help motor Patricia

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Shrimper, 21 mei 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik bedacht me vanochtend, dat ik een jaar of 10 geleden van iemand een bouwbeschrijving had gekregen van je stoommachine.
    Over de zuigers, kan ik niets vinden, wel een aanwijzing voor de stangen naar de stuurschuif.
    Veel leesplezier.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Drachten
    Dank je! Ik heb zelf ook nog de documentatie en een bouwbeschrijving destijds verschenen in het blad modelbouw.
    Ik denk zelf dat de stoomschuif wel erg lekt, kan schroef niet verder aandraaien, zal het nog eens proberen met extra ringetje

    groet, Harry
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.705
    Locatie:
    Boskoop
    Een veertje is misschien beter, om ook bij ongelijke uitzetting voldoende aandrukkracht te garanderen. Of zo'n kronkel-veerringetje.

    Groet,
    Max.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waar wil je dit ringetje plaatsen?
    Volgens mij, zie afb. 4b van de eerder bijgevoegde bouwbeschrijving, is de schuif een cilinder met stoomgroeven, zoals ik eerder geschreven hebt.
    Lekkage ontstaat door speling tussen de boring in het huis en de stoomschuif.
    Ik heb nu diverse keren je laatste video bekeken en voor mij lekken de stoomschuiven niet bovenmatig.
    Door de noodzakelijke speling zal er altijd een wenig stoom ontsnappen.
    Zou dit extreem zijn, dan kon je echt niet met je hand de stoomwisselklep bedienen.
    Maar als je toch wilt demonteren, neem dan de stoomwisselklep.
    Misschien zit hier een verstopping in, die werkt als een terugslagklep.
    Waarom?: als je de stuurstang naar rechts beweegt, zie je stoom ontsnappen bij de stuurschuiven, let op de condensaatdruppels.
    Bij naar linksdraaien, zie je, dat de rechterschuif stoom lekt en de linker niet.
    Maar ook, dat onder draaien met de wisselklep naar rechts, zie je weinig stoom lekkage op de linker stoomschuif.
    Vandaar mijn vraag of je de wisselklep en de leidingen hebt gecontroleerd.
     
  5. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Drachten
    Ik dacht dat ringetje te platen onder de schroef van de wisselklep; ik zal ze nog een keer controleren, heb net nieuwe pakkingen voor stoomleidingen gekregen

    groet, Harry
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij geeft je wisselklep geen problemen. De stoomontwijking is echt minimaal, dus je hoeft de aanschroefdruk niet te verhogen.

    Nu zie je het probleem door het gebruiken van een niet correcte benaming van de onderdelen van een stoommachine.
    De stoomschuif is de cilindrische schuif, die in het cilinderhuis zit,
    De stoomwisselschuif is de bediening van de stoomtoevoer naar de cilinders.
    Dus s.v.p. de juiste benaming gebruiken voor de betreffende schuif of afsluiter.
    Een schuif heeft een bewegend deel, dat het gas of de vloeistof stuurt, denk aan hydraulische besturingen.
    Een klep of afsluiter is voor de eenvoud gelijk aan de waterkraan.

    Voor de benaming, zie ook mijn bijdrage: https://www.modelbouwforum.nl/threads/help-motor-patricia.271670/#post-4049887
     
  7. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Drachten
    tav kontrole van de leidingen, zijn allemaal goed doorgankelijk, ik dub over de pakkingen, zien er dacht ik ook goed uit, en het is niet eenvoudig ze er uit te pulken, zie ook foto's, wat denken jullie?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Drachten
    minstens zo'n groot Problem is de hitte ontwikkeling onder de brander, ontdekte dit toevallig. Ik heb in een tijdschrift een suggestie voor een oplossing gelezen (helaas pas ontdekt na bouw), goed idee?
     
  9. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Drachten
  10. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Drachten
    maar het lijkt me niet eenvoudig dit uit te zagen uit de bodem; je wil natuurlijk die warmte kwijt. Plateau verhogen van de bodem met onderliggende ringetjes zou kunnen, maar dan moet ik proberen de bevestigingsboutjes van de gastank te verlengen en het zwaartepunt komt omhoog, ook niet handig, zo stabiel is hij niet!
     
  11. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    zaandijk
    goed aftekenen, en dan met de dremel met een slijpschijf voorzichtig er uitzagen.
    en dan eventueel bovenstaande constructie er op maken.
    groet Piet
     
  12. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    995
    Locatie:
    Steenbergen
    Harry,
    Natuurlijk is het goed en verstandig om je zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en daar ook scherp op te blijven.

    Je schrijft dat hij al niet zo stabiel is, maar mijn ervaring (met hetzelfde scheepje en minimale verschillen in de uitrusting) is juist anders, of in elk geval dat dat wel meevalt.
    Je moet niet vergeten dat het een mooi en rustig weer scheepje is en zij best een diep onderwaterschip heeft (kijk nog maar eens naar mijn varende filmpje aan het begin van je verslag).

    Je zou in elk geval kunnen beginnen om - als probeersel - het plateau met de door jou al genoemde ringetjes of andere middelen iets te verhogen en te zien wat het dan doet of uitmaakt. 5 tot 8 mm. is misschien al genoeg.
    Hopelijk valt het mee en terug of naar iets anders kan dan altijd nog.

    Nog zomaar een vraagje; heb je er - misschien vroeger - al wel eens mee gevaren, of moet "de Maidentrip" eigenlijk nog steeds een keer gebeuren?

    Groet, Bert
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.705
    Locatie:
    Boskoop
    Zoals gezegd, ik ben geen expert, maar ik vind dat de wisselschuif er op het plaatje toch enigszins versleten uitziet. Daardoor kan er dus stoom van de hoge naar de lage drukkant ontsnappen, en dat zal zijn invloed op de druk in de cilinders hebben. Kun je niet proberen de raakvlakken te vlakken? En ik zou ze zoals ik al voorstelde met een veertje aandrukken, zodat als er een stukje vuil tussenkomt dit niet meteen een groef in het messing oppervlak veroorzaakt bij het verdraaien van de schuif.

    Groet,
    Max.
     
  14. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Drachten
    Hoi Bert,

    nee maidentrip moet nog gebeuren, tot nu toe alleen in bad op en neer gevaren....
    Hoe ziet jouw brander er uit? Zelfde systeem? Ik snap wel dat dat plaatje onder de brander heet wordt met alle gevolgen van dien;
    De houder van de gastank staat op boutjes je van de onderkant zijn ingelijmd, verlengen lijkt me lastig!
    Ik heb soms wel het gevoel van 2 stappen vooruit en 1 achteruit, niet te vergelijken met jouw restauratieproject overigens!
    Ik heb op MP ook een micromagie non racing op de kop getikt, daar kan ik ook mee spelen, vandaag ook weer echt gezeild, ook leuk! Verder twijfel ik over het vervangen van de pakkingen van de stoomleidingen; ze zijn natuurlijk 35 jaar oud, ik heb ze destijds in elkaar gezet; als ik er nu naar kijk (zie ook foto's vorige post) denk ik dat ze er goed uitzien. Ik heb wel nieuwe pakkingen overigens.Motor gaat het wel steeds beter doen lijkt wel, misschien gewoon "nieuwigheid"

    Hoi Max,

    Volgens Henk viel de lekkage mee, maar kan natuurlijk nooit kwaad eens te proberen! Ik heb wel polijstpapier korrel 4000 of zo, kan ik op een glasplaat eens proberen

    groet,Harry
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.705
    Locatie:
    Boskoop
    Stoompomp (Henk?) had het over lekkage bij de stoomschuiven, ik heb het over lekkage van hoge naar lage druk, die kan je niet zomaar zien. Misschien met lucht uitproberen?
     
  16. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    995
    Locatie:
    Steenbergen
    Harry, ik heb deze brander (staat volgens mij ook wel ergens in mijn renovatieverslag).
    [​IMG]

    En de machine (op een paar leidingen na) compleet, is dit.
    [​IMG]

    Groet, Bert
     
  17. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Drachten
    Bert,
    dat ziet er heel anders uit! . Zelfde boiler, andere brander; Wat zit er onder jouw messing plaatje wat onder de brander zit? Lijkt iets wits IMG_5929.JPG
     
  18. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Drachten
    hoi Max,

    op de fietspomp loopt hij goed, lekkage zie ik dan niet. Ik geloof niet dat er hoge druk in het systeem zit, mi overal hetzelfde maar ik ben ook geen expert! :)
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Twee antwoorden:
    1 - lucht is een heel ander medium, dan stoom. Door de hoge temperatuur van stoom zetten de onderdelen uit, daarbij is stoom hoe vreemd het ook lijkt "dunner" dan lucht.
    Met andere woorden, dat een machine draait op lucht wilt niet zeggen, dat deze onder stoom draait.
    2 - deze machine heeft een stoomschuif, waarbij de verse stoom wisselend door de stoomwisselafsluiter in de centrale kamer of bij omkeren van de verse stoomtoevoer naar de zijkamers wordt gevoerd..
    Zie onderstaand schema over de verse stoomtoevoer.
    Wilesco-Krick stoomschuif.jpg
    Dus als er een inwendig lek is, dan moet dit naar beide kamers gaan. Daarnaast zijn er in de machine per cilinder 1 schuif, dus in totaal 2 schuiven.
    Het zou een unicum zijn, dat twee machinedelen dezelfde fout, lekkage hebben.
    Als je de Wilesco = Krick schuif bekijkt, dan zie je 3 kamers en 4 afdichtborsten. Dus indien inwendige lekkage, dan moet dit gaan over de beide binnenste brede borste.
    Overigens, mijn zelfbouw tweecilinder dubbelwerkende stoommachine van mijn Dockyard, reageert vooruit bij een lagere stoomdruk, dan achteruit.
    Bij achteruit moet ik de Stephenson schaar, aansturing van de stoomschuif. verder verstellen..
    In mijn geval is de stoomdruk geen probleem, mijn ketel levert, drukgeregeld, standaard 2,7 bar.
    Dus mijn stoommachine vraagt ook meer stoomdruk voor achteruit starten, dan vooruit.
     
  20. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    995
    Locatie:
    Steenbergen
    Harry,
    Ik denk (of weet het eigenlijk wel zeker) dat jij ooit een verkeerde brander gekregen hebt, deze brander hoort bij een (Wilesco) horizontale boiler en niet bij een verticale!
    Misschien dat je die langwerpige brander met behoud van je gastank zo door een kleinere wel passende brander kan vervangen.

    Onder het messingplaatje zit een (naar ik aanneem) brandwerend plaatje wat simpel gezegd op karton lijkt maar dat zeker niet zal zijn.
    Misschien dat Stoompomp precies weet wat dit is en waar je het eventueel zou kunnen halen.

    Ik heb ook nog even in mijn verdere fotomapje van de Patricia gekeken en zag dat onder dat plaatje en de boiler mijn houtwerk nooit verkleurd of schroeischade vertoont heeft, wel net buiten dat plaatje.
    zie midden van de foto, daar waar een smalle rechthoekige opening in het vloertje zit.
    [​IMG]

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina