoordelen of jouw brander een grotere capaciteit heeft, de gastank wel denk ik (mijne is ong 20gr); maar dat zou wel veel verklaren. Overigens vond ik op youtube nog een Patricia die ws dezelfde motor heeft al de mijne; ondanks het feit dat hij vele andere stoombootjes heeft komt Patricia niet meer in beeld, ook brand gehad??

en deze:

dus ws is bij krappe stoomproductie iedere lekkage een te groot verlies

groet, Harry
 
ik heb nu alle pakkingen vervangen, ook van de stoomleidingen. Stoomwisselschuif gepolijst, extra ringetje ertussen; lekkage daar is eerder erger dan beter, hij loopt ook niet goed.
Ik heb de onderplaat op fiber ringetjes gezet, zoek eigenlijk een soort warmteschild eronder, misschien iets van pakking materiaal? Siliconen? (bakvorm van mijn vrouw verknippen?)

Harry
 
Stoomwisselschuif gepolijst, extra ringetje ertussen; lekkage daar is eerder erger dan beter,

Waarschijnlijk komt dit door het kantelen van de schuif op de schuurplaat. Bij het vlakschuren van een onderdeel, moet je schuren in een 8 vorm.
Door het wisselen van de schuurrichting wordt de fout in de ene kant gecompenseerd met schuren in de de tegengestelde schuurrichting.
Dus niet heen- en weer schuren, daar dan de schijf alleen in de heengaande- en de teruggaande richting geslepen wordt.
Resultaat, het geslepen oppervlakte is BOL, lekt nog meer.
Ook bij het slijpen in cirkels, wordt er aan de buitenkant meer materiaal weggeslepen.
Op deze wijze worden bolle lenzen geslepen.
 
Ik heb de onderplaat op fiber ringetjes gezet, zoek eigenlijk een soort warmteschild eronder, misschien iets van pakking materiaal? Siliconen? (bakvorm van mijn vrouw verknippen?)

Het is onvoorstelbaar, maar de siliconen bakplaat is bestendig tot 245 °C.
Voor mij toch de beste optie een hitte schild met luchtspouw naar de bodem van het schip.
Eigenlijk is dit al voorgesteld in eerder bericht #69: https://www.modelbouwforum.nl/threads/help-motor-patricia.271670/page-4#post-4057342
Alleen hier is voorgesteld een isolatie materiaal onder het hitte schild en ik ga van een luchtspouw uit.
De lucht tussen de bodem van het schip en het hitte schild, is niet alleen isolerend, maar voert ook de warmte af.
 
In bericht #92 heb ik voorgesteld om een RVS plaat dik 2mm te gebruiken als hitte schild.
Indien je dit gaat toepassen, dan heb je een probleem met het vastschroeven van de ketel.
RVS is nu niet een vriendelijk materiaal om schroefdraad in te snijden.
Daarom gebruik ik "klinkmoeren" uit messing met een schacht zonder schroefdraad, die past in de boring van ø4mm in de RVS plaat.
Na doorsteken van de klinkmoer, en goed ondersteunen, kan je deze eenvoudig vastklinken in de RVS plaat.
Onderstaand de klinkmoer en de te gebruiken centerpons voor het vastklinken.
Let op!! de borst aan de onderkant van de plaat, zodat deze niet naar buiten kan worden getrokken.

SAM_3047 verkleind.jpg


Het grappige is, dat ik een centerpons gebruik, die ik in het verleden gesloopt heb.
Het gaat om de hoek voor het klinken van de schacht in de RVS staalplaat.
Overigens, ik gebruik ook klinkmoeren om in dunne aluminium plaat schroefdraad aan te brengen.
 
Ik heb de manometer genoteerd, durfde sifon niet al te veel te buigen, moet niet knikken natuurlijk, en ik had geen dun draadje om tijdelijk op te voeren; maar goed, hij is wel af te lezen zo.
Onder brander nu voorlopig op oude manier rvs plaatje bevestigd;
bij testen loopt druk maar nauwelijks op, wel veel lekkage bij banjo bout; 2e filmpje ook nog fiber ring onder banjo bout gedaan, scheelt wel iets, eerst geen lekkage, bij ong 0,5 atm weer veel lekkage. Druk komt ook bij doorstoken zonder dat motor draait niet boven 0,5 atm. Ik moet bekennen er vrij moedeloos van te worden ondanks alle steun die ik heb gekregen!

https://youtu.be/IwK4J-nHxTI
https://youtu.be/aJpwmXslovY


IMG_5962.JPG
IMG_5963.JPG
 
Druk komt ook bij doorstoken zonder dat motor draait niet boven 0,5 atm. Ik moet bekennen er vrij moedeloos van te worden ondanks alle steun die ik heb gekregen!

Fout zoeken bij een stoommachine is net als het dooddrukken van mieren uit een mierennest.
Per stap elimineer je een probleem.
Helaas kan ik je joutu.be niet openen..
Terug naar de banjo bout.
Je nieuwe banjobout heeft een schroefdraad van M6x1mm. De oorspronkelijke een schroefdraad van M6 x 0,75mm. De aandrukkracht voor de dichtringen is door de oorspronkelijk kleinere schroefdraad spoed groter.
Zelf is het mij nooit gelukt om de vrij harde koperen pakkingringen te gebruiken.
Momenteel maak ik uit teflon tape voor waterleiding, de blauwe, dunne snoeren van ca, 2 cm lengte en deze wikkel ik onder de kop van de banjobout en onder de manometer aansluitring.

Wat je wel bereikt heb, is dat de stoommachine niet beneden de 0,5 atm wilt draaien.
Ben benieuwd hoever je de druk kan opvoeren na het dichten van de lekken.
 
Back
Top