Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag appte een clubgenoot of ik soms nog een bungee nodig had, zo ja, had hij er nog wel eentje.
    Dat was een bungee voor ongeveer een 1,5 kilo zwevertje, maar wel een heel flinke peeslengte, dus die heb ik dubbel opgetuigd.
    Daarmee had ik ruwweg op 20 meter rek, ongeveer 10 kilo lijntrek.
    Volgens mijn eigen (eigenwijze) berekeningen schatte ik 5 kilo nodig te hebben, maar de praktijk was het daarmee niet eens.
    De wind was tussen de 1 en 2 Bft ongeveer.
    Een proefstartje zonder motor op 10 meter (5 kilo trek) liet zien dat daar weinig van te verwachten viel.
    Een eerste poging op 15 meter rek met lopende motor, tsja, niet erg succesvol, maar het leek al wel ergens op, en ging zéér beheerst eigenlijk.
    Een tweede poging met 17 meter rek en lopende motor was echt NÉT op het randje van net wel, net niet. Uiteraard viel de dobbelsteen op "net niet"...
    De derde poging (op video) met 19 meter rek, liet een heel mooi gelijkmatige versnelling zien, en een dikke dame die zonder nare onverwachte bewegingen prachtig soepel loskwam.
    Affijn, oordeel zelf:

    Video: Henk Mietus.

    Twee heel mooie vluchtjes gemaakt, elk iets van 5 minuten en er moet nog wel wat aan de motorloop gebeuren, maar dat komt wel, daar wil ik eigenlijk toch sowiso eerst nieuwe lagers in zetten van de week.

    Waar ik heel erg aan moet wennen, is dat een langzaam vliegende 3,5 meter span in wat "bubbelig" weer (verschillende kleine thermiekbelletjes) fors op zijn kant gegooid word als je met één vleugel door zo'n bel vliegt. Daar heb je met 1,5 meter span en een hoop snelheid veel minder last van, dus ik was daar niet zo heel erg aan gewend, en schrok er aanvankelijk nogal van omdat ik dacht dat door storing de rolroeren de hoek in gingen...

    Ik had het stabilo aan de voorkant plm 3 mm opgehoogd, en nu vliegt de dame redelijk neutraal, het dolfijnen was eigenlijk helemaal weg.

    Al met al, heeft deze dame een prachtig vliegbeeld, en op matige hoogte met pruttelend motortje rustig voorbij komend, ziet het er gewoon "statig" uit.

    Geweldig!
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2020
    serge pot, Peter Houweling, Hans V en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat heb je mooi "wetenschappelijk" aan gepakt...:goal en nu maar genieten van deze dikke dame... prachtig motorgeluid..
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gaan we ook zeker doen! Er is nog wel wat werk aan, want de motor laat zich nog niet lekker regelen, en de remkleppen mogen nog wel wat effectiever, dat soort kleine puntjes, maar gisteravond al een keertje wat lager over gekomen, en dan is de aanblik in de lucht indrukwekkend.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bert, hoe is het afgelopen met de romp van het eiland?
    Heb je die opgehaald?

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2020
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik had hem gevraagd of hij hem eventueel wilde opsturen (op mijn kosten incl verpakking en zo) omdat het me anders een hele dag en nogal wat reiskosten zou kosten (benzine, parkeergeld, veerboot) en daarna heb ik niks meer gehoord... :(
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Deze start ging volgens het boekje Brutus en de landing trouwens ook. :)
     
    Berrie vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je! Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik de landingen nog niet echt rotsvast onder de knie heb, maar ja, ik heb dan ook nog maar 3 landingen en wel 15 hele minuten sticktime met deze contraptie, en als motorvlieger pur sang, is het best wel een omschakeling...
    Ik vind het inschatten van wanneer de kleppen uit of in moeten nog vreselijk lastig, want op het oog zie je eigenlijk weinig verschil.
    Wel heb ik gemerkt, dat met de remkleppen uit het hoogteroer wat "wazig" wordt, ik kan hem dan duidelijk minder precies zachtjes neerzetten.

    Maar de starts zijn op deze manier een eitje.
    Nu nog een voetpedaaltje en een vleugelsteun maken, dan kan ik ook zonder hulp starten.
    Dat zal allemaal niet zo heel moeilijk zijn, ik moet er even wat materiaal voor opsnorren.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overigens heb ik vanmorgen bij EMC Vega een 7,5 meter F3B bungee besteld. Als ik de technische gegevens ongeveer begrijp, zou dat op 20 meter rek rond de 10 kilo trekkracht moeten zijn, dus binnen het redelijke ongeveer gelijk aan de geïmproviseerde bungee die ik van clubgenoot Henk mocht lenen.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

    Op het moment dat je door zo'n bel bv. naar rechts wordt gegooid weet je dat aan de linker kant een thermiekbel zit (99 van de 100 keer). Dan direct naar links sturen en links van de oorspronkelijke bel rustig gaan cirkelen. Wie weet! Maar normaliter moet je voor een bel wel wat hoger zitten. 50 m is wel een beetje de ondergrens.

    Zoek op het forum nog eens naar de duikproef en andere beschrijvingen van zw-punt+instelhoekverschil-optimalisatie. Dat brengt niet alleen meer efficiëntie, maar ook makkelijker stuurgedrag.

    N.B.
    De start en landing waren prachtig. Die mooie gelijkmatige start vertelt mij dat je al heel dicht tegen het optimale zw-punt zit, incl. bijbehorend instelhoekverschil.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :D:D:D :thumbsup: een uitdaging! ;)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik voel er niet zo veel voor om met deze (voor mijn gevoel fragiele) dame aan te gaan duiken, maar ik ken de principes, die zijn niet zo heel veel anders als bij het inregelen van een F3A kist..
    Ik had het instelhoek verschil verkleind omdat ze bij de maiden ondanks down trimmen in vlakke vlucht de neiging had spontaan te gaan dolfijnen.
    Dank je, maar zoals ik al eerder zei, met name de landing was ook deels geluk, wegens weinig tijd op dit of vergelijkbare kisten.
    Het zwaartepunt ligt binnen een paar mm van tekening, minder dan 5 mm denk ik, maar er is een grens aan mijn "fingerspitzen-prezision" :D
    Het instelhoekverschil, tsja, erg lastig om die romp op tekening te leggen en te vergelijken, maar ik had verwacht dat dat verschil in de mal vastgelegd zou zijn.
    Mischien heeft Robbe voor een "veilige waarde" gekozen? Ik weet het werkelijk niet. Ik weet wel dat ik, ondanks de toch wel aanwezige speling op de aansturing (2 x 90 graden knieheveltjes) gisteravond eigenlijk weinig omkijken naar dat hoogteroer had.
    Wat me wel opviel was dat ze in een bocht naar links vaag de neiging had verder in te rollen, in een bocht naar rechts hooguit neutraal, terwijl ik verwacht had dat het motorkoppel juist die bocht naar rechts zou hebben gepromoot...
     
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit is een kwestie van aanleren hoe je de remkleppen gebruikt. Zelf open ik de remkleppen in het begin maar voor de helft en afhankelijk van hoe hij dan daalt (hoogte en tegenwind) ga ik met kleine stapjes er mee spelen. Bijna windstil of windkracht 3 á 4 maakt al een heel verschil hoe de zwever geland kan worden.

    Bij de landing wanneer ik hem moet afvangen trek ik de remkleppen meestal bijna in om zo het 'wazige' hoogteroer te omzeilen. Maar elke zwever heeft zo zijn eigen eigenschappen maar na een paar landingen krijg je wel het gevoel hoe en wanneer je de remkleppen moet gebruiken.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je hoeft ook niet door de geluidsbarrière voor de duikproef. 1,5 keer de basissnelheid is meer dan genoeg. En als hij daar niet tegen bestand is, dan sneuvelt hij na 10 van die keurige landingen uit het filmpje vanzelf ... :confused::(

    Als het zw-punt naar achteren wordt verplaatst en het instelhoekverschil verkleind, kan de uitslag van het hoogteroer kleiner. Hoeveel? Ik probeer dan nog wel eens (op ruime hoogte!) tijdens een rechte glijvlucht wat er gebeurt als ik heel langzaam steeds langzamer ga vliegen (steeds meer up). De overtrek moet dan pas vlakbij de uiterste stand van de knuppel plaats vinden. Dit kan alleen goed als het echt 'dode lucht' is 's avonds.

    N.B.
    Je wil niet weten hoeveel mallen er zijn met verschrikkelijk foute instelhoekverschillen. Soms wel 3° i.p.v. de normale 1° à 1,5°.
    De instel hoek van beide vleugel kan een haartje verschillen. 1/10e graad verschil doet al heel veel. Hoe staan de rol-roeren getrimd voor een nette rechte vlucht?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat de remkleppen turbulentie of verstoring in de aanstroming van het stabilo veroorzaken, daarom zal ie sompig worden..
    En het zwaartepunt... inderdaad de duikproef en als je het aandurft rugvlucht.
    Dat instelhoekverschil kan heel makkelijk verkeerd zijn, de romp is 2 delen en als de staartbuis er net even verkeerd ingelijmd is dan heb je zomaar een verschil van een graad of meer.
    Bij mijn romp is dat dus ook afwachten, ik heb geen referentie.
    Maar het is hier nu zo vreselijk heet, et even buiten gezeten maar snel weer naar binnen gevlucht, veel te heet.
    Dus schuren en plamuren, maar even niet.

    GJ
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dit klinkt als dat je een heel klein beetje down moet bij-mixen op je hoogte roer. De naam remklep is nl. helemaal fout. Het is een glijhoek-sturing. Normaliter gaat hij zelfs iets harder vliegen omdat er minder functioneel vleugeloppervlak is. Maar soms zie dat een getrokken remklep zorgt voor een up-koppel, dan wordt hij langzaam en sloom op de roeren. En !! daalt minder snel.
    Als je een tikkie down mixt (je kunt dat ook eerst eens een keer met de hand doen) zul je merken dat hij flink sneller daalt én goed bestuurbaar blijft.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uhh, Dirk, moet je geen UP bijmixen als je kleppen trekt?
    De vleugel verliest lift en duwt de neus naar beneden, om dat op te vangen moet je up bijmixen.
    Bij elk model heb ik altijd up bij moeten mixen.

    GJ
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik merk in principe niks als ik de kleppen uitdraai. Niet dat ik down moet sturen, of dat de kist rare bewegingen uithaalt. Geen nose up or down of wat dan ook. Geheel neutraal.
    Uiteraard merk ik wel dat hij sneller daalt, en ik heb geen echte stuurproblemen afgezien van een héél vaag "onprecies" worden van het hoogteroer, wat ik wijt aan dat de turbulentie van de remkleppen deels het stabilo raakt.
    Het punt is, dat die snellere daling uiteindelijk wel merkbaar is, maar niet "op het oog onmiddelijk waarneembaar". M.a.w: je moet ongeveer weten wat nodig is, want je ziet het niet echt.
    Bijvoorbeeld: als ik zonder remkleppen van boven die bomenrij naar beneden stuur om boven de baan te komen, dan kom ik er aan het eind van de baan achter dat ik nog wat snelheid over heb, maar ik zie dat niet echt.
    Als ik ze uitdraai, dan zie ik niet dat de kist afremt, maar blijk ik achteraf dus wél gewoon binnen de beschikbare baanlengte te kunnen landen.
    Beter kan ik dat niet uitleggen. Met de motorkisten is het altijd gewoon ontzettend duidelijk wat er gebeurt als je een haartje meer of minder gas geeft, maar hier moet ik dus gewoon mijn waarneming en inschatting duidelijk "hercalibreren"
    Ik heb die eerste landingen dan ook om eerlijk te zijn, gewoon op "nogal wiedus dat je die kleppen uitdraait" gedaan, NIET omdat ik kon zien of het nodig was of niet.
    Maar als ik de kleppen uit laat staan, kan ik dat wiel duidelijk minder precies aan de grond zetten.
    Vandaar dat ik bij de landing op video met kleppen uit de laatste bocht draai en approach doe, en boven de baandrempel de motor uit zet en de kleppen weer intrek.
    Die korte klim kwam niet van het bedienen van de kleppen, die kwam omdat ik domweg een beetje overcorrigeerde (omdat hij dus wat vaag stuurt met de kleppen uit) en ik zette de kleppen daarna pas weer dicht.

    Dat hij wazig wordt op elevator met de kleppen uit is duidelijk NIET snelheid gerelateerd, het is er onmiddelijk na uitdraaien (en zo snel remt het niet af), en na indraaien hoef ik ook niet eerst weer snelheid op te bouwen.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het kan best zo zijn dat bij dit profiel de remkleppen niet effectief zijn.
    Je zou de ailerons daarbij nog een stukje omhoog kunnen zetten, dan moet ie nog sneller dalen (idee baksteen).
    Maar dan moet je zeker up bijmixen om de neus omhoog te houden en dan krijg je automatisch ook een lagere snelheid.

    GJ
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gezien de "een servo-set-up" van de jaren '70~'80, heb ik die mogelijkheid niet...
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK.. dan wordt het toch een remparachute..
    Of een vangnet aan het einde van het veld.

    GJ
     

Deel Deze Pagina