help motor Patricia

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Shrimper, 21 mei 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Veel plezier, eigenlijk een beetje jaloers.
    In 1986 zijn wij verhuisd naar Hellevoetsluis, prachtig gelegen aan het Haringvliet, met een mooie jachthaven en aansluiting op de waterwegen naar Zeeland.
    Mijn wens was toen, om een zeilboot te nemen.
    Helaas nooit van gekomen, nu maar vermaken met modelbouw schepen.
     
  2. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    Ik vind zeilen met micro magic veel moeilijker dan gewoon!
     
  3. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    De banjobout zit scheef in de schroefdraad .
    Als ik de eerste foto vergrotend bekijk.
    Een fiberring of o-ring geeft de juiste afdichting.
    Maar ik ben wel benieuwd of de schroefdraad wel goed is.

    Groetjes Ebro
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ja nu je het schrijft, dan zie ik het ook.
    De borst van de banjobout sluit mooi op de ring van de manometer aansluiting.
    Indien de schroefdraad op de banjobout scheef zit, dan zal de ring van de manometer tijdens het inschroeven bewegen.
    Indien dit niet het geval is, dan zit de boring in de ketel scheef.
    Zo niet, dan maak ik een nieuwe banjobout.
    Wat je ook nog kan proberen, neem een moer M6 en draai deze samen met de manometeraansluiting op de banjo bout.
     
  5. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    Ik zie het nu ook! Hij ging er met de hand draaiend heel soepel in, laatste eindje met sleutel aangedraaid. Eerst met alleen metalen ringetjes, in 2e instantie(zie2e filmpje)met fiber ring ertussen. Vandaag en morgen geen tijd om te testen, zal daarna met teflon tape kijken of ik hem dicht krijg, of met nog een M6 moer.
    Wordt vervolgd!

    Harry
     
  6. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    met teflon banjobout goed dicht gekregen; bij opstoken tot 1 atm loopt motor heel goed, maar druk zakt dan al weer gauw omlaag naar <0,5; stoomwisselschuif heb ik nu paar keer gepolijst in 8-vorm, lekkage niet verdwenen maar wel sterk verbeterd; na ophogen gasbrander kwam er een schroeilucht,maar erger de gastank werd erg heet! IMG_5978.JPG Het lijkt er op dat stoomproductie te laag is, zeker ook door lekkage bij stoomwisselschuif. Wat doe ik nu? graag advies

    groet, Harry

     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    We weten nu twee dingen:
    - de machine loopt goed op 1 bar.
    - zo gauw de machine draait zakt de druk in.
    De lekkage over de wisselschuif is vele malen kleiner, dan het stroomverbruik van de machine, dus niet van belang.
    Blijft over, de ketel levert te weinig stoom.
    Voor jouw gevoel om het resultaat van het lekken over de schuif te testen, kan je de machine blokkeren en de schuif heen en weer halen en op de manometer kijken.
    Deze zal niet bewegen.
    Een stoommachine mag je blokkeren, het is geen elektromotor en kan dus niet doorbranden.
    Over de ketel nog nadenken.
     
  8. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    ik heb een waadbroek besteld, zal hem een dezer dagen eens loslaten (!) en kijken hoe dat gaat! Als ik niet teveel gas geef kan stoomproductie verbruik misschien bijhouden
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Uit de test van gisteren is duidelijk, dat de ketel de stoombehoefte van de stoommachine niet kan leveren.

    Misschien is dit een aanwijzing.
    Voor de productie van stoom heb je hitte nodig, vlam.
    Normaal is het, dat, indien de gastank niet verwarmd wordt door bijvoorbeeld de afgewerkte stoom, dat de gastank bevriest en de gasdruk omlaag gaat.
    In jouw geval wordt de gastank warmer.
    Je gebruikt geen afgewerkte stoom, dus volgens mij kan de gastank alleen opwarmen door de afgestraalde hitte van de vlam.
    Ofwel, de vlam geeft niet zijn volledige hitte af aan de ketel, maar ook daarbuiten.
    Dit zou ook de schroeilucht verklaren.
    Het volgende punt in fout zoeken is de brander.

    Eigenlijk is in het verleden al een aanzet gegeven in de richting van de brander.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/help-motor-patricia.271670/page-4#post-4057614

    De brander van Bert V staat in het hart van de ketel en verstrooit geen warmte naar buiten.

    In elk geval zijn al diverse fout mogelijkheden geƫlimineerd.
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat is - mits je vaarwater niet dieper dan een goede meter is - niet verkeerd, want anders ben je misschien beter af met een zwembroek :rolleyes::D.

    Nu je het zelf zo zegt, klinkt dat niet verkeerd en eigenlijk doe ik het met mijn Patricia niet veel anders.
    Het meeste waar ik mijn Patricia voor gebruik / ermee vaar is op vaardemo's van bijv. onze vereniging en dan ook nog vaak in de vaarbak.
    Bij dat soort gelegenheden is het een kwestie van lekker rustig varen, ver genoeg van dreigende kleine kinderhandjes (je wilt het toch niet meemaken dat zo'n kinderhandje met alle gevolgen van dien even die schoorsteen van ... graden vast probeert te grijpen :eek:), dicht genoeg bij zodat bezoekers de machine kunnen zien werken, een klein beetje gas geven, uit laten drijven en weer een beetje gas geven, een rondje draaien en op zijn tijd een keertje achteruit slaan.

    Met alle onlangs verbeterde punten, denk ik dat je ondertussen aardig in de buurt van een mogelijk dergelijk vaargedrag bent gekomen.

    Als je hem binnenkort los ga laten, zorg dat je hem - zeker in het begin en mocht het onverwachts even nodig zijn - kort bij je hou.

    Groet en succes met je "Maidentrip", Bert
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het is al een lange tijd van jouw kant stil.
    Heb je ondertussen het probleem opgelost?
    Henk.
     
  12. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    nee helaas niet; proefvaarten wilden helemaal niet! Afgelopen zomer veel gezeild, gewandeld en gefietst, de boot eerlijk gezegd opzij gelegd. Mijn conclusie is/was dank zij metingen dat hij pas goed gaat lopen bij ong 1 tm stoomdruk, ik lees her en der dat deze machines al bij 0,5 atm zouden moeten lopen. Dus ik was van plan om hem helemaal te demonteren en van voor af aan te beginnen, met uitvijlen van aantal montage punten zodat je wat meer kan schuiven/afstellen, misschien zit alles te strak. Maar met dat mooie weer had ik er niet zo'n zin in. Komende weken veel afwezig, planning is vanaf ong 1/2 oktober aan de slag te gaan
    Ik hou je op de hoogte.
     
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    "Shrimper,
    vanaf ong 1/2 oktober aan de slag te gaan
    Ik hou je op de hoogte.


    Succes
    Veel modelbouwplezier,
    willum
     
  14. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nog even terugkomen op de stoomdrukken.
    Als de DY op de kant ligt, dan start de machine bij een druk van iets boven de 0,5bar.
    Maar in het water, door de schroefweerstand bij manoeuvreren, is er een stoomdruk nodig van ruim meer dan 1bar.
    In elk geval succes toegewenst. Ik lees het wel t.z.t.
    Groet Henk
     
  16. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    Beste Henk, fijn dit te weten. Op het droge start hij pas bij een druk van 1 bar, dus in het water door schroef weerstand start hij helemaal niet ; na aanduwen stopt hij ook vrijwel meteen weer.
    Ik hou je op de hoogte
    Groet, Harry
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Harry,
    Enkele maanden geleden, had je geschreven ons op de hoogte te houden over de stoominstallatie van de Patricia.
    Hoe is de huidige stand?
    Laat van je horen, groet, Henk.
     
  18. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    beste Henk,

    dank voor je bericht. Afgelopen manden idd motor gedemonteerd, nieuwe pakkingen ed, gemonteerd, op de hand loopt hij vel soepeler dan voorheen. Ik vond het eerlijk gezegd steeds te koud om het buiten t proberen, as weekend ou het warmer worden. Ik heb wel allemaal water om het huis maar dat is nog allemaal ijs, dus moet op het droge.
    Ik heb wel twijfel over de smering van de schroefas: hij lekt niet, ik heb er watervast molybdeen vet ingedaan dat is vrij taai. Zou je eerder iets van olie adviseren?
    na volgende test ik weekend laat ik weten hoe het ging

    groet, Harry
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.217
    Locatie:
    Hoofddorp
    De meeste vaarders gebruiken uierzalf in de schroefaskoker.
    Milieuvriendelijk en goed voor je handen.
    Geeft in ieder geval minder weerstand dan molybdeen vet.

    Grt John
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    beste John,

    goed idee! Dank

    groet, Harry
     

Deel Deze Pagina